måndag 7 oktober 2019

Magnifik "Tolvskillingsoperan" på Folkoperan


Nu har vi sett Bertolt Brechts och Kurt Weills ”Tolvskillingsoperan” på Folkoperan i Stockholm. Ett alldeles lysande spektakel. Något av det bästa vi sett på scen. Vi får möta herr Peachum (Sven Ahlström) som tillsammans med sin fru lysande gestaltad av Karolina Blixt, likt föregångare till Jimmie Jansson (socialdemokratiskt kommunalråd i Eskilstuna) ägnar sig åt att utfärda dyra licenser till tiggare. Där är också den mordiske Macheath (Fredrik Lycke) som gifter sig med Peachums dotter Polly (Maja Rung) och underhåller polischefen Tiger Brown (Lennart Jähkel) med bestickning.

Alla är som i ett hobbesiansk naturtillstånd ständigt beredda att förråda varandra. En urkapitalistisk ruttenhet där ”vad är ett bankrån jämfört med att grunda en bank?”. God smak utmanas. Och på scenen i en som det står i programbladet ”karnevalistisk” yra. Lysande!

Det hela avslutas som sig bör med att kungens budbärare kommer inridande på en vit springare för att meddela mördaren och tjuven Mackie, som redan står på galgen med snaran om halsen, hans benådning och adlande. Sådan är kapitalismen!

Recensionerna har överlag varit översvallande. En magsur recensent tyckte dock att det var ”En Brecht som drunknar i teatralt överspel”. Han menade att ”vispande nakna bröst, med eller utan ballonger, är inte roligt längre. Det stämmer att Brecht ville utmana den goda smaken. Här sker det på barnkammarnivå.”

Men publiken tyckte i alla fall att det var roligt. De instruerades i burleskens regler: Ju mer man ropar, desto mer får man se. Salongen dånade av rop.

Publikkontakten var med andra ord påtaglig. En god hjälp var de stora skärmarna med sångtexter. Musikteater, kanske särskilt i operans form, tenderar ju annars ibland att för den stora massan att bli totalt obegriplig. Ingen kan ju höra vad som sjungs i en aria.

Men om arian blir karaoke blir det bättre. Fast kanske inte för det hemliga sällskapet av experter och magsura recensenter.


Malin Ek som Fingerkroks-Jakob. Foto Mats Bäcker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar