Omslagsbild till Leif G W perssons "Samhällsbärarna" |
Moderaterna har –
uttänkt av propagandaminister Schlingmann – utsett sig själva till ”det
samhällsbärande partiet”. Ett tidigare försök att kalla partiet ”statsbärande”
stötte på patrull bland medlemmarna. Att partiet skulle förknippas med den av den svenska borgerligheten illa sedda staten blev för magstarkt.
Propagandaministern korrigerade då till det trevligare ”samhällsbärande”.
Riktigt konservativt är väl inte det heller. Vi erinrar oss Margret
Thatchers bevingade ”There is no such thing as society”. För en äkta
borgare finns bara individen – inte något samhälle.
I modern svensk historia är annars ”samhällsbärarna” närmast
förknippat med Leif GW Perssons bok
1982 där polisen uppfattade sin samhällsbärande roll: att röja upp bland
patrasket. Månne Schlingmann hade en
sådan roll i åtanke?
I den statsvetenskapliga litteraturen talar man ofta om
”dominerande parti”. Olika definitioner av dominerande parti brukar ha tre
komponenter: (1) en viss storlek, (2) oppositionens storlek och struktur och
(3) ett varaktighetskriterium. Mest känd är Sartoris (1976) definition. Bogaards
(2004) har ställt samman olika definitioner. Olika författare kräver 45 – 70
procent av mandaten och en splittrad opposition. Bland kraven på varaktighet finns
t ex ”tre på varandra följande val”, ”tjugo år” eller ”oftast”.
Det finns en diskussion om nackdelarna med ett dominerande
parti (Suttner 2006). Framförallt
framhålls sammanväxandet mellan parti och stat. Det blir omöjligt att
upprätthålla en effektiv och rättssäker statsförvaltning när det krävs partibok
för att få jobb i staten. Bristen på effektiv opposition medför också så
småningom stöddighet och bristande lyhördhet. En sådan utveckling brukar
samtidigt innebära början till slutet för det dominerande partiet. Politiken
stagnerar i självbelåtenhet och motståndet bland medborgarna och i oppositionen
exploderar.
Om det bara finns ett parti som har chans att få regera, och
om detta parti också har genomsyrat byråkratin kan man resa demokratiska
frågetecken. Försvarare av dominerande-parti-system brukar då peka på att det
är ytligt att bara se på maktväxling som ett tecken på demokrati. Man kan
mycket väl ha demokrati, men inom ramen för det dominerande partiet: inom
partiet finns det debatt och konkurrens. Argumentationen är slående lik den som
anhängare av enpartisystem brukar anföra.
Bland partier som har eller har haft en ställning som
”dominerande parti” brukar man nämna Unionistpartiet på Nordirland 1921-1972,
de svenska Socialdemokraterna 1932-1976, det norska Arbeiderpartiet 1935-1965,
Fianna Fáil på Irland 1932-2011, Italiens Kristdemokrater 1944-1994 (kollapsade
i samband med gigantiska korruptionsskandaler). CSU i Bayern och Putins ”Enade Ryssland” är andra
exempel på partier som Schlingmann uppenbart ser som förebilder!
Spåren förskräcker. Man får väl för allas skull – inte minst
för Moderaternas skull hoppas att det inte blir något av med Schlingmanns
projekt. Att det så snart som möjligt blir uppenbart att kejsaren är naken.
Referenser
Bogaards
Matthijs 2004 “Counting parties and identifying dominant party systems in Africa” European Journal of Political
Research 43: 173–197, 2004
Persson Leif GW 1982 Samhällsbärarna.
En roman om ett brott Stockholm: P A Norstedt & Söners förlag
Sartori Giovanni
1976 Parties and party systems: A framework for
analysis. Cambridge:
Cambridge
University Press.
Suttner Raymond
2006 "Party dominance 'theory': Of what value?", Politikon 33
(3), pp. 277-297
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar