Det är tomt i
pipelinen! Sedan den andra IMO-boken ”The Political Ecology of the Metropolis” där jag medverkar med ett kapitel har publicerats finns det inte längre några
väntade publiceringar. Det var mycket länge sedan – kanske flera tiotals år
sedan – som detta hände. Det är dags att ta ställning till om jag ska bryta av
pennan och kasta bort delarna. Kanske är det läge att då summera 34 års
produktion. Vad blev det?
Det som i akademin numera anses ha störst värde är kvantitet.
Det gäller att ha en lång publiceringslista. Låt mig börja i den änden. Från
och med 1979 till och med 2013 rymmer min publiceringslista 160 nummer. Se en
variant av publiceringslistan här.
Sett över tid var publicerandet relativt blygsamt de första tio åren (15
skrifter totalt). Perioden 1990 – 2007 var den aktivaste med i genomsnitt sju
skrifter per år. I huvudsak sammanfaller det med den tid jag var verksam vid
Göteborgs Universitet (1995 – 2007). Sedan jag gick i pension 2008 har det
utkommit 17 skrifter. Men nu är det som sagt tomt i pipelinen.
Det finns ju en rad olika publiceringsformer. Traditionellt
har det nog ansetts förnämligast med böcker, men på senare tid har publicering
i vetenskapliga tidskrifter seglat upp som publiceringsformernas Rolls Royce.
Om man delar upp de 160 numren på listan efter publiceringsform blir det så
här:
Bidrag till antologier
|
45
|
Forskningsrapporter
|
30
|
Konferenspapper
|
29
|
Artiklar vetenskapliga
tidskrifter
|
17
|
Böcker
|
16
|
Övriga artiklar
|
16
|
Läroböcker
|
3
|
Recensioner
|
2
|
Övriga läromedel
|
2
|
Om det inte är alltför hård konkurrens skulle jag kanske kunna
få en tjänst med den listan. En annan aspekt som brukar uppmärksammas är vilket
språk man skriver på. Flottast är förstås att skriva på engelska. Så här ser
språkfördelningen ut:
Svenska
|
104
|
Engelska
|
49
|
Franska
|
2
|
Katalanska
|
2
|
Finska
|
1
|
Italienska
|
1
|
Spanska
|
1
|
Det mesta (65 procent) är som synes på svenska, men icke
föraktliga 31 procent är publicerat på engelska. Övriga språk får väl närmast
betraktas som kuriositeter.
Till 97 skrifter (61 procent) är jag ensam författare medan
det för de övriga två femtedelarna finns en eller flera medförfattare.
Kommunalpolitik och integration
Innehållsmässigt har jag framförallt skrivit inom två breda
områden: Kommunal politik, organisation och förvaltning (Local Government
Studies) och å andra sidan integrationspolitik – det handlar om integration av
invandrare och etniska minoriteter. Forskning om kommunerna har dock kommit att
bli det dominerande området med över 90 procent av produktionen från och med
millennieskiftet och ungefär tre fjärdedelar av den totala produktionen.
Den integrationspolitiska forskningen tog sin början
alldeles i början av 1980-talet när jag var nydisputerad och utan egentlig
försörjning. Tomas Hammar som då var
chef för Expertgruppen för invandringsforskning och frågade om jag var
intresserad av ”en forsk om invandrarorganisationer”. Jag nappade på kroken och
så småningom blev jag en av få disputerade statsvetare som sysslade med
invandrarforskning. Detta ledde till efterfrågan om utredningar, föredrag,
intervjuer m m och bollen var i rullning. Själv kände jag mig småningom alltmer
obekväm med denna roll. Mitt huvudintresse var Local Government Studies och det
var svårt att hålla två bollar i luften och följa med i den aktuella
forskningen inom två områden. Därav den successiva utfasningen av den
integrationspolitiska forskningen i min verksamhet.
Läsaren är kanske förundrad över akademins fascination vid
publicering och speciellt vid de kvantitativt mätbara aspekterna av
publicering. Man tycker kanske att god kvalitet i forskningen borde vara en mer
central aspekt än hur många skrifter man har, speciellt på engelska och
publicerade i vetenskapliga tidskrifter. Men som så ofta har det varit
notoriskt svårt att enas om observerbara kvalitetskriterier. Och blygsam som
jag är, tycker jag inte att det ankommer på mig själv att tycka något om den
saken när det gäller min egen skriftliga produktion. Det finns säkert andra som
ivrigt skulle vilja kasta sig över den uppgiften.
Åratals tjatande om partierna och parlamentarismen
Jag ska istället försöka mig på att något kommentera vad jag
tycker har varit viktigast i min forskning och i mitt skrivande. Som jag själv
ser det kretsar mycket av min senare kommunalforskning kring partiväsendets
roll i kommunerna. Svenska kommuner är i alldeles särskild grad
partipolitiserade. Partierna rekryterar till alla olika kommunala organ och
representeras genomgående proportionellt, oavsett vilka uppgifter de olika
politiska organen tillskrivs. Ledamöterna uttrycker också genomgående och
faktiskt i ökande utsträckning att partiet är det främsta objektet för deras
lojalitet. Jag har uttryckt det så att partiet skapar beroenden, lojaliteter
och mötespunkter, vilka tillsammans svetsar samman den politiska organisationen
i kommunerna.
Ledamöterna får på det här sättet dubbla rollhäften:
Kommunallagen, stadgar och organisationspolitiska moden är det ena rollhäftet.
Den partipolitiska logiken vars yttersta mål är att partiet ska kunna genomföra
sitt program och till vars förverkligande maximering av röster, maximering av
parlamentariskt inflytande och partisammanhållning medverkar är det andra
rollhäftet. Föreskrifter i det första rollhäftet om att man t ex ska vara
beslutande, verkställande, beställare, utförare o s v, tenderar att överflyglas
av regianvisningarna i det andra partipolitiska rollhäftet. Därigenom kommer
politiska organ att fungera på ett ibland alldeles annorlunda sätt än vad som
påstås i till exempel lagstiftningen eller någon modedoktrin.
Det här är ett resonemang som jag i flera skrifter försökt
lyfta fram och studera. Särskilt under de sista åren jag var verksam gjorde jag
det också i flera komparativa studier, vilket har understrukit de svenska
kommunernas rätt så unika särställning vad gäller partipolitisering.
En konsekvens av partiresonemanget är att om man vill ha ett
system där den verkställande makten tydligt skiljs från den beslutande makten
måste man ha ett parlamentariskt system, där inte samma partier i samma
proportioner befolkar båda nivåerna. I parlamentet (i kommunerna fullmäktige)
finns en majoritet och en opposition och regeringen (kommunstyrelsen) tillsätts
av fullmäktiges majoritet (eller åtminstone tolereras av fullmäktige). I annat
fall blir det i princip omöjligt för väljarna att utkräva ansvar. Och det läggs
också en död hand över parlamentets (fullmäktiges) debatter. Eftersom det
representativa systemet saknar andra legitimitetsskapande mekanismer – till
exempel ett brett medborgerligt deltagande – blir hela systemets legitimitet
hotat.
Förslag att införa parlamentarism i de svenska kommunerna
har länge mötts av kalla handen och till och med oförståelse. Politiker i både
stat och kommun har uttryckt att de inte förstår parlamentarismens innebörd
(trots att systemet tillämpas i rikspolitiken sedan ungefär 90 år) och att de inte
tror att det kan fungera (trots att det fungerar i rikspolitiken och i en rad
andra länders kommunsystem).
En liten antydan till genombrott kan skönjas i betänkandet
om den kommunala demokratins funktionssätt. Och även om regeringen har valt att inte nu föreslå kommunal parlamentarism
uttrycker man sig positivt och man kan även se beslutet om ökade möjligheter
att sparka kommunstyrelsens ordförande (Lex Carina) som ett steg på vägen.
Har det spelat någon roll?
Det finns forskning som är direkt skadlig. Tänk bara på
forskning som leder till utveckling av vapen eller metoder för ökad utsvettning
av arbetskraft. Man kan också föreställa sig forskning som har positiva
konsekvenser. Det kan vara en del medicinsk forskning till exempel.
Statsvetenskaplig forskning brukar oftast befinna sig någonstans mellan dessa
båda ändpunkter. Den är helt enkelt harmlös. I det perspektivet känns det
trevligt om jag genom idogt tjatande haft del i baxandet av den kommunala
demokratin i parlamentarisk riktning.
Ett annat sammanhang där verksamheten kan ha betydelse är i
utbildningen. Tillsammans med Torbjörn Larsson
(och i tredje upplagan också tillsammans med Gissur
Erlingsson) skrev jag läroboken ”Den svenska politiken”
med sin första upplaga 2006. Tusentals studenter har sedan dess fått sin
statsvetenskapliga modersmjölk genom denna bok som på flera utbildningar är
grundläggande huvudbok i statskunskap. Inte vet jag om studenterna tycker att
boken är kul. Det är ju inte de utan studierektorerna som bestämmer om den ska
köpas eller ej. Men den var kul att skriva, och även om jag har författat
avsnitten om kommunalpolitik och integrationspolitik, så gav boken en möjlighet
för mig att vidga mig till andra delar av politiken och statsvetenskapen. Vår
ambition var att förmedla kunskap om såväl den statsvetenskapliga och även
bredare samhällsvetenskapliga forskningen som kunskap om den politiska
verkligheten – vad vi i förordet till första upplagan kallade ”lukten av kött
och blod.” Det är min förhoppning att det ska vara möjligt att omarbeta boken till
en fjärde upplaga till 2015 så att även framtida studentgenerationer kan få en
doft av kött och blod.
Kanske jag ändå behåller en pennstump.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar