Skinnskattebergs kommun har löpande informerat om sina
åtgärder på kommunens hemsida. Trots att kommunen är förvaltningsområde för
finska språket har informationen endast publicerats på svenska.
Här är en lista
över den information som finns på hemsidan:
12 mars
|
Besöksförbud i äldreomsorgen
|
17 mars
|
Evenemang på Korpen och biblioteket inställda. Inga sammankomster med
mer än 20 deltagare i kommunala lokaler. Politiska möten flyttar till fd
folkhögskolan
|
18 mars
|
Skola och förskola öppet som vanligt. Hänvisning till FOHM:s
rekommendationer och länk till försäkringskassan
|
19 mars
|
Till företagare: Näringslivssamordnaren arbetar med att kartlägga
lägesbilden. Upprättat ”en väg in” för alla ärenden
|
20 mars
|
Kommundirektören och Kommunalrådet: Kommunen informerar sig och
planerar. Allmänna råd.
|
23 mars
|
Förseningsavgifter på biblioteket avskaffas tillfälligt
|
6 april
|
Psykisk ohälsa och covid-19: Allmänna råd och länkar till
organisationer utanför kommunen
|
14 april
|
Möjlighet videochatta med boende i äldreomsorgen
|
16 april
|
Handlingshjälp: Hänvisning till facebookgrupp. Kommunen påtar sig
inget ekonomiskt (som i Fagersta) eller samordnande ansvar (som i avtalet
mellan SKR, MSB och frivilligorganisationerna den 24 mars).
|
17 april
|
Svårt leverera omsorgstjänster till fritidsboende
|
Väldigt få av de saker man informerar om avser konkreta
åtgärder (eller avsaknad av konkreta åtgärder) som det är viktigt att
lokalbefolkningen får veta. För det mesta är det allmänna råd, uppmuntran och
hänvisningar till myndigheter och organisationer utanför kommunens
organisation.
Jag har nu en tid fört en diskussion med kommunalrådet Lena Lovén Rolén (S) om handlingshjälp
till riskgrupperna. Hon har envist värjt sig för att kommunen skulle ta på sig
ett ansvar, och konsekvent hänvisat till en facebookgrupp.
Jag har då pekat på att Skinnskattebergs kommun har sämst
bredbandstäckning i länet. Det finns också nationella undersökningar som tyder
på att en tredjedel av de äldre helt saknar tillgång till internet. Både
datorer/smarta telefoner, uppkoppling och kunskaper saknas. I vår kommun skulle
det motsvara en grupp om minst 300 personer utan möjlighet att ta del av
informationen såväl på kommunens hemsida som på Facebook.
I olika inlägg har kommunalrådet då hänvisat till den
broschyr på olika språk som kommunen har producerat och distribuerat till alla
hushåll, inklusive fritidsboende. Så här säger hon i en kommentar i Fagersta
Nyheter: ”Vi har också skickat ut en broschyr på många språk till alla hushåll med
information om Coronaviruset m m”.
Jag trodde först att jag inte fått någon sådan broschyr, men
att det knappast var rimligt att hålla kommunalrådet ansvarigt för postens
tillkortakommanden. Döm om min förvåning när jag igår kväll tände i bastun. Ur
en bibba med diverse reklamlappar ramlade den kommunala broschyren.
Tyvärr måste man nog slå fast att saken inte blev bättre när
jag nu faktiskt sett broschyren. Den enda egentliga lokala information som
finns i skriften är den ovan nämnda informationen till fritidshusägare.
Därefter följer åtta sidor med information på andra språk. Informationen är
allmän och hänvisar inget till lokala förhållanden. All information är direkt
kopierad från Folkhälsomyndighetens hemsida. De fyra följande sidorna
innehåller länkar till olika myndigheter och organisationer utanför kommunen.
Broschyren avslutas med råden ”Tvätta händerna!” och ”Stanna hemma om du är
sjuk” på svenska, engelska och tre andra språk (dock inte på finska). Denna
broschyrens baksida är kopierad från Region Stockholm.
Det är fullständigt orimligt att som kommunalrådet gör,
använda denna ganska amatörmässigt hopkomna broschyr som ett slags alibi för
utebliven information till äldre utan tillgång till internet om lokala
förhållanden och lokala åtgärder.
Man kan sammanfatta om Skinnskattebergs kommuns åtgärder och
informationen om denna:
- Åtgärderna är minimala och i den mån de är mer ingripande (t ex besöksförbud och stopp för sammankomster) har de strax efter att det vidtagits föreskrivits av myndigheterna.
- Information har endast skett på svenska och på kommunens hemsida. Inte ens på finska som kommunen är förvaltningsområde för har det informerats där. För handlingshjälp hänvisas till en grupp på Facebook. Äldre utan tillgång till internet har lämnats oinformerade.
- Den broschyr som sammanställts och som i diskussionen använts som alibi innehåller ingen lokal information och hänvisar i stor omfattning till internet.
- Broschyren har distribuerats på ett sådant sätt (med postens veckovisa utdelning av reklam) att det är osäkert om den nått alla. De som inte läser reklam utan förpassar den till makulaturen, de som tackar nej till reklam, fritidsboende kommer alla att uteslutas.
Ansvariga för otillräckliga åtgärder och undermålig
information är kommunalrådet Lena Lovén Rolén och kommundirektören Marie Tollefsen Markström. Jag vill
inte gå så långt som den äldre kommuninvånare som ringde mig och sammanfattade ”och
Lena Lovén Rolén hoppar bara omkring och är glad”. Men någon mer långtgående
handlingskraft tyder hennes agerande inte på. När det gäller kommundirektören
förstärker agerandet under krisen tyvärr den ståndpunkt om hennes bristande kompetens
som jag förde fram redan vid kommunfullmäktige i juni i fjol.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar