Den svenska författningen pekar ut den kommunala
självstyrelsen som en av grundstenarna för den svenska demokratin. Det framgår
redan av regeringsformens portalparagraf:
All offentlig
makt i Sverige utgår från folket.
Den svenska
folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den
förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga
makten utövas under lagarna
I en senare paragraf beskrivs kommunernas uppgifter:
Kommunerna
sköter lokala och regionala
angelägenheter av allmänt intresse på den kommunala självstyrelsens grund.
Närmare bestämmelser om detta finns i lag. På samma grund sköter kommunerna
även de övriga angelägenheter som
bestäms i lag.
Att sköta ”Lokala och regionala angelägenheter av allmänt
intresse” beskriver kommunen som det instrument som de som bor på en ort har
till sin tillgång för att lösa gemensamma problem och tillfredsställa
gemensamma behov. Kommunen kan ses som en sammanslutning av människorna i ett
visst territorium genom vilken de i samverkan kan gynna sina lokala intressen.
Med att sköta ”de övriga angelägenheter som bestäms i lag”
menas att kommunerna har hand om sådana uppgifter som staten har bestämt att de
ska sköta. Här är kommunen en verkställare av statens politik. Hit hör bland
annat många av välfärdstjänsterna som utbildning, socialtjänst – ja, allt som
brukar fångas med formeln ”skola, vård och omsorg”.
Särskilt när det gäller denna andra typ av uppgifter är det
naturligt att kommunerna inte får verkställa den statliga politiken
hursomhelst. På olika sätt styr och påverkar staten kommunerna. Det kan ske
genom lagar och andra bestämmelser, genom ekonomiska bidrag, genom inspektion
och kontroll i efterhand.
Med tanke på hur central den kommunala självstyrelsen anses
vara i den svenska folkstyrelsen är det intressant att se hur partierna i sina
program förhåller sig till den kommunala självstyrelsen:
Vilken tonvikt lägger man vid de båda huvuduppgifterna – att vara en
lokal sammanslutning eller en verkställare av statens politik?
Hur strikt styrda av staten anser man att kommunerna bör vara?
Moderaterna:
Viktigast att genomföra statens politik
Moderaterna har ett särskilt kommunalpolitiskt program. Där deklareras
redan från början att kommunernas huvuduppgift är att vara verkställare av den
statliga politiken:
Kommunernas huvuduppgift är att finansiera och säkerställa utbudet
av välfärd, service och tjänster av hög kvalitet i livets olika skeden. Till
kommunens kärnverksamhet hör förskola, skola, vård- och omsorg om de äldre och samhällets
sociala skyddsnät…
Men Moderaterna är också
medvetna om att kommunerna har andra uppgifter, även om de så att säga kommer i
andra hand efter uppgiften att verkställa statens välfärdspolitik:
Vid sidan av kommunens huvuduppdrag, att säkerställa välfärd,
service och tjänster av hög kvalitet, har kommunen även en annan viktig
uppgift. Det handlar om ett tydligt utvecklingsuppdrag att i samverkan med
andra aktörer utveckla den geografiska platsen som kommunen utgör.
Anti-kommunpartiet numro ett: Folkpartiet
Folkpartiet framträder
som partiväsendets kommunkritiska pol. Tanken att kommunerna skulle sköta sig
själva på eget ansvar förefaller helt främmande. Det finns inte i
partistyrelsens förslag till partiprogram, så som det finns hos Moderaterna
eller Centern, några uttalanden om vad som är kommunernas huvuduppgift. Däremot
radas upp en rad konkreta krav med innebörden att kommunerna borde styras
hårdare.
Om kommunen inte klarar
av uppgiften att erbjuda alla barn en plats i förskolan ska kommunen betala
ersättning till familjen. Alla kommuner ska tvingas att öppna för privat
verksamhet i välfärdssektorn. Kommuner som inte levererar personlig assistans
ska betala skadestånd. Möjligheterna för kommunerna att ställa särskilda krav i
byggprocessen ska minskas.
Till detta ska också
läggas det populistiska förslaget att ”förstatliga skolan”. Det finns inte med
i programförslaget, men Folkpartiet har ju varit drivande i den frågan.
Summa summarum finns det
praktiskt taget ingenting i Folkpartiets program till självstyrelsens försvar.
Det är uppenbart att kommunerna framförallt är verkställare av statens politik
och att de ska hållas i strama tyglar i denna uppgift.
Sverigedemokraterna: anti-kommunpartiernas traskapatrullo
Av partiprogrammet
framgår att ”kommunen ska främst prioritera kärnverksamheterna”. Det är
uppenbart att uttrycket ”kommunala kärnverksamheter” i svensk politisk debatt
har kommit att stå för tillhandahållandet av de av staten beslutade
välfärdstjänsterna. Man kan jämföra med t ex Moderaternas kommunprogram där det
slås fast att ”till kommunens kärnverksamhet
hör förskola, skola, vård- och omsorg om de äldre och samhällets sociala
skyddsnät.”
I principprogrammet
medges det bara motvilligt att kommunerna ska ha ett ”visst mått av
självstyrelse”. Det är nationen som kommer i första rummet:
Det är Sverigedemokraternas uppfattning att
nationens intressen står över individers och gruppers särintressen. Detta står
dock inte i motsats till att många beslut bör fattas på lägsta möjliga nivå, i
första hand av dem som är direkt berörda. Kommunerna är därför viktiga
politiska enheter och ska ha ett visst mått av självstyre
Sist men inte minst ansluter sig SD i partiprogrammet till det
populistiska kravet att ”återförstatliga skolan”. Sverigedemokraterna
kvalificerar sig därmed som ett antikommunparti strax efter Folkpartiet.
Centern: Kommunpartiet framför andra
I Centerns berömda
idéprogram (detdär där månggifte och andra stolligheter fanns med i
diskussionen) framträder en i förhållande till Moderaterna helt omvänd bild av
kommunerna:
Vårt samhällsbygge utgår från den enskilda människan. Det han eller
hon inte klarar av ensam löser man gemensamt i familjen, byalaget, arbetslaget,
eller i andra grupper av människor. På samma sätt fungerar det när människors
beslutsmakt flyttar in i det politiska systemet. Beslut som måste fattas på
högre nivåer än kommunen skickas uppåt.
Startpunkten är de lokala behoven. Bara när man inte kan klara av
dem lokalt ska staten kallas in. Det här är det som i EU-sammanhang har kallats
subsidiaritetsprincipen. Synsättet
att kommunerna skulle verkställa statens beslutade politik förekommer inte
alls. Centerpartisterna förklarar sig också beredda att öka kommunernas roll
när det gäller just utvecklingspolitiken:
Utmaningar på arbets- och bostadsmarknaden i många av våra kommuner
idag får inte hindra Centerpartiets långsiktiga vision om öppenhet. Kommunerna
måste få större möjligheter att ta ansvar för dessa utmaningar.
Hur detta ska gå till
rent konkret säger man dock inte mycket om.
Kristdemokraterna i konkurrens med Centern som främsta kommunparti
Kristdemokraternas
principprogram innehåller en lång och krånglig redogörelse för
”subsidiaritetsprincipen”. Trots det närmast akademiska språkbruket innebär
ställningstagandet för subsidiaritetsprincipen att Kristdemokraternas
grundhållning mycket kommer att likna Centerns. Några citat:
… bevisbördan vilar på dem som vill beröva en lägre nivå
dess funktion och därmed dess frihet och ansvar. De måste bevisa att den lägre
nivån är ur stånd att fullgöra sin uppgift på ett tillfredsställande sätt och
att den högre nivån kan göra det mycket bättre.
… krävs en tydlig lagprövningsrätt, som medger att kommunerna
kan hävda utövandet av sitt av
grundlagen fastlagda kompetensområde gentemot regering och
riksdag.
Men alldeles övertygade om kommunernas förträfflighet är
inte Kristdemokraterna. Enskilda människor måste skyddas så att ”deras lagliga
rättigheter respekteras av kommunala
organ” och så kallat lagtrots av kommuner … ska beivras.”
Miljöpartiet det tredje kommunpartiet
Miljöpartiets
partiprogram är ganska tystlåtet om kommunerna och deras roll. Det finns en
allmän deklaration om självstyrelsens välsignelser egentligen utan några
invändningar:
Miljöpartiet har en decentralistisk grundsyn som bland annat tar sig
uttryck i att vi vill att regioner och kommuner ges ett ökat ansvar och
inflytande över de politiska beslut som berör regionen och kommunen. Beslut bör
tas så nära medborgarna som möjligt
Socialdemokraterna och Vänstern ganska ointresserade av frågan
Vänsterpartiets
partiprogram innehåller bara ett kort stycke om den kommunala självstyrelsen
där man samtidigt som man erkänner värdet av decentralisering är mycket
angelägna att peka på decentraliseringens nackdelar:
Politiska
beslut måste fattas på olika nivåer beroende på vilka problem som skall lösas.
Det ligger ett värde i att beslut fattas så nära medborgarna som möjligt, men
en allt för långtgående decentralisering av den politiska makten undergräver
möjligheterna att föra en sammanhållen politik för rättvisa och jämlikhet
Vänstern har ju också
anslutit sig till det folkpartistisk-sverigedemokratiska populistiska kravet
att ”förstatliga skolan.”
Socialdemokraterna
ligger märkvärdigt lågt. Programdokumenten innehåller inga resonemang om
kommunernas roll. Det finns några konkreta förslag som drar åt än det ena
hållet och än det andra: För självstyrelsen talar att ”Kommunerna ska ha ett avgörande inflytande över nya skoletableringar”
(partiprogrammet) och att ”kommuner och landsting avgör om upphandlingar och
valfrihetssystem ska riktas till enbart non profitaktörer”
(Framtidskontraktet). Däremot vill man i samma ”framtidskontrakt” lagstifta om
en skyldighet för kommunerna ”att erbjuda barnomsorg på kvällar, nätter och
helger.”
Både Vänsterns och Socialdemokraternas program visar att man nog
egentligen inte tycker att den kommunala självstyrelsen är en särskilt viktig
fråga. När man ändå säger något finns det uttalande både för och emot
självstyrelsen.
Dags att sammanfatta
Tre partier framstår som självstyrelsefundamentalister: Centern,
Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Det är inte lätt att säga något om den
inbördes rangordningen mellan dessa tre. Centern är mest okritiskt,
Kristdemokraterna tycker sig se en del nackdelar med självstyrelsen och
Miljöpartiet framstår som sina rödgröna bröder rätt ointresserade av frågan.
Jag låter detta ointresse vara avgörande för att sätta de tre partierna i
ordningen: Centern - Kristdemokraterna - Miljöpartiet.
Hugget-som-stucket-partier är Vänstern och Socialdemokraterna. Liksom
Miljöpartiet ägnar man liten uppmärksamhet åt frågan. Vänstern erkänner
självstyrelsens värde men är snabb på att framhålla nackdelarna och
Socialdemokraterna har konkreta förslag av än det ena slaget och än det andra.
Jag låter Vänsterns tydliga erkännande vara avgörande för att sätta de båda i
ordningen Vänstern – Socialdemokraterna.
De kvarvarande – Moderaterna, Folkpartiet och Sverigedemokraterna är
alla antikommunpartier. Kommunerna är genomförare av statens politik och de ska
hållas i strama tyglar. Moderaterna framstår som det av de tre som har störst
förståelse för självstyrelsens värden. Rangordningen från pro- till anti-kommun
blir då Moderaterna – Sverigedemokraterna – Folkpartiet.
Såhär blir slutresultatet med partierna ordnade från det mest
kommunpositiva till det mest centralistiska statspartiet:
Centern
Kristdemokraterna
Miljöpartiet
Vänstern
Socialdemokraterna
Moderaterna
Sverigedemokraterna
Folkpartiet
Varför blir det på det här
viset?
Varför är Centern (bönderna) ivriga anhängare av kommunal
självstyrelse? Och varför är Folkpartiet (Björklund) lika ivrig motståndare? En
förklaring kunde kanske vara att det är ideologiska och principiella skäl till
den ställning man har tagit. Jo, så kan det kanske vara, men här ska jag
undersöka en alternativ förklaring: Förklaringen till att man intar just de
ståndpunkter man gör är partiegoistiska. Man tar ställning för eller emot den
kommunala självstyrelsen på grund av att man tror att det egna partiet ska
vinna eller förlora makt och inflytande om självstyrelsen skulle förstärkas.
Det här är inte unikt för just kommunal självstyrelse. Det här –
kanske lite cyniska – sättet att förklara partiers och politikers ståndpunkter
har förts fram av statsvetare i andra sammanhang, kanske särskilt när det
gäller sådana här konstitutionella frågor. Det finns till och med statsvetare som
velat förklara alla programpunkter med partiernas makthunger: Man intar
ståndpunkter för att vinna val; man vinner inte val för att genomföra sitt
program (Jfr Anthony Downs, 1957, An
Economic Theory of Democracy).
Det är allmänt känt att svenska väljare vanligen röstar på samma
parti i de olika valen. Särskilt gäller det när man betraktar väljarkåren i
dess helhet. I valet 2010 var den genomsnittliga skillnaden per parti mellan
resultatet i riksdagsvalet och i kommunalvalet 1,2 procentenheter. För sju av
de åtta riksdagspartierna var skillnaden mindre än 2 procentenheter. Om man
istället tar fram valresultatet i varje kommun och räknar ut ett
kommunmedelvärde blir det större skillnader: Den genomsnittliga skillnaden per
parti blir mer än dubbelt så stor (2,9 procentenheter) och för fyra av de åtta
partierna är skillnaden större än 2 procentenheter.
Skillnaden mellan riksdagsresultatet och kommunalvalsresultatet har
tre källor: Ett parti kan tänkas föra en mer eller mindre attraktiv
kommunalpolitik än riksdagspolitik (eller tvärtom förstås); väljarkårens
sammansättning är lite olika eftersom det finns utländska medborgare som har
kommunal men inte riksdagsrösträtt. Och sist men inte minst blir små
landsortskommuner överrepresenterade när man räknar ut det (ovägda)
kommunmedelvärdet och omvänt blir storstäderna underrepresenterade. Om
partiernas väljare är ojämnt fördelade över landsbygd och städer uppstår det
skillnader.
Istället för att jämföra riksdagsresultatet med det ovägda
kommunvalsmedelvärdet ska vi jämföra det totala valresultatet i kommunalvalet
(det vägda medelvärdet) med det ovägda kommunmedelvärdet. De två första
källorna till skillnader försvinner då. Kvar blir bara effekten av att den
kommunala indelningen gynnar vissa partier och missgynnar andra på grund av att
väljarna är ojämnt fördelade. Resultatet blir då följande: Centern,
Socialdemokraterna och Kristdemokraterna gynnas av kommunstrukturen med 4, 3,1
respektive 0,4 procentenheter. Alla de övriga partierna missgynnas, Moderaterna
med 4,6, Miljöpartiet med 2,8, Folkpartiet med 1,1, Sverigedemokraterna med 0,2
och Vänsterpartiet med 0,1 procentenheter.
Sett i relation till partiernas storlek kan det här handla om stora
tal. Centern får t ex 60 procent fler röster i det ovägda kommunmedelvärdet än
i riksdagsvalet och Miljöpartiet som är mest missgynnat får nästan 40 procent
mindre. Förklaringen är förstås att Centern fortfarande är ett landsbygdsparti
medan Miljöpartiet är ett utpräglat storstadsparti. Det kommer att ligga i
Centerns intresse att skydda och helst stärka det kommunala självstyret
eftersom det ger det i hela riket mycket lilla Centerpartiet viktiga
maktställningar i kommunerna.
Det är t ex så att Centern med 6,6 procent av rösterna i
riksdagsvalet har 44 poster som kommunstyrelsens ordförande (15 procent) medan
t ex Folkpartiet med 7,1 procent av rösterna bara har fyra
kommunstyrelseordförande (1 procent). Om man skulle kraftigt minska den
kommunala självstyrelsen (vilket Folkpartiet skulle vilja) skulle den makt som
Centerns 44 kommunalråd utövar minska rejält.
I figuren ser vi den här ”kommunstruktureffekten” uttryckt som
procent av röstandelen i riksdagsvalet för samtliga partier:
Det är tydligt att Centern är i en klass för sig när det gäller att
gynnas av kommunstrukturen. Även Socialdemokraterna och Kristdemokraterna
ligger på plus, men betydligt mindre än Centern. För Vänstern och
Sverigedemokraterna är det i stort sett hugget som stucket, medan Moderaterna,
Folkpartiet och Miljöpartiet missgynnas av kommunstrukturen.
Vi kan nu relatera den här rangordningen i vilken grad partiernas
makt gynnas av den kommunala självstyrelsen (”tjänar på kommuner”) med vilken
inställning de i sina partiprogram har till samma kommunala självstyrelse
(”gillar kommuner”):
Sambandet är tydligt: Ju
mer makt man tjänar på kommunindelningen, desto mer positiv är man till att
skydda och stärka den kommunala självstyrelsen. Moderaterna, Vänstern och
Centerpartiet har precis samma plats i de båda rangordningarna. Folkpartiet och
Sverigedemokraterna är lite mer kommunfientliga än vad man skulle vänta sig och
Kristdemokraterna är lite mer kommunpositiva än förväntat. Största skillnader
är för Socialdemokraterna som är ganska mycket mer kommunfientliga och
Miljöpartiet som är mycket mer kommunvänligt än förväntat. Framförallt framstår
det ”idealistiska” Miljöpartiet som undantaget som bekräftar regeln.
Men i huvudsak får den
maktpolitiska hypotesen stöd. Ju mer makt och inflytande ett parti får genom
den kommunala självstyrelsens struktur, desto mer angelägen blir man att slå
vakt om självstyrelsen. Och förstås omvänt: ju mer makt och inflytande ett
parti förlorar på kommunstrukturen, desto ivrigare blir man att krympa den
kommunala självstyrelsen.
Subsidiaritetsprincipen
och alla andra höga ideal och principer kan lämpligen ses som ornament och
prydnader på de lite råare maktpolitiska övervägandena.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar