”Ett spöke går omkring i Europa – kommunismens spöke. Alla det gamla Europas makter hava förenat sig till en helig hetsjakt mot detta spöke.” Så skrev Karl Marx och Friederich Engels 1848. Än idag är det en allvarlig anklagelse mot vänsterpolitiker att de skulle vara kommunister. Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar värjer sig ivrigt: ”Kommunismen är något dåligt”, hon skulle aldrig ha gått med i ett parti som kallar sig ”kommunistiskt”. Det påminner nästan om präster som inte är religiösa. ”Jag är inte religiös” skrev en biskop som värvats som tidningskrönikör. ”Jag tror inte på Gud. Vem fan gör det?” undrade en präst i Danmark.
Vad är det som gör kommunismen så oberörbar? I valrörelsen
ställdes vänsterledaren inför ungdomsförbundets program som deklarerar att
”vårt mål är ett klasslöst samhälle, fritt från förtryck – ett kommunistiskt
samhälle.” Hon ville inte kännas vid målet. Men det kan ju inte handla om att
hon vill ha ett klassamhälle med förtryck?
Låt oss återvända till Marx. Redan 1845 skrev han att ”i det
kommunistiska samhället … möjliggör … för den enskilde att göra en sak idag och
en annan sak i morgon; att jaga på morgonen, fiska på eftermiddagen, flocka
boskap om aftonen, skriva litteraturkritik efter middagen.” Det var ekonomiskt
överflöd som gjorde arbetsdelningen onödig och som skapade friheten.
Alltså: Man behöver inte jobba så mycket. En
doktorandkollega kom en morgon och meddelade att hen nu läst alla utopister. De
hade bara en egenskap gemensam: Man måste inte jobba så mycket. I den aktuella
samhällsdebatten har sociologen Roland Paulsens bok om ”Arbetssamhället” fått
ett stort genomslag. Men, om denna åsikt sprider sig kraschar det rådande
kapitalistiska samhället. Det kunde vara en orsak till kommunisthatet.
Men jag tror att det snarare är utvecklingen i Ryssland och
Östeuropa från 1918 till 1991. Efter en entusiastisk start i det nya
Sovjetryssland deformerades det kommunistiska partiets styre snabbt. En demokratisk
utveckling ersattes av den stalinistiska totalitarianismen. Det är förstås det
spöket vänsterns motståndare försöker väcka till liv.
Det är intellektuellt ohederligt. Den kommunistiska utopin
är oanfrätt. Man kan påstå att den är ouppnåelig, men att ett klasslöst
samhälle utan förtryck och utan vinstdriven jakt på tillväxt är skamligt. Det
är i sig något att skämmas för.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar