onsdag 29 november 2017

Kommunrevisorns testamente

Hösten 2010 blev jag vald till kommunrevisionen i Skinnskatteberg och från och med 2015 är jag ordförande i revisionen. Snart börjar det sista året på min andra (och sista) mandatperiod som kommunrevisor. Jag tänkte då att jag - när jag väl har slutat - skulle publicera mina memoarer som revisor. Planen är att skriften ska bestå av sex kapitel. Nu har jag ett utkast klart till det första kapitlet, som egentligen inte har så mycket lokalfärg utan är en mer allmän introduktion till revision i kommunerna: Vilken roll spelar revisionen i den lokala demokratin? Vilka lagar och regler styr verksamheten? Hur utkrävs ansvar i kommunerna? Vilken betydelse har partipolitiseringen?

Min tanke är att jag här publicerar hela skriften kapitelvis allteftersom kapitelmanuskripten blir klara. Jag är mycket tacksam för kommentarer som kan göra framställningen bättre.

Ladda ned första kapitlet här.


Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar