2030 ska det pila
pendeltåg kors och tvärs i Västmanland. Det är kontentan av den trafikplan som
landstingets kollektivtrafikförvaltning har tagit fram. Det är en alldeles
lysande framtidsvision som målas upp för den som vill ha ett hållbart
trafiksystem i regionen. Möjligen kan man kanske elakt påminna om att den
tänkta tågtrafiken förutsätter en rad statliga investeringar i nya spår. Och de
investeringarna har vi ingen kontroll över lokalt i länet. Jag ska också
kommentera planen ur ett Skinnskattebergsperspektiv. Skinnskatteberg framstår
då som styvbarnet i familjen. Just inget av nysatsningarna går dit. Här kommer
det att krävas att kommunen är på alerten och agerar kraftfullt som
kommuninvånarnas förkämpe. Där kan man sätta upp ett frågetecken för
kapaciteten för den nuvarande svaga och initiativlösa borgerligt-sverigedemokratiska
kommunledningen. Men den ska väl ha hunnit bytas ut innan 2030. Förhoppningsvis
2018 och gärna tidigare.
Det här är huvudpunkterna i landstingets tågplaner:
- Pendeltågstrafik på Bergslagspendeln Västerås-Fagersta-Ludvika. 30-minuterstrafik och 15.minuterstrafik i rusningstid Surahammar-Hallstahammar-Västerås.
- Pendeltåg med två tåg i timmen på Mälarbanan (Örebro)-Arboga-Köping-Västerås med nya tågstopp i Valskog, Kolbäck och Dingtuna.
- Pendeltåg med två tåg i timmen Västerås-Sala med nytt tågstopp i Tillberga.
- Pendeltåg med två tåg i timmen mellan Västerås och Eskilstuna.
- Ny bro utan broöppning mellan Västerås och Eskilstuna. Nytt förbifartsspår i Sala. Ger möjligheter till snabb tågförbindelse till Uppsala och Arlanda.
Men det finns också tågsatsningar som inte blir av, eller
som bara nämns som något man ska jobba för:
- Det planeras ingen utökad trafik på banan Örebro-Skinnskatteberg-Fagersta-Avesta. Trafiken är nu så gles att den inte gör någon större nytta för pendlingen.
- Det blir ingen tågförbindelse till Norberg. En ny sträckning mellan Avesta och Fagersta via Norbergs tätort omnämns. Och upprustning och persontrafik på banan Norberg-Snyten-Ängelsberg avvisas.
UVEN är en populär förkortning
för tåglinjen Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping. Numera vänder tåget i
Sala, så det blir väl istället SVEN. I gengäld är den förlängd till Linköping i
andra änden.
Inte minst skulle en förlängning av UVEN till Arlanda kunna
innebära att Västerås kunde befria sina skattebetalare från den skandalomsusade
flygplatsen som
kostar dem minst 20 miljoner om året och som med tåg till Arlanda skulle bli
totalt onödig.
Skinnskattebergsperspektivet
Tåglinjen mellan Örebro och Gävle är Skinnskattebergs enda
anslutning till järnvägsnätet. Det går högst ett tåg varannan timme, och hela
linjen har varit nedläggningshotad. En utökad trafik mellan Skinnskatteberg och Fagersta skulle kunna koppla
Skinnskatteberg med den planerade utökade pendeltågstrafiken, men det skulle
menar kollektivtrafikförvaltningen kräva en om- och utbyggnad av bangården i
Skinnskatteberg, som man inte vill satsa på.
Med tanke på ortens litenhet är det en omfattande arbetspendling
med i första hand Fagersta, i andra hand Västerås och i tredje hand Köping.
Förbindelserna med Västerås är särskilt dåliga. Med buss till Köping och
därifrån tåg tar det drygt 1,5 timme. Det handlar ju inte bara om
arbetspendling utan även fritidsresor, inköpsresor och inte minst resor till
lasarettet. För att lite råda bot på detta har det funnits en direktbuss i
högtrafiktid som reducerat restiden till en timme. Linjen är nu nedlagd och den nuvarande kommunledningen har totalt misslyckats
att försvara den. Inte heller finns den med i den aktuella planen. Svagt
agerat!
Skinnskattebergs viktigaste kontakt med omvärlden står buss550 för. Ursprungligen gick bussen från Avesta via Norberg, Fagersta och
Skinnskatteberg till Köping. Linjen har nu delats i två, linje 500
Avesta-Skinnskatteberg och linje 550 från Skinnskatteberg via Köping och vidare
till Kungsör och Eskilstuna. Den här linjen är oerhört viktig, inte minst för
försörjningen med lokaltrafik på den annars eftersatta landsbygden.
Inte heller buss 500/550 är ohotad i det aktuella förslaget.
Man säger sig vilja se över linjesträckning för att minska restiderna. Riktigt
hur det skulle gå till framgår inte, mer än att man kan låta stombusslinjen
slippa uppgiften att sköta lokal stads- och tätortstrafik i t ex Köping och
Kungsör. Mer oroande är den karta som publiceras i landstingets rapport. Här
går stombusslinjen 550 via väg 233 och 250 på sträckningen Skinnskatteberg-Hed
istället för som nu den kortare och snabbare vägen 233-596. Skulle det bli
verklighet av detta skulle byar som Laggarbo, Uttersberg, Västanhed och
Karmansbo förlora sin kollektivtrafik.
Det finns med andra ord en del att bita i för
Skinnskattebergs kommunledning när nu landstinget inte tycker att det är värt
att bita. Och måtte vi får en ny och mer alert kommunledning i Skinnskatteberg.
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar