I två reformer under perioden 1952 – 1974 minskade antalet svenska kommuner från fler än 2.500 till 277. Det viktigaste motivet för reformerna var att man väntade sig stordriftsfördelar. I Danmark genomfördes 2007 en omfattande kommunalreform som genom sammanslagningar minskade antalet kommuner från 271 till 98. Också här väntade man sig stordriftsfördelar. Inte minst skulle byråkratin bli relativt billigare i de nya stora kommunerna. I en vetenskaplig artikel visas att dessa effekter har uteblivit.
De svenska reformerna har utvärderats bland annat i två
stora forskningsprogram. I fokus för dessa har framförallt stått konsekvenserna
för den lokala demokratin. Det fanns farhågor att det skulle bli sämre beställt
med demokratin i de nya större kommunerna. Resultaten kan sammanfattas att den
lokala demokratin visst ändrade sig, men det gick inte att bestämt säga att det
blivit bättre eller sämre. Istället bytte demokratin skepnad. I de gamla
småkommunerna byggde den lokala demokratin mycket på direkta kontakter med de
många förtroendevalda. I de nya stora kommunerna blev demokratin mer lik
rikspolitikens demokrati. Partierna kom att spela en större roll. Medborgarna
utövade sitt inflytande genom att välja mellan partier med olika
kommunalpolitiska program. För information och opinionsbildning kom massmedia
att spela en större roll.
Bland annat farhågorna om försämrad lokal demokrati har
sedan mitten av 1970-talet föranlett ett antal kommundelningar. Idag finns det
290 kommuner. Det har knappast gått att visa några demokratiförbättringar på
grund av dessa. Istället finns det tecken på att medborgarna upplever att
ortens utveckling gynnats. En egen kommun för en ort fungerar som ett slags
påtryckningsorganisation för orten, som kan påverka andra aktörer: kommunen
driver på för att ragga företag, förbättra kommunikationerna, få ett tågstopp,
få en systembutik o s v.
Lösning på
småkommunproblemet?
Samtidigt fortsätter på många håll på landsbygden
avfolkningen. Kommunerna blir mindre och tycker att det blir svårt att sköta
den nödvändiga servicen. Lösningen har då framförallt blivit samarbete med
grannkommuner. Bara i ett fåtal fall har sammanslagning av kommuner stått på
dagordningen, och inte i något fall har det blivit något av med sammanslagning.
Skinnskatteberg är en liten kommun med krympande befolkning.
Dessa frågeställningar är därför hela tiden aktuella. Det finns
samarbetsrelationer med andra kommuner – t ex i gymnasieförbundet NVU – och
andra sådana diskuteras av och till. Det har också förekommit idéer om en
sammanläggning med grannkommuner.
Inte billigare
byråkrati
I Danmark var en av förhoppningarna att byråkratin skulle
bli billigare. Det borde finnas stordriftsfördelar i den kommunala
administrationen. Inför reformbeslutet gjordes också beräkningar som tydde på
att det fanns stora pengar att spara på sammanslagningarna.
I en artikel i tidskriften Scandinavian Journal of Public
Administration visar nu den danske forskaren Kurt Houlberg att de
administrativa stordriftsfördelarna har uteblivit. Nettoutgifterna för
administration har undersökts med regressionsanalys. Denna visar att faktorer
som ökar dessa utgifter är gles bebyggelse (mätt med genomsnittliga restider i
kommunen), om kommunen är en liten ö-kommun samt indikatorer på utgiftsbehov
(andel socialt belastade bostäder, andel barn med ensamförälder). Byråkratin
blir alltså dyrare i glest bebyggda kommuner och kommuner med stora sociala
behov.
Motverkande faktorer är ekonomisk press och den
administrativa decentraliseringsgraden. Kommuner med ekonomiska problem drar
ned på byråkratin och kommuner där mycket av administrationen decentraliseras
till lokal nivå på t ex skolor, förskolor och institutioner lägger ned mindre
resurser på central byråkrati.
När man har tagit hänsyn till alla dessa omständigheter
finns det inte någon kvarvarande effekt vare sig av folkmängd eller om kommunen
bildades genom sammanslagning i 2007 års reform eller ej. Både i sammanslagna
kommuner och i kommuner som inte blev sammanslagna ökar utgifterna för
administrationen. De nya större sammanslagna kommunerna har dock i stor
utsträckning spridit ut byråkratikostnaderna på skolor och andra institutioner.
Några stordriftsfördelar har inte gått att observera.
Författaren drar slutsatsen att de administrativa
stordriftsfördelar som man förväntade sig när man beslöt om reformen var ett
inslag i legitimeringen av reformen. Ingen gillar byråkrati, och om man kunde
påstå att det skulle bli mindre byråkrati de nya sammanslagna kommunerna skulle
reformen lättare bli accepterad.
Referens
Kurt Houlberg (2011)
”Administrative stordriftsfordele ved kommunalreformen i Danmark – sandede
eller tilsandede” Scandinavian Journal of
Public Administration 15:1, 41 - 61
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar