I det pågående kuppförsöket mot kommunalrådet Lena Lovén Rolén (S) och det socialdemokratiska minoritetsstyret i Skinnskatteberg är det ett tema som framträder som det bärande i anklagelserna (se även den s k förstudien ). I korthet kan berättelsen summeras:
- Kommunalrådet har vid flera tillfällen rundat kommunchefen och kontaktat hennes underställda i akt och mening att på olika sätt påverka dem.
- De tjänstemän som sålunda blivit kontaktade av kommunalrådet får därigenom mycket merarbete. Dessutom utbryter osäkerhet om vems direktiv man ska följa: kommunchefens eller kommunalrådet?
- Tjänstemännen mår i denna pressade situation dåligt. Ett arbetsmiljöproblem har uppkommit på grund av kommunalrådets ”rundning”.
Så här beskrivs alltså utvecklingen i Skinnskattebergs
kommunhus. En sak som gör åtminstone mig lite fundersam är att jag tycker mig
ha hört berättelsen förut.
I våras blev jag kontaktad av barn- och utbildningsnämndens
i Skövde f d ordförande (M). Hon hade blivit utsatt för ett angrepp från
kommunens ledande tjänstemän. Detta ledde fram till att hon tvingades avgå: Som
nyvald ordförande med stora ambitioner att förbättra skolan tog hon kontakt med
avdelningschefer, rektorer och lärare för att få information. Hon gjorde också
skolbesök. Sektorchefen för skolan menade att ordförandens agerande blir till
ett arbetsmiljöproblem. Sektorchefen lyckas också sprida denna uppfattning till
övriga delar av förvaltningen och får både kommunchefen och det moderata
kommunalrådet (alltså samma parti som den klandrade nämndordföranden). Krisen
eskalerar och till sist tvingas nämndordföranden att avgå. Läs gärna min
rapport om striden i Skövde här.
När jag förberedde analysen av Skövde-händelserna hittade
jag flera exempel från olika delar av landet. Kommunalrådet i Vimmerby
tvingades avgå 2019. Hon fick genom beslut av kommunstyrelsen ett slags
besöksförbud. Hon tvingades arbeta hemifrån och om hon ville träffa tjänstemän
i förvaltningen måste hon ha en ”överrock” med sig. Den påstådda orsaken var
att tjänstemän i förvaltningen börjat ”må dåligt”.
Exemplen kan mångfaldigas. Att över huvud taget i en
organisation runda något led i befälshierarkin utlöser nästan omedelbart sura
reaktioner från den som blivit överhoppad. Eftersom det är mer passande att
detta är ett problem för de underordnade än för en själv, är det naturligt att
hävda att rundandet innebär ett arbetsmiljöproblem. Dåligt mående och dålig
stämning sprider sig i organisationen. ”Rundaren” måste tillrättavisas eller
helst bort.
Det är med andra ord så, att den argumentation som
kommunchefen Marie Tollefsen Markström
och hennes handgångna f d kommunalrådet och oppositionsledaren Carina Sándor (L), kommunrevisionens
ordförande Lennart Lidquist (L) och revisionens
biträde Camilla Karlsson tar till
redan finns i verktygslådan. Den kan, särskilt om man lyckas få med sig andra
delar av förvaltningen och/eller mäktiga politiska aktörer bli framgångsrikt
(som i Skövde-fallet). Men modellen är också riskabel eftersom den kan slå
tillbaka. Konflikter mellan politiker och kommunala chefer slutar vanligen med
att chefen får sluta.
Management by fear
Förvisso är det många i den kommunala förvaltningen som mår
dåligt grund av den psykosociala arbetsmiljön. Det framkommer av flera mail och
samtal jag fått. Den stora skillnaden är emellertid att det som sägs vara
problemet inte är kommunalrådet utan snarare det skräckvälde som kommunchefen
(Marie Tollefsen Markström) sägs föra i förvaltningen. Man kan när som helst få
sparken på grått papper, eller åtminstone som en näsknäpp bli avstängd från
arbetet för en viss tid. När som helst kan kommunens säkerhetschef knacka på
dörren och utan motivering skicka hem en. De flesta är livrädda för att
skvallra om detta ”management by fear”. Det handlar ju om brödfödan. Men en del
vågar, och särskilt kan de som redan lämnat kommunen säga ifrån. De har ju
inget att förlora.
Den okände mannen,
inga kommentarer och utredning pågår
Användandet av en färdig berättelse; här berättelsen om det
rundande kommunalrådet, påminner om liknande verktyg som används av misstänkta
i brottsutredningar. Mest berömd är kanske ”teorin om den okända mannen”: ”Det
var inte jag som mördade NN. Det var en tredje okänd person som var på
platsen.” Ett annat trick som på senare tid sägs ha blivit allt vanligare i
gangsterkretsar är att svara ”ingen kommentar” på alla frågor. I det pågående kuppförsöket i Skinnskattebergs
kommun har också detta knep kommit till användning. I en intervju med en
lokaltidning svarar kommunchefen just ”ingen kommentar” på flera frågor.
Ingen-kommentar-svaren tryfferas ibland med motiveringen ”det pågår en
utredning”. Även detta verktyg kommer här tillanvändning. Kommunchefen använder
det i tidningsintervjun och revisionsbiträdet ska ha meddelat de
förtroendevalda revisorerna att de måste stoppa sina fortsatta
utredningsambitioner med motiveringen att misstanke om brott uppkommit (i
hennes egen ”förstudie”) och att fortsatt granskning från revisionens sida
skulle kunna störa polisens och åklagarens utredningar.
Verktygslådan innehåller mer, som också nyttjats av
kuppmakarna i konflikten i Skinnskatteberg. Det allra enklaste är att blåneka.
När oppositionsledaren Carina Sándor i en stort uppslagen artikel i
lokaltidningen frankt utropar att ”oppositionen visste ingenting” om
missförhållandena, det kom som en överraskning”, kan man se det som en form av
blånekning. Det som det blånekas till är misstankar om att det i själva verket
är hon själv som är spindeln i nätet av kuppmakare. Sándor har flera gånger
tidigare i sin karriär framgångsrikt tillämpat blånekningstaktiken. Jag har
själv i en tidigare skärmytsling med kommunchefen om publicering av för Carina
Sándor ofördelaktigt material, råkat ut för hur kommunchefen blånekat till vad
hon alldeles nyss sagt.
Manliga
härskartekniker
Ett annat intressant verktyg är ”härskarteknik”-knepet.
Begreppet myntades av den norska psykologen och politikern (SV) Berit Ås på
70-talet. De identifierade teknikerna byggde bland annat på hennes egna
erfarenheter som kvinna i politiken och vad manliga politiker utsatt henne för.
I Ås version var teknikerna osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av
information, dubbelbestraffning samt påförande av skuld och skam.
Härskarteknikknepet förknippas starkt med Berit Ås och
hennes erfarenheter av könsmaktsordningen. När man säger att någon använder
”härskartekniker” så impliceras nästan omedelbart referenser till
könsmaktsordningen. Här är det en man som utövar makt över en kvinna, och
slutsatsen att mannen är kvinnohatare och antifeminist lurar i nästa
associationssteg. Jag har själv i den omnämnda skärmytslingen med Marie
Tollefsen Markström av henne fått höra att jag är en härskarteknik-utövare. Om
hon idag skulle få frågan om hon sagt det skulle hon förmodligen blåneka.
Det har framkommit att kommunchefen påstått att
kommunalrådet använt härskartekniker mot henne. Troligen skulle hon nog blåneka
även till detta. Fast lite intressant är det att notera det mer inadekvata i
att det här i så fall skulle röra sig om en kvinna som skulle försöka betvinga
en annan kvinna.
Det finns med andra ord en rad verktyg färdiga i lådan att
använda, och flera av dem har använts av kuppmakarna i Skinnskatteberg.
Viktigast av allt är förstås berättelsen om ”rundning” som medför sämre
arbetsmiljö; alls icke för den rundade men väl för oskyldiga längre ner i
hierarkin. Men också gangsterredskapet ”inga kommentarer” och ”utredning pågår”
har kommit till användning. Vi ska heller inte glömma ”härskartekniker”, ett
instrument med långtgående konsekvenser vad avser motpartens värderingar.
Egentligen är det väl bara ”en okänd man”-tekniken som inte
kommit till användning. Men det kommer väl, även om jag inte är okänd för
kuppmakarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar