söndag 22 december 2013

Bättre sent än aldrig: Grattis Stig!

Stig Montin



Det var nästan exakt fem år sedan jag lämnade Göteborgs Universitet när jag fick höra ett rykte att min tjänst hade återbesatts. Det var Stig Montin som hade utsetts till professor i offentlig förvaltning, särskilt kommunal politik och förvaltning. Den häpnadsväckande långa tillsättningsproceduren har haft flera olika orsaker. Men en av orsakerna är den förhalning som åstadkommits av den inflytelserika kollega vid statsvetenskapliga institutionen som tagit som en av sina livsuppgifter att motarbeta Förvaltningshögskolan.

– Jag har hört att du ska sluta, sa han en dag när jag stötte på honom vid Hagkyrkans spårvagnshållplats. Då ska jag lägga ned din institution.

Inte heller det lyckades han trots ihärdiga ansträngningar med. Och Sverige har äntligen återigen fått en professor i Kommunal Politik och Förvaltning igen. Stig Montin är ett alldeles utmärkt val, och jag lyckönskar honom, Förvaltningshögskolan och den svenska kommunalforskningen. Grattis!

För resten ser jag att Stig också har fått utmärkelsen ”För nit och redlighet i rikets tjänst”. Grattis till medaljen också!







Det här inlägget skulle egentligen ha publicerats för ungefär ett år sedan, men har fått stå över på grund av att andra angelägna frågor har trängt sig på. Men vad är ett års försening i förhållande till den långrandiga tillsättningsproceduren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar