tisdag 21 november 2017

Gubben och hans sextitalsskivor


Malin och Ingrid har varit på konsert i Stockholm och hört punkrockaren Thåström. Thåströms karriär är, åtminstone om man ska tro diskografin från 90-talet och framåt. Min egen musiksmak är, liksom jag själv, äldre. Nu har jag digitaliserat alla LP-skivor till CD, så jag tänkte att jag skulle ta i tu med 45-varvarna, singlar och EP. Men först måste jag försöka få någon struktur på ansamlingen av nästan 130 skivor, En sådan kan vara tiden. Medelvärde för inspelningsår visar sig vara 1963. 1964 går det raskt utför och med undantag för en märklig topp 1968 (vad hände då) tar det helt slut i mitten av 80-talet. Så det var väl inte konstigt att jag valde att inte gå med på konserten.


Istället tillbringade jag kvällen med Doris. Vi jobbade en hel del med en loppa som Ingrid vikt åt oss. Vi spelade flera partier "Bajsspelet" och även "Råttfällan". Vidare diskuterade vi med utgångspunkt i en framväxande teckning fenomen som guldpottan vid regnbågens slut, flygande kor och draken i Ströbohög. Kvällen avslutades sen med några godingar från barnkanalen.


Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar