onsdag 11 oktober 2017

Skål Pelle!

Den dåvarande moderate riksdagsmannen Per Bill gjorde sig 2004 känd för att i berusat tillstånd och med barnvagn ha kommit i slagsmål med ordningsvakter på Stadsgårdskajen i Stockholm. Läs mer på Expressen.

Per Bill slåss med ordningsvakt. Bild från Expressen
Numera är Per Bill landshövding i Gävle. Mittmedias reportrar har granskat landshövdingarnas representationsutgifter. Per Bill framstår som ett synnerligen avvikande fall. Han har för länsstyrelsens räkning år 2016 handlat för 50 000 kronor på systemet. Det ser ut som om det går blött till på residenset i Gävle.

Det ska inte behöva bli som på den galamiddag på Kalmar slott när dåvarande därstädes landshövding Ruben Wagnsson (1891-1978), också höjdare inom IOGT. Tacktalaren ansåg sig föranlåten att säga: ”Som barn drömde jag om att få dricka så mycket sockerdricka jag orkade. I dag har jag fått uppleva detta!”

Samma historia berättas dock också om ett kalas på Örebro slott där dåvarande landshövdingen i Västmanland höll tacktalet: - En gång när jag var en fattig brukspojke i Avesta hade jag en dröm att en gång i livet få dricka hur mycket sockerdricka jag orkade. I dag har denna dröm gått i uppfyllelse. 


Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar