Polisen gör regelbundet en lista över ”särskilt utsatta områden”. På listan finns nu 19 olika områden. Det är fem områden i Göteborg, tre i Malmö och två i Stockholm. Andra kommuner med sådana områden är Botkyrka (3 områden), Borås (2 områden), Linköping, Uppsala, Örebro och Södertälje. För att kvala in på listan krävs det dels låg socioekonomisk status, dels en omfattande brottslighet. Det är här som gängkriminalitetens vagga står.
Alla vet att det här är invandrartäta områden. Över 80
procent av befolkningen i dom här områdena har utländsk bakgrund. I alla
områdena bor det fler personer med utländsk bakgrund än ”etniska svenskar” och
i en del av områdena uppgår första och andra generationens invandrare till över
90 procent av befolkningen.
Det är med andra ord uppenbart att det finns ett samband
mellan befolkningsstrukturen och ”gängkriminaliteten”. Fler invandrare, mer
gängkriminalitet. Men det finns också andra samband mellan att vara invandrare
och sociala och ekonomiska förhållanden. Det handlar om sysselsättning och
arbetslöshet. Det handlar om trångboddhet. Det handlar om politiskt deltagande.
Det handlar om tillgång till sjukvård, om hälsa, sjukdom och död.
Integration brukar definieras som att alla deltar i sociala
samspel i samhället. Det är uppenbart att invandrare som grupp är mindre
integrerade i samhället än dom infödda. Dom deltar mindre i arbetslivet, i
föreningslivet, dom följer massmedia i mindre utsträckning, dom deltar mer
sällan i politiken.
I den aktuella debatten om invandring har problemen med
kriminalitet kopplats till den bristande integrationen. Det bristande
deltagandet betraktas där ofta som resultatet av en oförmåga eller rent av en
ovilja från invandrarnas sida att delta. Dom väljer själva att inte arbeta utan
hellre leva på bidrag. Dom väljer själva att ställa sig utanför det svenska
samhället och dess utveckling, och bygger istället ett eget parallellt samhälle
baserat på grupptillhörighet och religion. Att den här tankefiguren också
innebär att invandrarna själva väljer nackdelarna med bristande deltagande
säger man sällan så mycket om. Dom skulle själva välja arbetslöshet, låga
inkomster, trångboddhet, skolmisslyckanden, sjukdom och död.
Men det finns flera sidor av myntet. Det finns i samhället
(både bland etniska svenskar och invandrare) en förgivettagen etnisk hierarki.
Överst kommer dom infödda svenskarna, tätt följda av nordbor (kanske med
finskspråkiga lite på efterkälken), tyskar, britter och vita amerikaner. Längst
ned på den fullskitna hönsstegen står svarta afrikaner och arabisktalande
muslimer. Det är slående att det finns stora likheter mellan den här
rangordningen och synliga egenskaper (till exempel hudfärg). Det är därför inte
orimligt att beskriva den etniska rangordningen som ”rasistisk”.
Flera undersökningar visar också att ju längre ned man står
på den här skalan, desto vanligare är det att man upplever diskriminering, t ex
på arbets- eller bostadsmarknaden eller i kontakterna med offentliga
myndigheter, inte minst med rättsväsendet. Orsakskedjan rasism leder till
diskriminering som innebär utestängning är en stark konkurrent till idéfiguren
att invandrarna själva väljer bort integration och därmed själva placerar sig i
underläge.
I valet mellan dom två förklaringsförsöken av
integrationsmisslyckandet förefaller idén om att invandrarna själva väljer att
ställa sig längst ned i hierarkin som befängd. Det verkar rimligare att
integrationsmisslyckandet beror på att det svenska samhället har bjudit in med
armbågen.
Barnet ut med
badvattnet
Landet styrs nu av en regering som är direkt beroende av dom
högerpopulistiska Sverigedemokraterna. Detta parti, vars minsta vinkning följs
av regeringen, har sitt ursprung i nynazistiska och främlingsfientliga
rörelser. Motståndet och motviljan mot etniska minoriteter och invandrare går
som en brun tråd genom partiets historia. Under flyktingkrisen 2015 ville en
lokalpolitiker från SD meja ned flyktingar på Öresundsbron med kulspruta.
Richard Jomshof, SD-märkt ordförande i riksdagens justitieutskott blåser under
genom att beskriva Islam som en avskyvärd religion. Flyktingar är inte välkomna
till Sverige. Invandrare som redan finns i landet ska på olika sätt tvingas
eller förmås att lämna landet. Gängkriminaliteten är som en gudagåva för Sverigedemokraterna.
Hur många gängkriminella finns det? I slutet av 2021 fanns
enligt Polismyndigheten drygt 8 000 personer knutna till gängkriminalitet.
Rikspolischefen har, med upprepande från den moderata justitieministern hävdat
att 30 000 individer har kopplingar till skjutningar och sprängningar i
den gängkriminella miljön. Med andra ord är det en stor spännvidd i
skattningarna. Men hur man nu än vrider och vänder på det är dom gängkriminella
en försvinnande minoritet av alla med utländsk bakgrund i landet. Dessa
uppskattas till omkring 25 procent av befolkningen, eller sisådär 2,5 miljon
människor. Dom vida skattningarna om antalet gängmedlemmar pendlar alltså
någonstans mellan 3 och 12 tusendelar. Att slänga ut upp till en fjärdedel av
landets befolkning för att bli av med dessa promille är i sanning att barnet
åker ut med badvattnet. Och utan det barnet stannar landet. Vem kör bussarna?
Vem tar hand om dom gamla på hemmet? Vem är läkare på vårdcentraler och
sjukhus?
Gangsters i
alkoholförbudets USA
Nu ska vi ta oss tillbaka till USA för hundra år sen. 1920
infördes förbud mot rusdrycker i USA. Detta blev startsignalen för ett sällan
skådat gangstervälde i amerikanska storstäder. Gangstrarna tillhörde ofta
särskilda invandrargrupper, italienare, irländare, östeuropeiska judar. Det var
grupper som stod långt ned i den amerikanska etniska hierarkin. Drivkrafterna
var dyra kläder, bilar, båtar och ett liv i sus och dus. Och det var
rusdrycksförbudet som öppnade kassakistan. Smuggling, tillverkning och
utminutering på lönnkrogar var finansieringskällan till gangsterbossarnas
lyxliv.
När stora pengar finansierar kriminaliteten är det upplagt
för konflikter. När lagliga verksamheter är oense kan dom ju alltid ytterst ta
oenigheten till domstol. Den vägen är i princip stängd för dom illegala
verksamheterna. Då får man istället ta till diverse påtryckningar, och ganska
snart våld för all slita tvister. Det kan handla om motspänstiga politiker
eller konkurrenter om marknaden. I Chicago inträffade 1928 inte mindre än 62 bombattentat.
Gangsterbossar sköts av konkurrenter. På New Yorks gator rasade 1928 – 1931 ett
blodigt krig mellan två ligor.
Det amerikanska alkoholförbudet avskaffades 1933.
Gangsterligorna fick söka sig nya inkomstkällor. Spel, prostitution, ocker,
utpressning och halvillegal verksamhet ibland utövad genom att gangsters tog
kontroll över fackföreningar, och så småningom också knarket fick ersätta.
Maffian överlevde, men 20-talets extrema våldsorgier var över. Avskaffandet av
alkoholförbudet tog inte död på gängkriminaliteten, men nog lugnade det ner
sig.
Knarkhandeln gängens
kassako
Åter till Sverige och 2020-talets ”orten”. Förvisso finns
det skillnader mellan 1920-talets Chicago och 2020-talets svenska förorter. Men
det finns också likheter. En sådan är den etniska bakgrunden. Det amerikanska
gangsterväldet växte fram i föraktade invandrargrupper långt ned i den etniska
hierarkin. Många i dessa grupper levde dåliga liv: arbetslöshet, trångboddhet i
dåliga bostäder, utestängda från utbildning och utan chanser att skapa sig ett
gott liv. Dom svenska förortsbaserade gängen uppvisar stora likheter. Att gå
med i ett kriminellt gäng skapar en identitet, en grupptillhörighet, som
respekteras, eller åtminstone fruktas, i den närmaste omgivningen. Ledarnas
livsstil med dyra kläder, BMW-bilar, guldklockor, smycken och kungar i baren
blir förebilder. Här erbjuder gänget en karriär som saknar motstycke i ett
majoritetssamhälle där man till yttermera visso som rasifierad blatte inte ens
släpps in.
Öl, vin och sprit då och knarkhandeln nu som kassakor är en
annan parallell. Det finns stora pengar att hämta. Här kan en lyxig och
guldglänsande livsstil finansieras. Och kampen om vem som ska lägga vantarna på
dom stora pengarna sprider död omkring sig. Alkoholförbudet visar samtidigt på
dilemmat. När det infördes 1920 började festen; och kriget. När förbudet
avskaffades 1933 tog festen slut; och kriget. Det finns olika inställningar
till knarket även i det svenska etablissemanget, men ingen vill avskaffa
förbudet. 2020-talets gangsterkrig kan med andra ord inte strypas med 1930-talets
metod – legalisering. Svensk narkotikalagstiftning anses som sträng, och det
finns säkert möjligheter att lätta upp den utan att släppa knarket fritt. Det
uttrycks ibland förslag om att bruket av marijuana borde tillåtas. Det kanske
kunde kyla ned en del av gängkrigandet, men om det skulle räcka för att skruva
åt pengakranen är mer ovisst.
Rikspolisstyrelsens narkotikaexpert Stewe Alm säger i en
intervju med Sveriges Radio i januari 2019 att ”just cannabis utgör den
ekonomiska basen för gängens verksamhet”. Om detta stämmer skulle en
legalisering av handel och bruk av cannabis faktiskt utgöra ett slag mot
gängens ekonomi.
Samtidigt kan man konstatera att narkotikabruket har spridit
sig till alla olika samhällsskikt. Det finns en bild av knarkaren som avspeglas
i svaren till en enkät som tidningen Hem och hyra gjort om vem som är den
värsta grannen man kan tänka sig. Det är knarkaren som ”snor ur förråden,
ligger avtuppade i trapphuset, lämnar kanyler i barnens sandlåda.” Det är en
helt annan bild än den utslagne trashanken som nu träder fram. I en
intervjuserie i DN möter vi mediamannen som festknarkar kokain: ”Det är en
rolig partydrog att använda”. Där finns också juristen som ”tar kokain för att
nyktra till och fortsätta festa”, psykologen som tar lsd för att ”få nya
perspektiv i livet.”
Ja sådär fortsätter det. Polisens ovan nämnde expert säger
till tidningen ”den allra största andelen är människor som fungerar socialt och
har ett arbete. Dom som upplever att dom inte har något problem med sitt
missbruk utan det fungerar som ett bruk, som ett helgnöje.”
Folkhälsomyndighetens statistik visar att lågutbildade och
låginkomsttagare är överrepresenterade bland brukarna, men att högre
samhällsskikt svarar för en inte obetydlig del av konsumtionen: Gruppen med
gymnasieutbildning stod för nästan hälften av användningstillfällena av annan
narkotika än cannabis, och dom med högskoleutbildning för en dryg femtedel.
Så visst finns det en utbredd efterfrågan, som är en
förutsättning för gängen att göra pengar. Och kunde man minska den efterfrågan
kanske tillsammans med en legalisering av cannabis skulle man kanske kunna
komma i närheten av den effekt som upphävandet av alkoholförbudet hade i
30-talets Amerika.
Vad ska vi göra?
Hur är det med den andra förutsättningen: Det rasifierade
etniska klassamhället. Om vi levde i ett samhälle där det råder jämlikhet
mellan alla olika etniska grupper där ingen ser ned på en annan. Där Ingen
diskriminerar. Där alla får ta del av det goda, av arbete och inkomst,
bostäder, inflytande, hälsa och liv. Ja, i det landet finns det ingen jordmån
för gangsters, gäng och mafiosos. Men det står inte på dagordningen att
omvandla det etniska klassamhället. Och det kan nog heller inte stå på någon
dagordning. Däremot har vi på halsen fått ett politiskt parti, som skaffat sig
politisk makt genom utpressning på en taburettkramande regering. Detta parti
har som affärsidé att underblåsa motsättningarna i samhället och cementera den
destruktiva rashierarkin.
Om vi vill bli av med gängkriget borde vi alltså
liberalisera knarkpolitiken, vilket ingen vill, och/eller omvandla det etniska
klassamhället till ett jämlikt samhälle, vilket nog inte går, särskilt när
starka krafter motarbetar en sådan omvandling. En bit på väg vore att bekämpa
både SD-rasismen och ”vanligt folks ”festknarkande. Men räcker det? Om inte vad
fan ska vi göra då?
Under 30-talskrisen fanns det tankar i den kommunistiska
rörelsen att en revolutionär situation i första hand är beroende av den
kapitalistiska ekonomins kollaps. I takt med att kapitalismen på grund av sina
inneboende motsättningar faller samman växer dom revolutionära krafterna och
omvälvningen blir mer eller mindre oundviklig. Att lappa och laga i det
kapitalistiska systemet är egentligen bara att förlänga lidandet. Låt systemet
krascha och det nya stiger som fågeln Fenix upp ur askan. Historien visar att
det var en felaktig politik. Krisen medförde oändligt lidande för
arbetarklassen och slutade i världskrigets katastrof.
På sitt sätt är det här en annan parallell till gängkriget.
Att det är svårt eller omöjligt att komma åt dom grundläggande orsakerna -
rasismen och knarkhandeln – får inte göra att vi underlåter att på olika sätt
försvåra livet för gangstrarna. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg,
att vad det nu än handlar om – mer repression och/eller ”sociala insatser” – så
är det i bästa fall plåster på såren. Vi får inte tro att vi därigenom löser
problemet. Och vi måste hela tiden komma ihåg att det inte finns någon medicin
utan biverkningar. Hårdare tag i rättssystemet kan hota båda rättssäkerheten
och den personliga integriteten. Fler i fängelse för att sitta av längre straff
skapar ett livsfarligt maktvakuum i gängvärlden och fritt fram för klåpare som
”felskjuter” oskyldiga till döds och spränger hela stadsdelar i luften. Och dom
sociala insatserna får inte bara bli välgörenhet och ”tycka-synd-om” utan de
måste riktas så att dom hjälper till att öppna dörrar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar