Hur ska en vald
representant agera när hen upplever en motsättning mellan partilinjen, den egna
uppfattningen eller vad hen tror är väljarnas inställning i en politisk fråga?
Detta är ett problem som har sysselsatt statsvetarna som menar att det finns
tre olika svar på frågan – tre representationsstilar. Frågan aktualiseras i den
västmanländska lokalpolitiken av striden i Surahammar om högstadiets i Virsbo vara eller inte vara. I den striden hotade frågan att först avgöras av en
socialdemokratisk avhoppare till oppositionen. Helt oväntat kom den istället av
avgöras av två vänsterpartistiska avhoppare till kommunledningens sida.
Man kunde kanske tycka att det naturliga i en demokrati vore
att väljarnas uppfattning skulle få styra de valdas agerande. Det borde finnas
ett bundet mandat. Det visar sig dock att det finns en rad problem med den här
representationsstilen – väljardelegatens.
Eftersom demokratier har valhemlighet är det inte så lätt för en politiker att
veta vad hans väljare vill. I själva verket är det svårt att avgöra ens vilka
ens egna väljare är. Dessutom har vi ju valt representanter för att slippa
sätta oss in i alla frågor. Det kan helt enkelt vara så, att väljarna inte har
någon ståndpunkt i den fråga det gäller. För det tredje anser vi oftast inte
att politikerna bara ska vara ett slags robotar som utför givna order. De har
också till uppgift att lösa problem, föreslå lösningar och bilda opinion.
Istället föreslås att en vald politiker ska agera efter eget
omdöme och sina egna åsikter. Skulle det visa sig att väljarna är missnöjda med
hur politikern skött sitt uppdrag så får de rösta bort hen. Den här
representantstilen kallas förtroendeman
(eller trustee på engelska). Om man
ser på hur de formella reglerna ser ut i svensk riks- och kommunalpolitik, så
är det nog närmast förtroendemannarollen som man tänker sig. Väljarna kan inte
binda uppdraget till en riksdagsledamot eller kommunfullmäktig.
Förutsättningen för att man ska kunna resonera om
förtroendemannarollen som en demokratisk representationsstil är att väljarna i
någon faktisk mening har valt sina respektive representanter. Oftast är det
inte fallet. Det som väljarna faktiskt har valt är ett parti. Och partiet har
valt de personer som ska representera partiet. Så ser det vanligen ut i svensk
politik och också i politiken i de flesta andra västeuropeiska starkt
partipolitiserade demokratier. Det finns ett berömt uttalande av en engelsk
väljare att ”jag skulle rösta på en häst (eller var det kanske till och med en
gris) om mitt parti ställde upp en”. I idealfallet tar väljarna bara ställning
mellan partiernas politiska program utan att bry sig om personerna. Programmet
visar åt vilket håll hästen ska gå, och om den inte gör det så får partiet
utkräva ansvar och göra lasagne av den. Den här representantrollen kan kallas partiombud. Undantag finns förstås, där
väljarna i första hand har valt en person. Stig
Henriksson är förstås ett av de bästa exemplen.
Partiombud
dominerande politikerstil
I olika enkäter genom tiderna har statsvetare försökt utröna
vad politikerna själva tycker om sin representationsstil. Vilken tycker de ska
gälla. I slutet av 60-talet dominerade förtroendemannarollen i kommunerna. Mer
än hälften av de tillfrågade politikerna tyckte att det var det egna omdömet
och åsikterna som skulle vara avgörande. Sen följde partiombuds- och
väljardelegatrollerna med sisådär en 20 – 25 procent som anhängare. Den här
bilden har till 2000-talet ändrats radikalt. Nu dominerar istället
uppfattningen att det är partilinjen som ska styra – nästan hälften är av den
uppfattningen. Strax efter med omkring 40 procent kommer förtroendemannarollen
och allra sist väljardelegaten.
Det
finns en ideologisk dimension i fördelningen så, att socialdemokrater oftare
ser sig som partiombud medan borgerliga politiker oftare har förtroendemannen
som ideal. Men, ansvar visar sig förädla. Genomgående ansluter man sig hellre
till partiprincipen om man ingår i en styrande koalition i kommunen eller om
man har fina uppdrag. Detta gäller inte minst hos moderaterna. Moderata
politiker i ansvarig ställning framstår som nästan lika mycket politruker som
socialdemokratiska politiker. Saken uttrycks fint av Fredrik Reinfeldt som i en intervju i Dagens Nyheter den 20 mars
2010 säger: ” Regeringsmakten måste stå stark och jag hävdar att de förslag som
jag har tagit fram tillsammans med allianspartierna ska också få stöd i min
riksdagsgrupp. Annars fungerar inte en koalitionsregering.”
Det är partierna som
får kommunerna att fungera
Acceptansen för ett agerande som avviker från partilinjen
tycks med andra ord ha minskat och är numera norm i svensk politik. Det hänger
säkert ihop med partiernas ökande roll i kommunalpolitiken. Partierna? Vadå? Är
inte de döda? Jo, partierna är om inte döda så i varje fall ganska hängiga i
relationen till medborgarna. Förtroendet för de politiska partierna är i
botten. I mätningar av förtroendet för samhällsinstitutioner kommer partierna
regelmässigt sist. I politiken, inte minst i kommunalpolitiken, är det tvärtom.
Där lever och sparkar partierna. Partierna bildar styrande koalitioner i
kommunerna. De sköter rekryteringen till alla olika förtroendeuppdrag som
befolkas med partimedlemmar. Genom partierna samordnas politiken i alla olika
typer av politiska organ i kommunerna. Beslut fattas i partigrupperna eller i
förhandlingar mellan partigrupperna. Partierna är en parallell, lite fördold,
organisation vid sidan av organisationen i fullmäktige, styrelser och nämnder.
Den parallella organisationen är den som dominerar. Liksom det fanns en
dubbelorganisation i Sovjetunionen där kommunistpartiet dominerade alla olika
organ i samhället har svenska kommuner en dubbelorganisation med den skillnaden
att det är flera partier.
Varför är då partierna så angelägna om sammanhållningen?
Förklaringen är att sammanhållningen är nyckeln till partiernas och
partiledningarnas inflytande i olika sammanhang. Den svenske statsvetaren Gunnar Sjöblom konstruerade redan 1968
en modell för partiledningars agerande. Det yttersta målet var, skrev Sjöblom,
att själva få vara med och förverkliga det egna programmet. Detta uppnåddes
genom spelet på den parlamentariska arenan, där det gällde att söka sådana
positioner att det egna inflytandet maximerades. Detta underlättades i sin tur
av att ha så många röster som möjligt. På väljararenan var målet
röstmaximering. Utan sammanhållning på den inre partiarenan blev det svårare
att nå målen både på den parlamentariska arenan och på väljararenan. Väljarna
litar inte på ett parti som inte är enigt utan där olika personer och
fraktioner driver olika politik. På den parlamentariska arenan blir det om inte
omöjligt så i alla fall svårt att förhandla om man inte har kontroll över hur
de egna röstar. Det var just det som Fredrik Reinfeldt ville uttrycka i
DN-intervjun 2010.
Risken för
ociviliserade påtryckningar
Renegaten Ture Königson |
Problemet är att många av de förtroendevalda känner sig som
anhängare av ett annat representationsideal – förtroendemannaidealet. Och vad
värre är, de har stöd av lagstiftningen. Det finns inga lagliga möjligheter för
en partiledning att tvinga en riksdags- eller fullmäktigeledamot att rösta
efter partilinjen. Man kan i värsta fall utesluta den trilskande ur partiet och
man kan hota med att inte nominera hen till nästa val. Däremot kan man inte tvinga
bort renegaten från riksdagen/fullmäktige. Om det saknas formella regler och
mekanismer finns det alltid en risk att man hemfaller till mer ociviliserade
metoder.
En av svensk politiks mest kända renegater var
folkpartiriksdagsmannen Ture Königson
som genom att lägga ned sin röst i den avgörande omröstningen om ATP 1959
gjorde så att den socialdemokratiska linjen segrade. Genom segern i ATP-frågan
kom i praktiken Socialdemokraternas innehav av regeringsmakten att cementeras i
mer än halvtannat decennium. Königson utsattes för häxjakt av sina
partikamrater och nominerades inte till nästa val. Königson vittnar om
påtryckningarna: ”Det är för mig obegripligt att personer som annars visade
gott omdöme och stor sans och måtta, kunde gripas av en så oresonlig vrede att
de var helt oemottagliga för alla sakskäl.” Königson hade all anledning att
glädjas åt att Internet ännu inte var påtänkt 1959.
Referenser
Karlsson, David (2011). ”Politiker tycker om demokrati. Kommun- och
landstingsfullmäktigeundersökningen” i Andreas Ivarsson (red): Nordisk
kommunforskning. En forskningsöversikt med 113 projekt.. s. 66-69.
Göteborg: Förvaltningshögskolan
Königson, Ture (1968). ATP-striden: ett tioårsminne.
Stockholm: Samhällsgemenskap
Sjöblom, Gunnar (1968). Party strategies in a
multiparty system. Lund : Studentlitteratur.
Renegat
Renegat var under medeltiden
beteckning på person som avsagt sig kristendomen och konverterat till islam.
Idag används ordet ofta mer generellt för att beteckna en person eller en grupp
som svikit sina ideal (avfälling) eller samarbetar med fienden (överlöpare).
(Wikipedia)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar