Kommunstyrelsen i Skinnskatteberg har
återigen prickats av kommunens revisorer. Det skedde vid granskningen av
verksamheten 2013. Revisorerna riktade en anmärkning mot kommunstyrelsen
eftersom man trots flera gånger framförd kritik inte arbetat fram mätbara mål
för den kommunala verksamheten. Här följer mitt anförande i kommunfullmäktige
den 16 juni.
Målstyrning är en tilltalande och
till synes enkel idé. Men, målstyrning är en svår gren.
Det finns en rad problem med den
till synes enkla idén. Listan är lång: Hur ska man kunna skilja mål från
medel? Politiska beslut är ofta kompromisser och ett medel att uppnå
kompromisser är att uttrycka sig luddigt men målstyrningsläran förutsätter
precisa och mätbara mål. En del mål är relevanta men svårmätbara. Ingen kommer
att bry sig om att sträva mot sådana mål, man nöjer sig med det mätbara. Det är
ofta oenighet om medlen att uppnå målen. Politikerna kan då inte göra sig av
med ansvaret att välja hur målen ska uppnås. Det är ingen mening med att
formulera mål för sådant som kommunen inte kan påverka. Målstyrningsläran
strider också mot politikens inneboende logik: Politiker och partier som vill
vinna val måste ha makt över sakfrågorna, inte bara abstrakta målformuleringar.
Målstyrningen har också praktiska problem: Vem ska precisera de luddiga
politiska målformuleringarna? Hur ska man utvärdera verksamheten och hur ska
man avgöra vad som hade hänt om inte den utvärderade verksamheten hade funnits?
Styrning |
Det finns organisationsforskare
som menar att det är så svårt att styra med mål att det egentligen är omöjligt.
Det må vara hur som helst med den
saken. Ett tycks både anhängare och kritiker vara ense om: Målstyrning är
alldeles meningslös om man inte har ett system för uppföljning och utvärdering.
Man kan inte styra om man inte vet om ens styrsignaler leder fram mot målet, om
de är helt verkningslösa eller om de leder bort från målet.
Förutsättningen för att kunna
följa upp och utvärdera är att målen formuleras så att de är mätbara. Det är på
den punkten revisorerna vid ett flertal tillfällen har riktat kritik mot hur
kommunstyrelsen tillämpar målstyrningsläran i Skinnskattebergs kommun. Om
fullmäktige har formulerat icke mätbara mål är det styrelsens uppgift att
precisera dem till mätbarhet, eller åtminstone att gå tillbaka till fullmäktige
och säga att det här målet kan vi inte ha för verksamheten – det är inte
uppföljningsbart.
Målstyrningssystemet i kommunen har tre nivåer. Överst finns
en av fullmäktige beslutad vision. På nästa nivå finns tretton kommungemensamma
mål också de beslutade av fullmäktige. På den lägsta nivån finns ett stort
antal aktiviteter utarbetade av förvaltningen och beslutade av styrelsen. Det
antas att aktiviteterna bidrar till uppnåendet av målen.
I tidigare redovisningar har uppföljningen gjorts på så sätt
att aktiviteterna ”prickats av”: Har aktiviteten genomförts helt, delvis eller
inte alls? Om alla aktiviteter som knyts till ett mål har genomförts har man
påstått att måluppfyllelsen har varit 100 procent. Om detta vet man tyvärr
ingenting eftersom uppföljningen inte har skett i termer av målet. Detta har vi
flera gånger kritiserat från revisionen.
Kritiken har i årets årsredovisning lett till ett nytt
system för uppföljning. Man uttrycker sig nu i termer av målen på en tregradig
skala: Målet är helt uppfyllt, målet är delvis uppfyllt, målet är inte
uppfyllt. Bedömningarna är kvalitativa och bygger inte på någon mätning av
målvariablerna. Tyvärr uppfyller detta system lika lite som det förra kraven på
uppföljnings- och utvärderingsbarhet.
De tre betygsnivåerna, varav bara två kommer till användning
(helt och delvis uppfyllt) är på tok för oprecisa. De kvalitativa bedömningarna
är inte tillförlitliga. Det framgår av att bedömningar som görs av samma sak på
olika ställen i årsredovisningen är olika. Troligen skulle också olika bedömare
kunna komma till olika resultat. Problemet kvarstår med andra ord.
När revisionen lät sina sakkunniga göra en utvärdering av
kommunens styrsystem och återigen framförde denna kritik fick vi ett svar från
kommunstyrelsen som inte andades handlingskraft. Om mätbarhet, uppföljning och
utvärdering sades inget i kommunstyrelsens svar. I allmänna ordalag talade man
om att styrmodellen skulle ”vidareutvecklas” och att det skulle komma en
”eventuell ny eller reviderad styrmodell”. Detta kritiken till trots och till
trots att det finns ett fullmäktigebeslut om att mätbara effektmål som en
mellannivå i styrsystemet skulle utarbetas.
Revisorerna har ansett att denna kommunstyrelsens bristande
dådkraft är anmärkningsvärd och vi har därför i årets revisionsberättelse
tvingats höja tonläget och vi riktar därför en anmärkning mot kommunstyrelsen.
Vi hade gärna sett att fullmäktige ställt sig bakom denna anmärkning, men
noterar att presidiet tyvärr inte har något sådant förslag. Revisionens
anmärkning står dock fast. Kommunstyrelsen har förhållit sig passiv till
tidigare kritik och till fullmäktiges beslut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar