I Västerås finns det
30 gymnasieskolor varav 18 privata. Det finns dubbelt så många platser på
gymnasieskolorna som det finns möjliga elever i kommunen. Gymnasieskolorna i
kommunerna ute i länet kämpar mot konkurrensen från ”storstaden”. I Kungsör
lade kommunen ned det egna gymnasiet. I Hallstahammar var det på vippen att det
blev samma resultat. Allt mer av skattepengarna måste användas till
marknadsföring både av de kommunala gymnasierna och de skattefinansierade
privata skolorna.
Den här situationen är resultatet av två samtidiga reformer
i början av 90-talet där den ena stimulerade utbyggnaden av kommunala
gymnasieskolor och den andra inrättandet av fristående (privata)
gymnasieskolor. Gymnasierna var under första hälften av 1900-talet vanligen
statliga (Högre Allmänna Läroverk). Från 1950-talet och framåt inrättades också
kommunala gymnasier. Men vare sig gymnasiet var statligt eller kommunalt så var
verksamheten föremål för en stark statlig detaljstyrning. 1966 upphörde de
statliga läroverken och kommunerna blev huvudmän för gymnasierna. Men den
statliga styrningen fortsatte.
I och med den omtalade kommunaliseringen av skolan 1991 fick
kommunerna också fullständigt arbetsgivaransvar för lärarna och statens
detaljstyrning ersattes med den lite mer flummiga målstyrningsläran övervakad
av Skolverket. I samband med kommunaliseringsreformen fick också kommunerna ett
ansvar för att erbjuda gymnasieutbildning i egen gymnasieskola eller i en annan
kommun som man hade avtal med. Ansvaret att erbjuda utbildning kunde inte
fullföljas genom att hänvisa till fristående skolor.
Det här gjorde att alla kommuner blev angelägna om att ha en
egen gymnasieskola. Nästan alla kommuner byggde ut gymnasieskolan antingen helt
på egen hand eller i form av samarbete med andra kommuner i kommunalförbund. I
Västmanland fick vi t ex Kolbäcksådalens gymnasieförbund (Hallstahammar och
Surahammar) och Norra Västmanlands Utbildningsförbund (Fagersta, Norberg och
Skinnskatteberg).
Nästan samtidigt kom friskolereformen (1992). Kommunerna
tvingades att betala skolpeng till privata skolor som eleverna valde. Samtidigt
som kommunerna alltså stimulerades att inrätta egna gymnasieskolor stimulerade
man fram allt fler och fler privata konkurrenter. Man lyckades alltså med
konststycket att driva en politik som samtidigt drog åt två olika håll.
Resultatet ser vi nu: överetablering, nedläggningshot, allt mer av
skattepengarna används till reklam för att dra till sig elever i den mördande
konkurrensen.
När man ser resultatet undrar man vilken idiot det kan vara
som har tänkt ut detta.
Tå-hälkörning
= att gasa och bromsa samtidigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar