Elena Ferrantes romansvit
”Neapelkvartetten” utkom på svenska 2016 – 2017. Det var ett väldigt liv bland
tanterna i Skinnskatteberg. Någon hade hört rykten om när nästa del skulle
komma, och den som lyckats komma över ett exemplar av senast utkomna av de fyra
böckerna cirkulerade. Nu har sviten blivit teater på Stockholms Stadsteater.
Vi får följa de två väninnorna Lenù och Lila från barndomen
till vuxenlivet i en tid som, som Kristina
Sandberg skriver i programbladet präglas av mångfalden av maktordningar:
klass, kön, språk och avstånd till maktens centrum. Men samhällsomvandlingen
under den andra hälften av förra århundradet innebär också förändring där
maktordningarna utmanas. När det gäller könsmaktsordningen är det 1950-talets
könsmaktsordning som utmanas av den kvinnliga frigörelsen, en gryende ny
feminism.
Maja Rung och Ruth Vega Fernandez i "Min fantastiska väninna" (Fotograf Sören Vilks) |
Jag hade inte läst de fyra böckerna, men Ingrid som gjort
det tyckte att pjäsen mer än böckerna fokuserade på motsättningen mellan den
patriarkala könsmaktsordningen och den kvinnliga, inte minst sexuella
emancipationen.
På så sätt kommer det mer italienska i kontexten att tonas
ned. Camorran finns förvisso där men fram träder istället eroderingen och nedbrytningen
av hemmafrukontraktet. På så sätt etableras en koppling mellan det napolitanska
sammanhanget och det svenska folkhemmet med dess tonvikt på just
hemmafrukontraktet. Hur långt avståndet mellan Neapels 50- och 60-tal och
folkhemmet än kan tyckas vara.
På grund av Stadsteaterns renovering är föreställningen
utlokaliserad till Årsta Folkets Hus. Inget kunde vara mer talande än
förflyttningen till denna folkhemsförort. Denna förort blev klar 1953 och
ansågs ha en djärv arkitektur med sina fasadmålningar vid Årsta torg, mittemot
centrums teaterlokal. Årsta Centrum betraktas som ett riksintresse och får inte
ändras.
Årsta torg (Foto Ingrid Johansson, bild från Stockholmskällan) |
Efter fyra timmars teater i en intim men okomfortabel salong
ville vi ha en bit mat. Det fanns nära en dansk restaurang med det förpliktigande
namnet ”Två små svin”, men de hade avstått från att slå mynt av att förorten
invaderats av kulturtanter och –knuttar från innerstan och stängde redan kl 22.
Så där slapp de undan med bara knorren svedd. Istället blev det
förortskvarterskrogen ”Hjälmaren” som inte såg ut att stänga någonsin, där TV:n
malde en ishockeymatch och där ett lagom antal ortsbor diskuterade
fotbollsmatcher över sina stora starka.
Tre grisar |
Men maten var faktiskt inte alls oäven. Jag tog in en biff
Rydberg och Ingrid en filé Oscar. Det ska ju egentligen vara kalvfilé, men det
var nog något annat djur. Det är inte bara i förortscentras kvarterskrogar som
en kalvfilé inte står att uppbringa i detta land. Men den obestämda filén var
god och vällagad. Och Rydberg var inte heller något att klaga på. Inte minst
var det mycket, och den serverades med alla tillbehör som det ska vara. Och
löken var mjuk. För ostekt lök är ett vanligt fel när enklare matställen ska
servera t ex biff med lök, löksås eller varför inte Biff Rydberg. Kanske någon
blir överraskad, men de små grisarna som fått följa med utdelade tre grisar
till restaurang Hjälmaren.
Tidigare matrecensioner
Fem grisar Matkonsulatet
Fyra grisar Högsjö wärdshus, Nya serveringen, Ängelsberg, Klostergatans vin och delikatess, Lund, Kungsörstorp, Kohlswa herrgård, Djäknebergets restaurang, Grythyttans gästgivargård, Wärdshuset Gaggeska gården, Bryggans Bar och Café, Västerås, Pressklubben, Gripsholms Värdshus, Ulvsby herrgård, Sunne, Konserthusterrassen, Västerås, La Cantina, Södertälje, Zorbas taverna, Kolsva, Söders Hjärta, Lake Lodge, Karlskoga, Nya Hattfabriken, Färna herrgård, Tolvsbo bergsmansgård
Tre grisar Vinöns wärdshus, Wärdshuset Engelbrekt, Kolbäcks Gästgivargård, Bjerreds Saltsjöbads kallbadhus, Blå Kök och Bar, Karlstad, Pinchos, Göteborg, Brasserie Elverket
Två grisar Wanbo herrgård, Brasseri Stadsparken, Västerås, Hotell Scheele, Köping, Hyttans café, Säfsen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar