Torsdagen den 18 september genomförs i Skottland en
folkomröstning med frågan om Skottland ska lämna Förenade Kungariket och bilda
en självständig stat. Folkomröstningen följer av en överenskommelse mellan de
skotska och de brittiska regeringarna och har därefter beslutats av det skotska
parlamentet. Det katalanska parlamentet beslöt i september 2012 om en
resolution där man uttalade att det katalanska folket har rätt att i fria och
demokratiska former besluta om sin kollektiva framtid och regeringen uppmanas
att anordna en folkomröstning i frågan om självständighet för Katalonien.
Den spanska regeringen har avvisat en sådan omröstning. Den
spanska konstitutionen, menar man, föreställer sig ingenting annat än en enad
spansk stat och att folkomröstningar som påverkar Spanien måste hållas i hela
Spanien. De katalanska politikerna hotas av drakoniska åtgärder. När Baskien
2005 förvägrades att anordna en liknande omröstning sa den spanska regeringen
att baskiska ledare skulle kunna kastas i fängelse om de gick vidare och trots
förbudet anordnade en folkomröstning.
I den nu aktuella Krimkrisen har det regionala parlamentet
som under kuppartade former övertagits av proryska krafter beslutat att i mars
ordna en folkomröstning om Krims statstillhörighet. Alternativet är förstås att
Krim skulle lämna Ukraina och istället ingå i Ryssland. Ukraina regering har
betecknat beslutet om folkomröstning som olagligt.
I historien finns otaliga exempel på den här typen av folkomröstningar.
I nästintill alla fall där en region eller en delstat strävat efter utträde ur
den enhetsstat eller federation som den ingår i har det ordnats
folkomröstningar. Upplösningen av den svensk-norska unionen 1905 är inget
undantag. Den svenska riksdagen krävde en norsk folkomröstning för en
upplösning av unionen. I omröstningen som hölls i augusti 1905 blev det en
imponerande majoritet (99,95 procent) för att unionen skulle upphöra. Beslutet
följdes av förhandlingar samtidigt som det var på vippen att det skulle bli
krig, men i september enades man och följande månad erkände den svenska
riksdagen Norge och den svenska kungen abdikerade från den norska tronen.
Det amerikanska inbördeskriget föregicks av folkomröstningar
om utträde ur unionen i Texas, Virginia och Tennessee. I april 1933 hölls en
omröstning i delstaten West Australia om utträde ur den australiensiska federationen.
Ja-sidan vann och kravet skickades till det brittiska parlamentet i London som
beslöt att avvisa kravet eftersom det kom från en delstat och inte från hela
federationen. I Quebec hölls 1995 en omröstning om utträde ut Canada. Nej-sidan
vann knappt i omröstningen.
Det finns en omfattande diskussion om det är lagligt att
delar av en stat kan utträda för att bilda en ny oberoende stat eller för att
ingå i en annan stat. Inte minst har diskussionen kommit upp i samband med
Krimkrisen.
Rätt till
självbestämmande
I internationell rätt finns det två konkurrerande principer:
Den ena är rätten till självbestämmande som innebär att alla folk har rätt att
fritt bestämma om sin politiska status och sin ekonomiska, sociala och
kulturella utveckling. Men denna princip som finns redan i FN-stadgan
konkurrerar med staternas rätt till territoriell integritet. Om inte staternas
gränser är skyddade riskerar hela det internationella systemet att förfalla
till anarki.
Det visar sig att i denna konkurrens är det den senare
principen – staternas rätt till territoriell integritet – som drar det längsta
strået. I uttolkningar av FN-stadgan hävdas att kort uttryckt demokratiska
stater har rätt till territoriell integritet, och att de sålunda är skyddade
mot utbrytningar. Canadas högsta domstol slår i ett uttalande i anslutning till
Quebecs självständighetssträvanden 1998 fast att principen om självbestämmande
som skäl för utbrytning bara är tillämplig för folk under kolonialt styre eller
under främmande ockupation. Så länge folk meningsfullt kan utöva
självbestämmandet inom en existerande stat finns det ingen rätt till ensidigt
beslutat utträde.
Hur bestämmer man
folkets vilja?
En andra fråga är hur man ska avgöra vad folket vill? Vill
de utträda ur den stat de tillhör för att bilda en ny stat eller för att
integreras i en annan stat? Det anses ofta att en folkomröstning är det
naturliga sättet att besvara frågan. Bland annat framhålls det i samma
uttalande av Canadas högsta domstol. En vanlig uppfattning är dock att man
måste ställa särskilda krav på en sådan folkomröstning. Det ska förstås finnas
en allmän rösträtt och omröstningen ska ske under säkra former. Många tycker
också att man bör kräva en kvalificerad majoritet. Det räcker inte med 51
procent. Särskilt viktigt är det också hur folkomröstningsfrågan formuleras.
Det är från svenska folkomröstningar i andra frågor (t ex kärnkraftomröstningen
1980) känt att man kan manipulera omröstningsresultat genom hur man ställer
frågan.
Det mest praktfulla historiska exemplet är väl
folkomröstningen i Österrike 1938 om anslutning till Hitlertyskland (Här gällde
det förstås inte en utbrytning ur den österrikiska staten utan en total
nedläggning av denna stat). Valsedelns utformning styrde väljarna att rösta ja.
Till saken hör ju också uttalade militära hot från Tysklands sida, som gör att
omröstningsprocedurens demokratiska kvalitet hotades. Här kan man direkt jämföra
med Krimkrisen, där ju främmande makts (Rysslands) militär finns på plats och
de facto ockuperar Krim.
Godkännande från den
stat som delas
Det är sällsynt att staters konstitution, även federala staters,
medger regioners eller delstaters utträde. I de få fall där ett sådant utträde
regleras i konstitutionen kan man säga, att om konstitutionens procedurer
följs, så har utbrytningen fått ett godkännande. Men även i andra fall kan man
ge sitt godkännande: Jämför t ex med den skotska frågan, där man enats om att
genomföra självständighetsomröstningen. Man kan faktiskt också jämföra med 1905
års svensk-norska unionsupplösning, där den svenska riksdagen krävde en
folkomröstning i Norge för att föra frågan vidare.
Canadas högsta domstol menade att ensidigt utträde av en
provins inte var möjligt enligt Canadas konstitution, men om en folkomröstning
skulle besluta om självständighet för Quebec skulle resten av Canada inte ha
någon grund att neka Quebecs regering att driva frågan vidare.
När det gäller Krimfrågan så kan man hänvisa till artikel 73
i Ukrainas konstitution där det framgår att förändringar av Ukrainas
territorium endast kan lösas genom en all-ukrainsk folkomröstning. Sett i det
perspektivet finns det inget stöd för Krims övergång till Ryssland efter en
folkomröstning som genomförts bara på Krim.
Skulle Krims utträde
vara lagligt?
Diskussionen om utträdesrätten kokar ned till hur man svarar
på tre frågor:
(1) Kan principen om nationell självbestämmanderätt motivera ett
utträde ur Ukraina?
(2) Går det att garantera en rättvis procedur för en folkomröstning på
Krim?
(3) Kommer Ukraina att medge att Krim utträder?
När det gäller den första frågan kan man nog slå fast att
Krim inte är en ukrainsk koloni och att Krim inte är militärt ockuperat av
Ukraina. Svaret på den första frågan skulle då vara nej. Krim har inte rätt att
lämna Ukraina. Mot detta kan invändas att det finns uppenbara brister i
Ukrainas demokrati, vilket inte gör svaret lika självklart.
På den andra frågan finns det all anledning att misstänka
att omröstningens frågeställning och omröstningens genomförande påverkas av att
Ryssland de facto ockuperar Krim. Legitimiteten hos det lokala parlament som
beslutat om omröstningen kan också betvivlas. Här lutar det väl snarast åt ett
nej.
På den tredje frågan är svaret med största sannolikhet nej.
Ukrainas författning medger inga förändringar av territoriet annat än efter en
folkomröstning i hela Ukraina och det verkar inte troligt att man genom den
tilltänkta folkomröstningen på ett övertygande sätt kan visa Krim-bornas
verkliga vilja.
Om man tillämpar de kriterier som framkommit i den
historiska diskussionen om rätten att dela stater och folkomröstningars roll i
sammanhanget, lutar det sammantaget åt att försöken att med hjälp av en
folkomröstning bryta ut Krim för att istället ingå i Ryssland är olagliga.
Att läsa:
Pavković, Aleksandar
& Radan, Peter (red.) (2011). The Ashgate research companion to
secession. Farnham: Ashgate
Vedung, Evert (1971). Unionsdebatten 1905: en jämförelse mellan argumenteringen
i Sverige och Norge. Diss. Uppsala : Uppsala universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar