Den 21 mars i fjol folkomröstade Västeråsarna om flygplatsens framtid. För ett fortsatt liv för flygplatsen röstade inemot 80 procent av de blott cirka 40 procent som valde att rösta. Den ledande partnern i stadens styrande koalition, Socialdemokraterna, deklarerade snabbt att de tänkte respektera omröstningens resultat. I koalitionen ingick också Centern, Liberalerna och Miljöpartiet. De två senare var för en nedläggning av flygplatsen. Liberalerna följde efter ett par dagar i S-fotspåren medan MP valde att svälja förtreten.
Flygplatsen hade länge varit en stridsfråga. Den åt nämligen
årligen tiotals miljoner av skattebetalarnas pengar. När den styrande
koalitionen bildades efter valet 2018 hade de flygplatspositiva S och C 22
mandat bakom sig mot kritikerna L och MP med 9 platser. Det var en rimlig
tolkning att en utlovad nedläggning av flygplatsen var det pris S fick betala
för att få L och MP med i koalitionen. Lika rimligt är det mot samma bakgrund
att Socialdemokraterna kände en viss lättnad över omröstningsresultatet.
Annars är inte folkomröstningar det som ledande politiker är
mest förtjusta i. Tidningen Dagens Samhälle frågade 2004 alla
kommunstyrelseordförande om ett förslag att man inte skulle kunna stoppa en
folkomröstning som kommit till efter folkinitiativ (minst 10 procent av
väljarna kräver en omröstning). Två tredjedelar av de tillfrågade tyckte att
det var ett mycket dåligt eller dåligt förslag. Bara var sjätte tyckte att det
var ett bra eller mycket bra förslag.
Trots motståndet har runt 140 lokala omröstningar genomförts
sedan det blev möjligt 1977. Frågor om den kommunala indelningen,
trängselskatt, skolfrågor (ofta förslag om nedläggning av skolor), vägar och
infrastruktur har varit stora ämnen. De svarar för mer än 60 procent av alla
omröstningar. Bara drygt var tionde omröstning har gällt mer traditionella
vänster-högerfrågor, d v s satsningar på välfärdssektorer och privatisering.
Den representativa partidemokratin bygger på idén att
väljarna gör sitt val från partiernas program. Dessa översätts sedan till den
parlamentariska agendan och slutligen i beslut. Eftersom partiväsendet i allt
väsentligt bygger på höger-vänsterskalan är det talande att det är andra frågor
som mest föranleder folkomröstningar. I Västerås-fallet hade koalitionsbyggandet
fört med sig att den styrande koalitionen i just flygplatsfrågan hade en annan
ståndpunkt än väljarflertalet. I Skinnskattebergs-fallet hade den
representativa demokratin chanserat till en prestigekamp, där sakpolitik och
kostnader förlorat sin relevans. Istället gällde det för partierna att så
mycket som möjligt slå varann i skallen.
När den representativa partidemokratin på ett eller annat
sätt blivit dysfunktionell, finns det en plats för direktdemokrati i form av
folkomröstningar. Den tyske statsvetaren Karl Loewenstein menade att i Schweiz
med ständigt samregerande var den representativa demokratin delvis satt ur
spel. Det är svårt för väljarna att utkräva ansvar. Det får istället ske genom frekventa
folkomröstningar på federal, kantonal och lokal nivå och direkt
stämmodemokrati i huvuddelen av kommunerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar