lördag 16 mars 2013

Västerås flygplats – en kraschlandning?



Västerås har en flygplats. Det är en dyr affär för skattebetalarna som varje år får pumpa in tiotals miljoner i förlustbidrag. För två år sedan privatiserades flygledningen, men det bolag som vann upphandlingen hade inga utbildade flygledare. Först nu, två år efter upphandlingen är saken klar och man kan återuppta den blygsamma flygtrafiken.

Från Västerås till Arlanda är det ungefär 10 mil. Med bil åker man på en dryg timme och kollektivt med buss eller med tåg + buss tar det ungefär 1,5 timme. Det blir därför naturligt för västeråsarna som ska ut i världen att åka till Arlanda snarare än till egna flygplatsen. Därifrån går nämligen vanligen som mest ett plan om dagen till London Stanstead med Ryanair. Ska man någon annanstans blir det smidigare att åka från Arlanda.


Ankommande och avgående flyg. Från flygplatsens hemsida.
Det är väl inte att undra på att flygplatsen går med förlust. Den samlade förlusten under åren 2003 – 2010 var enligt EU-kommissionen, som utreder om det förekommer otillåtna subventioner av flygplatsen och av Ryanair, 194 miljoner kronor. Eftersom det är Västerås stad som äger flygplatsbolaget, så blir det skattebetalarna som får täcka förlusterna. Många menar att kommunens skattepengar kunde användas till bättre ändamål.

Dock inte sossar och moderater som tycker att flygplatsen är viktig för näringslivet. Det är väl ABB-direktörernas privatjet de tänker på. Och kanske Hästens sängar i Köping som har sina två jetplan stationerade på flygplatsen.


Däremot har Västerås flygplats varit på hugget när det gäller att privatisera flygledningen. Så snart det blev möjligt med privatisering var man först ute med en upphandling. Upphandlingen vanns av ett företag med det glassiga namnet Aviation Capacity Resources. Och billigt var det. Billigare än Luftfartsverket. Det var bara ett problem. Den nya entreprenören hade inga tillräckligt utbildade flygledare. Man fick lov att dra ned på verksamheten på flygplatsen. Det gick bland annat ut över skolflyget. Att det var svårt att reducera reguljärflyget kan man förstå eftersom antalet avgångar då hade måst minska till noll.

Interiör från Hästens sängars privatjet på Västerås flygplats
Nu, två år efter upphandlingen, är det klart. Den nya entreprenörens flygledare är färdigutbildade och det går att köra för full fräs på Västerås flygplats igen.

I en intervju med P4 Västmanland sa flygplatschefen i oktober 2010:

– Vi är väldigt nöjda med den nuvarande leverantören LFV men det här kommer bli avsevärt mycket billigare. … vi litar på den kompetens som finns hos ACR och tror att de kan utföra uppdraget lika bra som LFV eller till och med bättre.

Det blev inte riktigt så.

1 kommentar:

  1. Om allmänheten bara hade haft insyn i hur detta övertagande gick till! Kompisar till ledningen i ACR som inte jobbat som flygledare på MÅNGA år skulle bland annat ta över. Jobbar dom kvar?! Dom ansågt inte klara av arbetsplatsen innan övertagandet och dom slutade frivilligt. Sen helt plötsligt kallar man det "nystart" och då jobbar samma flygledare på er flygplats... Jag röstar åt höger och anser att viss privatisering är bra och motiverande men samhällsviktiga funktioner som tex flygtrafikledning borde hanteras av verk/myndigheter som inte drivs enbart av aktieägaer och kvartalsrapporter.
    Om någon bara orkade gräva i denna röra så skulle man hitta många lik. Vem har tjänat mest på avregleringen tror du?! Det är flygledarna! Som rimligen hade det rätt bra innan! Nu tvingas ACR och LFV höja buden öfr att locka till sig anställda...! Jag tar mig för pannan. Är du rätt person att gräva i detta?

    SvaraRadera