Vi närmar oss årsskiftet
efter ett val. I rikspolitiken har man hittills misslyckats med att klara ut
hur den politiska ledningen ska se ut. I kommunerna däremot är det mesta nu
avklarat. I många kommuner har den nya politiska ledningen redan trätt till. I
andra sker det vid årsskiftet. Som alltid är det dessutom en snabb omsättning
av de ledande kommunala tjänstemännen – kommunchefer. I många kommuner möts nu
nya kommunalråd och nya kommundirektörer. Det kan finnas anledning att repetera
vad som gäller för förhållandet dem emellan. Därför repriserar jag här ett
inlägg från december 2013 med rubriken ”Kommunal tango”. En av de viktigaste
lärdomarna är att kommunchefer som inte kan hålla sig borta från att lägga sig
i det politiska spelet riskerar att snabbt få kvittera ut avgångsvederlaget.
Förhållandet mellan en kommuns högsta
tjänsteman – kommunchefen – och högsta politiker – kommunalrådet har beskrivits
som att dansa tango. En vetenskaplig artikel om saken har rubriken ”Det är
svårt att dansa tango”. Det som gör det svårt är att dansen sker i ett
skymningsland mellan administration och politik. Och det är inte alltid
kristallklart vem det är som för i dansen.
Likt den romerska guden Janus hade två
ansikten har en kommun två organisatoriska pelare. Det finns en politisk
organisation som ytterst baseras på det folkvalda kommunfullmäktige. Här finns
utöver fullmäktige styrelser och nämnder huvudsakligen befolkade med
fritidspolitiker utsedda av partierna. Det finns också en eller flera
heltidsarvoderade politiker – kommunalråd. Allt samordnas av de politiska
partierna som manövrerar för att komma i så inflytelserika positioner som
möjligt.
Å andra sidan finns det en organisation av
anställda som i praktiken driver verksamheten. Ofta är den organisationen
uppdelad i olika förvaltningar – t ex skolförvaltning, socialförvaltning,
teknisk förvaltning, var och en med sin förvaltningschef. I en del mindre
kommuner kan det hända att hela förvaltningen hålls samman med en kommunchef i
spetsen. I de större kommunerna finns också en kommunchef (eller kommundirektör
som man ofta säger), men som då vanligen inte är chef över de olika
verksamheterna utan en stabsperson till den politiska kommunledningen på
ungefär samma sätt som en ekonomi- eller personalchef.
Hur det nu än är organiserat i den
enskilda kommunen finns det en person i toppen av vardera organisationen: Det
kommunalråd som är ordförande i kommunstyrelsen toppar den politiska
organisationen och kommunchefen toppar förvaltningsorganisationen. Det är de
som är tangoparet.
Andra lite mer prosaiska beskrivningar av
förhållandet är att det handlar om ett slags förhandling. Kommunalrådet
förhandlar å den politiska organisationens vägnar med kommunchefen som
representerar förvaltningsorganisationen. När politikerna vill ha något utfört
i förhandlingen är det kommunalrådet som måste undersöka med kommunchefen vilka
möjligheter det finns. Och omvänt, om förvaltningen önskar sig vissa politiska
beslut måste kommunchefen höra med kommunalrådet om vad som kan åstadkommas.
Ofta finns det motsvarande hästpar i förvaltningarna bildade av respektive
förvaltningschef och nämndordförande.
Det är viktigt att förhandlingen sker på
rätt nivå. Om kommunalrådet rundar kommunchefen och direkt försöker styra
tjänstemän på lägre nivå så undergrävs kommunchefens ställning. Och om
kommunchefen försöker påverka politiker på lägre nivå, stör hen det politiska
spelet, vilket är direkt farligt för kommunalrådet.
Trampa
inte någon på tårna
På det dansgolv där
kommunchef-kommunalrådstangon dansas är belysningen svag. Det är ett område som
är varken politik eller förvaltning, eller kanske snarare både politik och
förvaltning. I en tongivande forskningsbok om kommunchefsrollen kallar man
detta för ”överlappande roller”. Om rollerna på detta sätt överlappar, blir
det, som i tangon viktigt att man inte trampar varandra på tårna.
Ett sätt att närma sig frågan om var
gränserna går är att resonera om olika politiska rum. I ett yttre politiskt rum
där man utformar de politiska förslagen släpps kommunchefen in. Hen kan ge råd
till kommunalrådet och hen kan till och med utforma förslag till politiska
beslut. Eftersom beslut ju så småningom ska verkställas i förvaltningen kan det
till och med vara en fördel om förvaltningens högsta representant har varit med
när förslagen har kommit till. Men så finns det ett inre politiskt rum där
maktförhållandena bestäms. Här förhandlar partierna om samarbetsrelationer,
antingen mera permanent för att åstadkomma styrande koalitioner, eller i
enskilda sakfrågor. Här bestäms det vilka politiker som ska sitta i vilka
positioner. Om kommunchefen ger sig in i detta inre rum är hen på minerad mark.
Om kommunchefen som oftast är fallet inte
är högsta chef för alla förvaltningschefer kompliceras rollen ytterligare. Det
går då inte att med hänvisning till en befattningsbeskrivning utdela order och
förvänta sig att de ska åtlydas. Istället måste man då bygga upp nätverk och
argumentera för vad som ska utföras i organisationen. På sitt sätt blir det ett
slags politiskt arbete – fast inte direkt partipolitiskt – som kommunchefen har
att utföra. Problemet är bara att det är den partipolitiska sidan av
organisationen som har bestämt vad kommunchefen ska driva igenom i ”sin del” av
organisationen.
Det är inte säkert att det blir så mycket
enklare i en sammanhållen förvaltning med kommunchefen som högsta chef. Även om
den formella auktoriteten finns, blir det i längden svårt att driva
verksamheten bara genom ordergivning. Också den som har formell rätt att
beordra kan vara tvungen att övertyga sina underlydande för att få dem att
följa givna order.
Plötsliga
uppsägningar
På så sätt blir det lätt så att
kommunchefen kommer att uppfattas, och kanske till och med uppfattar sig själv,
som ett språkrör för den politiska majoriteten. Det blir då uppenbara problem
om det skulle bli en ny majoritet. Likt en kameleont skiftar färg blir
kommunchefen tvungen att på ett trovärdigt sätt argumentera för en politik som
är motsatt den hen dagen innan talade för. I Stockholms stad som enda kommun
har man löst dilemmat genom att i praktiken helt enkelt kräva partibok av
stadsdirektörerna.
Det är uppenbart att den här dansen har
turer som är svåra att hänga med i. Det handlar om förhållandet till politiken:
Man måste vara lojal med den politiska ledningen, men utan att bli ett rent
språkrör för partipolitiska ståndpunkter. Man måste kunna hantera förändringar
av den politiska ledningens sammansättning. Man måste kunna delta i
utformningen av kommunens beslut och ge råd till den politiska ledningen, men
hålla sig borta från det politiska maktspelet.
Omsättningen av kommunchefer är hög. Det
är inte ovanligt med plötsliga uppsägningar. Skälet som ofta anförs är oförmåga
att hantera gränsen mellan politik och förvaltning. För den kommunchef som
dansar illa och trampar den politiska ledningen på tårna återstår bara en
arbetsuppgift: Att städa skrivbordet.
Att läsa mer om kommunchefsrollen
Kurt Klaudi Klausen & Annick
Magnier (1998) The anonymous leader: Appointed CEOs in western
local government Odense: Odense University Press
Åsa Lillieström (2000) Kommundirektören – En oklar roll under
luppen Göteborg: Förvaltningshögskolan
Poul Erik Mouritzen & James H
Svara (2002). Leadership at the apex: politicians and
administrators in Western local governments. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press
Rolf Solli & Anna Cregård (2008) ”Det
är svårt att dansa tango. Om kommundirektörsrollens innehåll och
betydelse”. Kommunal ekonomi och politik 12(3): 31-54.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar