Jag skrev för fem år sen, när SCB kom med liknande data, ett
inlägg där jag ganska ingående diskuterade vad vi vet från forskningen om
förtida avgång från politiska uppdrag. Den som vill fördjupa sig i frågan kan
läsa inlägget
från 2020. Här ska jag bara sammanfatta huvudpunkterna i detta
tidigare inlägg:
- Avhoppen ökar över tid men ökningen kan knappast ses som katastrofalt dramatisk.
- Det är mindre etablerade grupper i samhället som hoppar. Därigenom påverkas representativiteten negativt.
- Många lämnar sina uppdrag för att dom anser sig mer eller mindre tvungna på grund av ålder, hälsa eller flyttplaner.
- Det finns tecken som tyder på att brist på upplevt inflytande är en betydelsefull faktor för beslutet att lämna uppdraget.
- En ganska stor del av dom som slutar är beredda att ta på sig nya uppdrag, och är alltså inte för alltid förlorade.
Det finns politiska skäl som avhoppade ledamöter uppgett i
olika undersökningar för sitt avhopp. I Kommunaldemokratiska kommitténs
undersökning sa två tredjedelar av dom svarande att politiska skäl haft
betydelse för avhoppsbeslutet. I en undersökning av Linköpingsforskarna Gissur
Erlingsson och Richard Öhrvall (2010) tillfrågades ett knappt hundratal
avhoppare i dom östgötska kommunerna. En fjärdedel sa att politiska skäl hade
störst betydelse och 13 procent att privata och politiska skäl hade haft lika
stor betydelse. Alltså menade 38 procent att politiska skäl hade haft betydelse
för deras beslut.
Dom politiska skälen kan vara av olika slag. Det kan handla
om interna motsättningar i det egna partiet, att man tycker att fullmäktige har
för liten makt, att det egna partiet har för litet inflytande. När man frågar
kommunpolitiker om hur deras ”kalkyl” för att åta sig ett uppdrag ser ut,
brukar kostnaden, uppoffringarna framförallt handla om tidsåtgången, eller
snarare tidsåtgångens alternativkostnad. Vad kunde man ha gjort annat än ägna
sig åt politiken? Familjen, arbetet, fritidssysslor o s v. Belöningarna kan
sorteras i kategorierna makt, pengar och kärlek. Ett vanligt svar går att tolka
i makttermer. Man säger sällan M-ordet, det är fult. Istället uttrycker man sig
som att man vill vara med och påverka, gynna eftersatta grupper o s v. Pengar
blir det sällan så mycket av. Dom som tjänar något på politiken är ganska få i
toppskiktet, och så pensionärer som inte förlorar någon arbetsinkomst. Kärleken
är det problematiskt med. Många tycker att dom som politiker får utstå mer hat
än kärlek.
Eftersom ”makten” ändå har en central roll ska jag ägna
något mer plats åt den. Några data om uppgivna skäl till avhoppet redovisas inte
i SCB:s korta rapportering Därför ska jag här bara ta upp frågan om det egna
partiets maktställning tycks ha någon betydelse för avhoppsbeslutet.
I prickdiagrammet nedan är partierna utspridda efter i hur
många kommuner dom ingår i styret (horisontellt) och avhoppsfrekvensen i
procent (vertikalt):
Det framgår av bilden att det finns ett samband. Avhoppen är
relativt ovanliga i maktpartierna Moderaterna (med i styret i 176 kommuner),
Socialdemokraterna (169) och Centern (144 kommuner). På motsvarande sätt är det
många avhoppare bland Sverigedemokraterna (deltar i 35 styren), Miljöpartiet
(47 kommuner) och Vänsterpartiet (59 kommuner). Sambandet är långt ifrån
perfekt. Skillnaderna mellan partierna förklaras till 24 procent av
skillnaderna i partiernas maktställning (rxy= -0,49). Längst bort
från vad trendlinjen förutsäger befinner sig Vänsterpartiet (mer avhopp än
förväntat) och Kristdemokraterna och ”Övriga partier” (färre avhopp än
förväntat).
Hur är det med
avhoppen i Skinnskatteberg
Jag ska nu gå över till avhoppen från fullmäktige i Skinnskatteberg
under tiden från oktober 2022 till december 2024. Under den tiden har fem av
dom valda 25 ledamöterna i fullmäktige lämnat sina uppdrag. Det är 20 procent
det, alltså avsevärt högre än det av SCB redovisade rikssnittet på 11 procent.
Under samma tid har också tre av sjutton ersättare hoppat. Om man lägger ihop
ledamöter och ersättare är det 19 procent som har avsagt sig sitt uppdrag.
Partivis kommer Liberalerna i topp med två avhoppade
ledamöter (40 procent) och en ersättare som också bett att få bli entledigad. En
av dom avhoppade ledamöterna var Gabriel Andersson, som toppade Liberalernas
valsedel 2022 och som lanserades som kommunalrådskandidat, men som dribblade
bort sig när majoriteten skulle formeras.
På andra plats kommer Centern som representeras av en
ledamot och två ersättare. Av denna trehövdade grupp har ledamoten avgått under
perioden. Som nummer tre kvalar Sverigedemokraterna in. SD representeras av sex
ledamöter och tre ersättare. Två av ersättarna har avsagt sig sina uppdrag.
Socialdemokraterna med nio ledamöter och fem ersättare kommer in först med två
avhoppade ledamöter. Den ene av dessa var Mazhar Aslan som valdes in med fler
personröster än listettan. Moderaterna och Vänstern har inte haft några avhopp.
Det intressanta är, att den styrande majoriteten (SD+L+C och
från hösten 2024 också M) har fler avhopp än oppositionen. Tre ledamöter från
majoriteten och tre ersättare har sagt upp sig. Det kan jämföras med två
avhoppade sosseledamöter – 6-2 alltså till styret.
Resonemanget om makten som drivkraft borde ju innebära att
dom första att lämna in skorna borde vara oppositionen. Men här tycks det
politiska missnöjet vara större bland majoritetens politiker.
Men det finns fler uppdrag i den politiska organisationen.
Vid snart sagt varje möte i fullmäktige är det ett eller flera entlediganden
från uppdrag i nämnderna. Jag har försökt räkna efter i protokollen, och det
ser ut som om det finns allt som allt 58 uppdrag i nämnderna som ledamot eller
ersättare. I protokollen från fullmäktige har jag noterat 21 avsägelser. Det är
36 procent, alltså långt över avhoppen från fullmäktige och än längre från
rikssnittet av avhopp från fullmäktige.
Det finns säkert en rad olika skäl till att man avsäger sig
ett nämnduppdrag. I något fall handlar det om en av partiet bestämd ommöblering
i gruppen. Men avsägelserna ligger trots det mycket högt, och det är kanske här
som missnöjet är större och där partierna har sitt riktigt allvarliga
rekryteringsproblem. Särskilt förklaras strömhoppet från nämnderna av att det
är betydligt mer krävande att sitta i en nämnd än i fullmäktige –
uppoffringarna är med andra ord större. En partivis rangordning av partierna
med avseende på avhoppen från nämndapparaten placerar Centern,
Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna i topp.
En del av avhoppen är förstås tvungna t ex på grund av
sjukdom eller flytt från orten. Men för dom flesta måste orsaken vara att ”kalkylen”
slutar på minus. Det har inte blivit som man tänkt sig. Det finns intressantare
eller viktigare saker att syssla med än att sitta på kommunala sammanträden
och/eller har uppdragen inte gett det politiska inflytande som man väntat sig.
Att den styrande majoriteten har fler valda som tröttnat än oppositionen är
oväntat. Man borde kanske ha väntat sig att dom styrande partierna borde ha
större förutsättningar att uppfylla dom valdas förväntningar. Men icke. Dom
styrande i Skinnskatteberg kroknar lätt.
Sammanfattningsvis kan man för hoppandet i Skinnskattebergs
kommun konstatera:
- Det är en avsevärt högre avhoppsfrekvens från fullmäktige än genomsnittligt i alla kommuner.
- Det politiska missnöjet förefaller vara större i den styrande majoriteten än i oppositionen. Här skiljer sig också Skinnskattebergs kommun från vad man kunde vänta sig från siffrorna i riket.
- Avsägelser från uppdrag i nämnderna är i förhållande till avsägelser av fullmäktigeuppdrag mycket vanligare. Mer än var tredje nämndledamot eller -ersättare har avsagt sig sitt uppdrag.
- Störst svårigheter med representanter som tröttnat har Sverigedemokraterna, Liberalerna och Centern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar