Det är sent 1960-tal. Claude Hooper Bukowski lämnar sitt hem
i Oklahoma för att se New York innan han tar värvning. I New York kommer han i
kontakt med en grupp hippies som lever som en stam i parken. I parken får han
också syn på överklasstjejen Sheila.
En kväll röker Claude marijuana med stammen och hittar en bortkastad tidning
med en bild av den mystiska tjejen.
Tillsammans med sina nyvunna
polare invaderar Claude en privat fest hos Sheilas föräldrar. Till slut
fullföljer Claude sin plan, tar värvning och skickas till ett träningsläger
någonstans i Västern. Claude skriver till Sheila från lägret och hippisarna
beger sig i bil tillsammans med Sheila ut till träningslägret för att besöka
Claude.
En av hippisarna – George – övertalar Claude att byta
plats med honom så att Claude kan lämna lägret för att besöka kompisarna
utanför taggtråden. Medan Claude är borta går larmet på basen och alla –
inklusive George – lastas på planet för transport till Vietnam.
I slutscenen flera månader senare
på Arlingtonkyrkogården ser vi Georges gravsten medan sången ”Let the sunshine
in” framförs.
Detta är storyn i den klassiska
rock-musikalen Hair. I fredags såg vi Göteborgsoperans nyuppsättning. Det är en
fantastisk scenshow med dans och musik. Ensemblen måste få full pott. Helt
enkelt jävligt bra.
Vi har sett Hair i flera olika
versioner: Jag såg den redan på sent 60.tal på Stockholms stadsteater. Ingrid
har sett den uppförd av parkteatern i Stockholm och samma föreställning på
riksteaterturné i en regnig park i Smedjebacken. Vi såg också Stockholms
stadsteaters nyuppsättning för sisådär en sex år sen. Och vi har sett Milos Formans film från 1979. I alla
har det gått att följa berättelsen och det har också på olika sätt varit
tidstypiskt sent 60-tal: Hippierörelsen, motståndet mot Vietnamkriget, kärlek
och blommor, haschrökning och en hel del snusk (inte minst i stadsteaterns
senaste uppsättning).
Nu var anslaget annorlunda.
Hippiestammen hänger inte längre i en park I New York på 60-talet utan nu är
det 2000-tal och ett glassigt köpcentrum. Däremot är de egendomligt nog
fortfarande hippies med alla 1960-talets kännetecken. De måtte ha hängt i
köpcentret i 50 år. Det blir en mycket besynnerlig omlokalisering i tiden.
Tursamt nog försvinner den ganska raskt, och var vi sen befinner oss i tid och
rum är ovisst. Kopplingen till den ursprungliga historien om Claude och Sheila
är också ganska svag. I andra akten finns en hel del nummer som inte tycks ha
något med den ursprungliga musikalen att göra.
Man måste alltså sätta stora
frågetecken för vad man velat uppnå med den temporala transplantationen. Frågan
är om frågetecken räcker. Månne vill man inte till och med göra tummen ner.
Men som rockkonsert är det
suveränt. Synd bara med det misslyckade konstgreppet.
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar