Mediedrev karakteriseras av en tydlig
dramaturgi. Början, mitt, slut och gärna en rejäl peak. Ett mediedrev brukar
vara chockartat och journalisterna kan nästan ha ett indirekt syfte. Som med Sahlins
Toblerone. Peaken kommer när syftet uppnås, som när Borelius blev avsatt.
(Etnologen Mia-Marie Hammarlin intervjuad i Dagens Nyheter 7/7 2010)
…mediedrevet kännetecknas av en omfattande mediebevakning där
storstadsmedierna spelar en viktig roll. Bevakningen är också ensidig och
fokuserar kring en viss dramatik kring händelsen med särskilda aktörer och
roller och konfliktmönster. Mediedrevet kan bara pågå under en begränsad tid,
och det finns i de flesta fall bara utrymme för ett mediedrev åt gången även om
parallella affärer kan få viss uppmärksamhet. Slutligen baseras mediedrevet på
att det förlopp som skildras måste ha en oviss utgång: till exempel ett
statsråd möjliga avgång till följd av affären (Medieforskaren Lars Nord i
"Statsråden och dreven", Stiftelsen Institutet för mediestudier,
Stockholm 2001)
”Vad vi ser i dag är ett gladiatorspel som är lika
förnedrande för alla inblandade: deltagarna, arrangörerna och åskådarna. Du har
journalisterna som säger att politikerna ska vara ett föredöme, och du har
Mannen och Kvinnan På Gatan som säger att politikerna ska vara ett föredöme –
trots att alla vet att ingen klarar av att vara ett sånt föredöme. Eller kanske
just därför? För vi vet ju att någon förr eller senare faller igenom. Förr
eller senare kan man hitta någon liten läckerhet, i form av någon som kört för
fort eller hellre rattfull, eller ännu hellre struntat i pböterna, eller ännu
mycket hellre använt tjänstebilen för privat bruk. Och då jagas politikern
några varv runt arenan, sen stormar vilddjuren in och sen släpas de blodiga
resterna iväg till något landshövdingeresidens i Närke och memoarer på Tidens
förlag.” (Bengt Ohlsson, Dagens Nyheter, citerad av Nord 2001)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar