Under våren har på
försök körts expressbuss mellan Skinnskatteberg och Västerås morgnar och
eftermiddagar. Busslinjen är nu hotad. Den finns inte med i förvaltningens
budgetförslag i landstinget. Flera viktiga politiska värden är därmed hotade.
Man kan inte bara se till landstingets kortsiktiga ekonomiska intresen.
Under våren har det gjorts omkring 40 resor per dag med
bussen. På årsbasis motsvarar detta cirka 8.000 resor. Det handlar framförallt
om arbetspendling i båda riktningarna, men också om studerande vid
gymnasieskolor och vid Mälardalens högskola. Gymnasisterna skulle kanske inte
köra bil om bussen inte funnes, men de övriga kategorierna kan nog förväntas
välja bilen istället. Varje bilresa kan beräknas resultera i utsläpp av 11 kg koldioxid. Om alla
bussresenärerna skulle köra bil motsvarar detta 88 ton koldioxid per år.
Möjligheten att pendla till arbete på annan ort är en av
förutsättningarna för att det ska vara möjligt att bo i Skinnskatteberg. Blir
det sämre fortsätter flykten från kommunen och folkminskningen som drar med sig
alltmer försämrad ekonomi för kommunen, men också för näringslivet i kommunen. Ortens
största företag Systemair medverkar i försöket. Deras motiv är att de behöver kunna
få in personal som pendlar åt andra hållet. Försämrade kommunikationer försämrar
därmed också villkoren för detta framgångsrika företag.
Om man utan direktbussen ska pendla med kollektivtrafik
mellan Skinnskatteberg och Västerås tar det omkring fyra timmar per dag. Bilpendlare
har därmed rätt till skatteavdrag för resor med bil. Med direktbussen går det
åt två timmar per dag. Rätten till skatteavdrag faller därmed bort för alla bilpendlare. Cirka 100 personer
pendlar till arbete i Västerås från Skinnskatteberg. Om alla åker bil och gör
avdrag för det motsvarar det ett bortfall av skatteintäkter för kommunen och
landstinget med omkring en miljon kronor om året.
För miljön, möjligheterna att bo kvar i en glesbygdskommun,
utvecklingsmöjligheterna för näringslivet i kommunen och för skatteintäkterna
för kommunen och landstinget måste buss 880 få fortsätta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar