Strömfors är ett litet mellansvenskt brukssamhälle. Under snart ett år har kommunalpolitiken i Strömfors skakats av en kris. Det har varit en maktkamp mellan Arbetarpartiet och Framstegspartiet, Bondepartiet, de Konservativa och det högerextrema Fosterlandspartiet. De borgerliga har allierat sig med den nya kommunchefen Nora Aalberg Rönnlund.
Nu finns boken om maktkampen i Strömfors. Den publiceras här på bloggen som
följetong. Här kommer nu det nionde avsnittet. Sist såg vi på den roll som
kommunrevisionens sakkunniga biträde spelade när det gällde att sätta igång
krisen. Här ska vi betrakta den personalpolitik Nora Aalberg Rönnlund förde och
hur personalen mådde. Nästa del kommer att publiceras den 9 februari. Där
beskylls kommunalrådet Karin Rosén för att mobba personalen och i synnerhet
kommunchefen Aalberg Rönnlund. För gratis nedladdning av hela boken, klicka här.
Trevlig läsning!
8 Personalpolitiken
och måendet
Det har varit en stor
personalomsättning i olika befattningar under den tid Nora Aalberg Rönnlund
varit kommunchef. Det har inte alltid handlat om att anställda frivilligt sagt
upp sig. En snabb och ofullständig genomgång av omsättningen på chefsnivå visar
att kommunen under den korta tiden från hösten 2018 till våren 2021 haft inte
mindre än tre socialchefer. På samma sätt har det avverkats fyra ekonomichefer
(om man också räknar in den tidigare omnämnda vikarien från Skåne). Det har
bytts teknisk chef, IT-chef, näringslivschef. Fastighetschefen, en
miljöinspektör och en byggnadsinspektör har slutat. Det har kommit en ny
personalchef, två nya kommunsekreterare, en säkerhetsskyddschef och en ny
kultur- och fritidschef. En särskild uppmärksamhet har kommit att riktas mot
rekryteringen av en ny turismsamordnare. Till den posten har kommunchefens man Hampus
Rönnlund rekryterats. Det har muttrats om nepotism. Till sist har chefen för
barn- och utbildningssektorn sagt upp sig.
En ytterligare illustration av personalomsättningen finns i
kommunens svar till konkurrensverket, angående bl a upphandlingen av en vikarierande
ekonomichef. I svaret finns det en genomgång av ekonomikontorets
personalsituation från januari 2019. Fullt bemannat skulle det finnas fem
tjänster på kontoret. Under tiden fram till årsskiftet 2020/21 var kontoret aldrig fullt bemannat. Bemanningen
varierar mellan två och fyra personer.
Utöver rekryteringar har det förekommit mer eller mindre
tillfälliga avstängningar från tjänstgöring. Inte ens kommunalrådet har haft
insyn i dessa avstängningar eftersom det var av ”säkerhetsskäl”. Så här säger hon:
Man stänger av NN utan att förklara varför hen stängs av, vet ej om
detta gjordes enligt säkerhets- och skyddslagen? Jag är ordförande i
personalutskottet. Jag har fortfarande inte fått denna information av
kommunchefen.
Kommunchefen har långt gående befogenheter när det gäller
personalpolitiken. Hen får inrätta, ändra och dra in tjänster under
sektorchefsnivån. Hen får anställa sektor- och förvaltningschefer. Makten över
sektorcheferna är i det närmaste total: Hen får entlediga och besluta om förkortad
uppsägningstid, bestämma lön och anställningsvillkor, besluta om ledighet för
fackligt arbete, besluta om ledighet för studier, besluta om deltagande i
kurser och konferenser, bevilja och förbjuda bisysslor, besluta om omplacering
och avstängning, besluta om disciplinära åtgärder,
Den raska karusellen framförallt på chefsnivå har gjort att
många anställda blivit oroliga. I ett mejl skriver en anställd:
Tack för att du har mod och ork att
engagera dig i den här härva med anklagelser. Själv vågar jag som anställd
inte säga någonting. Trakasserier och repressalier är vardag. Jag måste
vara rädd om min inkomst helt enkelt.
I ett annat mejl skriver en förtroendevald i ledande
ställning:
Det har också kommit till min
kännedom att personal mår dåligt pga av kommunchefens agerande när hon varit
ute i personalgrupper och ställt frågor som de upplevt obehagliga där hon också
förklarat att hon aldrig skulle låta sina barn om hon hade några i den åldern
gå i denna dåliga skola.
Det finns personal som
hävdar att de kommer att sluta om kommunchefen [här avses att hon
kommer tillbaka efter sin sjukskrivning]
kommer tillbaka!
En chef som sagts upp
kontaktar mig per telefon. Hen skräder inte orden:
Jag fick inte de befogenheter och arbetsuppgifter som jag ansåg att jag
borde ha som chef. Jag fick t ex inte anställa personal. Jag tog upp med Nora flera
ärenden som jag ansåg hade hanteras fel. … Jag fick aldrig några varningar utan
sades upp till slut utan vidare. Nora fattar beslut som sen inte kan
kritiseras. …Hon arbetar med plånboken. När chefer sagts upp anställer hon nya
som får högre lön. I gengäld väntar hon sig lojalitet. Det som hon är expert
på, det är att vara elak. Hon sparkar gärna av dig smalbenet och helst med
tåhätta av järn så det gör riktigt ont. Det finns många tjänstemän som mår
mycket dåligt av det här.
Men samtidigt finns det de som gett en alldeles motsatt
uppfattning till känna. När kommunstyrelsens ledningsutskott, som samtidigt är
personalutskott, träffades den 25 november 2020 anmäldes det att det hade
kommit ett anonymt brev, som sas komma från anställda vid kommunförvaltningen.
Det anonyma brevets existens var i förväg känd för de Konservativas ledamot
Bosse Söderberg, vilket noterades i utskottets protokoll där man kan läsa:
”Bosse Söderberg (K) ställer en fråga om ett brev som ska ha inkommit till
kommunkontoret från tjänstemän i kommunhuset.”
Det anonyma brevet
uttrycker starkt stöd för kommunchefen i konflikten med kommunalrådet.
Kommunalrådets kontakter med enskilda tjänstemän i syfte att påverka dem har
skapat oro och olust. Författarna knyter direkt an till det som jag tidigare
har kallat ”rundningsnarrativet”:
Det förekommer en otillbörlig politisk inblandning i tjänstemännens
dagliga arbete. Tjänstemän upplever att de personligen blir kontaktade av
kommunalrådet, att de blir ifrågasatta och att de blir påverkade angående
beslut de har tagit eller ska ta i enlighet med sin delegation … Det skapar en
olustkänsla och otrygghet när kommunalrådet gör sig inblandad i det dagliga
arbetet och värderar olika tjänstemäns vikt för organisationen. Tjänstemän
oroar sig för sin egen och andras risk att förlora sitt arbete och för att bli
utsatt för påtryckningar. Att drabbas av den frekventa otillbörliga
inblandningen av kommunalrådet i sitt dagliga arbete gör att tjänstemän också
känner sig övervakade “situationen gör att jag i många fall känner oro och
olust kring att vara bevakad. Det har till och med gått så långt att jag börjat
fundera över om mina mejl ses över eller om personen i fråga [kommunalrådet]
står utanför min stängda arbetsdörr och lyssnar till de möten jag bedriver via
Teams eller liknande kanaler. Vågar man säga vad man tycker eller inte?”
Som slutkläm konstateras att ”många tjänstemän går till
arbetet med en klump i magen, de känner en otrygghet och en rädsla för
framtiden.”
Redan från början av krisen, med den s k ”Förstudien” stod
det klart att det var just kommunalrådet Karin Rosén som var i skottgluggen.
Det kan jämföras med hennes egen första reaktion i intervjuer med
lokaltidningen Skönstads-Posten: ”Någon eller
några vill mig riktigt illa eller byta ut mig. Det är uppenbart att man vill ha bort mig”. På reporterns fråga ”Vem är ’man’?” svarar hon ”Ja, det kan
jag inte riktigt säga. Men man vill ha bort mig för jag är för obekväm.” Även
om Rosén kanske visste vem det var som i praktiken anföll, ville hon
uppenbarligen inte framställa det hela som en tvekamp mellan henne själv och
kommunchefen. I det anonyma brevet från signaturen ”Tjänstemän som
arbetar inom Strömfors kommunhus” råder det inte längre några tveksamheter.
Brevskrivaren/-na siktar helt in sig på kommunalrådet som genom sitt agerande
sprider dålig stämning och klumpar i magen. Det är helt enkelt ett
kommunalrådets skräckvälde som beskrivs.
En annan iakttagelse är att brevet är mycket välskrivet.
Författaren eller författarna är väl insatta i vilka initiativ som kommunchefen
tagit i förvaltningen (vilka beröms i starka ordalag), rundningsnarrativet
tillämpas och preciseras och dess konsekvenser beskrivs också i starka ordalag.
Brevet innehåller också flera citat av anställda, där det dock inte anges vem
som citeras. Flera intervjuer måste ha krävts. Min bedömning är att brevet är
en närapå professionell produkt, i kontrast till de rop på hjälp som nått mig
per mejl och telefon.
Det anonyma brevet pekar fram mot det som utgör tema för
nästa kapitel, som utmynnar i att kommunalrådet Karin Rosén utpekas som mobbare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar