I den nya succéserien ”De försvunna köpingarna” uppehöll vi
oss i förra avsnittet vid Stockholms län och besökte köpingarna Hässelby Villastad, Stocksund och Saltsjöbaden. Vår resa
fortsätter nu till Södermanlands län, Västmanland och Dalarna.
Malmköping.
Det började 1773 när chefen för Kungliga Södermanlands
regemente, Gustaf Adolf von Siegroth,
bestämde sig för att förlägga en exercisplats till Malmahed. Han tyckte att det
skulle passa med en stad i anslutning till exercisplatsen. Kungen ansåg dock
att det kunde räcka med en köping som alltså tillkom 1784. Köpingen överlevde
sen ända till 1971 när den slogs ihop med Flens kommun.
Köpingens främsta sevärdhet idag torde vara spårvägsmuseet
med ett stort antal spårvagnar och bussar. Det finns till och med en bana där
gamla spårvagnar pilar fram genom sörmlandsskogen.
Spårvagn i Malmköping |
Malmköpings stadshus. Foto T S Eriksson |
Frövi
Järnvägen kom till Frövi 1857 när Köping-Hults järnväg var
klar mellan Örebro och Arboga. Meningen med KHJ-projektet var att binda samman
Köping vid Mälaren med Hult vid Vänern. Så skulle man kunna ta sig med ångbåt
från Stockholm till Köping, vidare med tåg till Hult och där åter äntra ångbåten
mot Göteborg. Så blev det nu aldrig.
1871 öppnades järnvägen från Frövi till Lindesberg. Frövi
var nu en järnvägsknut. Än mer så 1900 när SJ-linjen från Frövi till Västanfors
och Krylbo öppnades. Detta är inom parentes idag Skinnskattebergs enda
järnvägsförbindelse med omvärlden. Som ett spjut pilar Bergslagståget genom
skogar och över träsk till Örebro åt ena hållet och till Gävle åt det andra.
Järnvägen var viktig. Det påstås att mer än 60 man var
anställda på stationen och det fanns ett järnvägshotell som numera är HVB-hem
för ensamkommande flyktingbarn.
Stationssamhället blev municipalsamhälle i Näsby landskommun
1914 och 1955 ombildades hela kommunen till Frövi köping. Köpingen blev
dessvärre inte långlivad. Redan efter 16 år – 1971 – ingick den i Lindesbergs
kommun.
Annars är Frövi känt därför att det är här som
kvinnofängelset Hinseberg, gemenligen kallat Hinsan, finns sedan 1950-talet.
Frövi station vid förra sekelskiftet |
Hinsan. Bild Dalarnas Tidningar |
Järnvägshotellet i Frövi. Foto Mattias Karpov ETC Bergslagen |
Krylbo
Efter järnvägsknuten Frövi ska vi nu till järnvägsknutarnas
järnvägsknut, Krylbo i södra Dalarna. Hit kom Norra Stambanan från Stockholm
1873. I Uppsala gjorde järnvägen en böj in i landet för att sen byggas vidare
mot Boden på behörigt avstånd från kusten. Den skulle vara utom skotthåll för
ryska kanonbåtar. Därför undviker den klassiska järnvägen genom Norrland städer
som Gävle, Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå, Piteå och
Luleå. Istället angjorde tågen metropoler som Krylbo, Ånge, Bräcke, Långsele
och Vännäs-
I Krylbo korsade flera järnvägar varandra: Norra Stambanan,
statsbanan Krylbo – Mjölby (via Frövi), Dalabanan, den numera nedlagda
Krylbo-Norbergs Järnväg. Krylbo räknades som en av landets viktigaste
järnvägsknutar.
Stationssamhället blev köping 1919. I samband med 60- och
70-talens stora kommunsammanslagningar inkorporerades köpingen i Avesta stad.
Det var kanske därför givet att järnvägsstationen skulle döpas om. 1970 döptes
stationen om till Avesta C. Men det var inte så lätt att tvätta bort det gamla
stationsnamnet. Inte minst för att stationen ju inte låg i den nya kommunens
centrala delar. 1986 var man tvungen att ändra till Avesta Krylbo. Så går det
med modernitetens klåfingrighet.
Tidigt på morgonen den 19 juli 1941 exploderade ett tyskt
ammunitionståg på Krylbo station. Ammunitionstransporten var en del av de svenska
eftergifterna för tyskarna 1940 – 1943. Först var det permittenter som färdades
från Norge till Tyskland, men snart kom det att handla om krigsmateriel. Efter
det tyska anfallet på Sovjetunionen transporterades en full utrustad
infanteridivision från Norge till Finland. Det ligger nära till hands att tänka
sig att Krylbosmällen var ett attentat riktat mot nazisterna. För den teorin
talar att den brittiska biträdande militärattachén i Stockholm utvisade dagen
efter den stora smällen. Enligt den utredning som gjordes och som
hemligstämplades i 70 år berodde explosionen på gnistbildning från ett
hjullager när tåget bromsades.
Krylbosmällen |
Krylbo station |
Krylbo köpings kommunalhus |
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar