Här börjar nu den tidigare aviserade serien om ”de försvunnaköpingarna.” Vi börjar som det sig bör resan i Stockholms län, där resan kommer att ta oss
från den stora soptippen i väster till den finfina Solsidan i öster.
Hässelby Villastad
Hässelby Villastads köping bildades 1926 genom en utbrytning ur
Spånga landskommun där Hässelby Villastad var ett municipalsamhälle sedan 1913.
Köpingen överlevde som egen kommun bara 23 år. Den inkorporerades i Stockholms
stad 1949.
Samhället byggdes faktiskt upp kring en soptipp. Stockholms
stad köpte 1885 ett par egendomar för att anlägga en sopstation. Soporna
fraktades på Spånga-Lövsta Järnväg. Banan hade också persontrafik mellan Spånga
och Hässelby Villastad. Persontrafiken på Lövstabanan upphörde 1956 sedan tunnelbanan
öppnats till Hässelby Gård. Soptrafiken pågick till 1970, varav med ånglok till
1962.
Grunden för själva samhället var kaserner som Stockholms
stad uppförde för arbetarna vid sopstationen. Från sekelskiftet 1900 började
också etablering av handelsträdgårdar, vilka kom att prägla samhället.
Persontåg på Lövstabanan |
Hässelby Villastads köping kommunalhus. Foto Udo Schröter |
Stocksund
Stocksunds köping bildades 1910 genom en utbrytning ur Danderyds
landskommun, där Stocksunds municipalsamhälle funnits sedan 1902. Köpingen
inkorporerades 1967 i Djursholms stad som sedan 1971 ingår i Danderyds kommun.
Stocksund växte fram under slutet av 1800-talet och
1900-talets första årtionden som en välbärgad villaförort. Samhällets tillkomst
och sociala struktur liknade andra finare förorter som Djursholm och
Saltsjöbaden. Alla växte upp kring nya järnvägslinjer som kunde transportera
herrskapet till arbetsplatser i Stockholm och tjänstefolk åt andra hållet.
År 1911 öppnades en spårvägslinje till Stocksund som bibana
till Roslagsbanan. Man hade räknat med att banan skulle kunna anslutas till
Stockholms spårvägar varför den anlades med normalspårvidd. 1934 införlivades
banan – Långängsbanan – med Roslagsbanan och byggdes om till smalspår. Linjen
lades ned 1966.
Stocksunds köpings kommunalhus |
Spårvagn på Långängsbanan |
Saltsjöbaden
Vi började den här resan i Hässelby Villastad väster om
Stockholm. De båda andra försvunna köpingarna, Stocksund och Saltsjöbaden, låg
båda på östra sidan om staden och hade redan från början en
överklassprofil. Hässelby Villastad
växte upp kring den gigantiska soptippen i Lövsta. Sålunda kommer Stockholms
förstadsstruktur att skilja sig från vad som annars är brukligt i stora städer.
Osunda verksamheter och sämre klasser brukar vanligen återfinnas i de östra
delarna av staden medan överklassen helst bosätter sig i väster. Orsaken är att
det, förmodligen på grund av jordens rotation, vanligen blåser västerifrån. Om
överklassen bosatte sig i väst skulle man slippa stanken från underklassens
bosättningar. Men alltså så icke i Stockholm. Kanske var det närheten till
Östersjön som lockade och uppvägde den osunda stanken från väst.
Det var det av Wallenbergarna ägda järnvägsbolaget som stod
för exploateringen av Saltsjöbaden, så det var en överklassförstad redan från
början. Järnvägen, anlagd 1893, gick då från Saltsjöbaden till Tegelviken på
Södermalm, där man sedan kunde fortsätta med ångslup till Karl XII:s torg.
Alltså praktiskt taget till Enskilda Bankens ytterdörr. Sedermera förlängdes
järnvägen från Tegelviken till Slussen.
Köpingen bildades 1909 genom utbrytning ur Nacka landskommun
och upphörde 1971 då den återförenades med Nacka kommun.
Numera är väl Saltsjöbaden mest känt som skådeplats för
TV-serien ”Solsidan”. Till Solsidan har det till och med ordnats
överklassafari, när man med buss kunnat fara omkring och bese överklassen.
Från invigningen av Saltsjöbanan 1893 |
Saltsjöbadens köpings kommunalhus |
Cityterminalens avgångstavla |
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar