Bilen har varit inne på tusenmilsservice. Det har medfört
att jag gjort ett par resor med VL-buss 550 mellan Köping och Västanhed. VL:s
buss 550 är en fantastisk service. Bekväma biogasbussar med en turtäthet som i
ett landsbygdsperspektiv är outstanding. Men konkurrera med privatbilismen kan
den inte. Här en jämförelse mellan bil och buss mellan Västanhed och Köpings
järnvägsstation.
|
Bil
|
Buss
|
Avstånd till hållplats/p-plats
|
30 meter
|
1 200 meter
|
Restid
|
31 minuter
|
40 minuter
|
Turtäthet
|
Åker när jag vill
|
En gång i timmen
|
Kostnad
|
60 kronor
|
81 kronor
|
Bussen förlorar i varenda gren. När det gäller var
hållplatsen ska ligga, restiden och turtätheten är det svårt att göra något åt
saken. Med det resandeunderlag som finns på landsbygden kan man knappast utan
astronomiska kostnader göra någon substantiell förbättring.
Men priset! När bussen har så många nackdelar i förhållande
till bilen är det orimligt att ta ett pris som är 30 procent högre än vad det
kostar att åka bil (jag har räknat med en schablonkostnad på 20 kronor milen
för bilresan).
Jag åkte buss för att jag var tvungen. Bilen var på
verkstad. Andra som åker buss är de som inte har någon bil, de som inte har
körkort och de som är fulla. Med andra ord. De som åker buss är de som är
tvungna. Annars är man väl inte rätt funtad i huvudet.
Det är ju ett fritt land, så vi kan knappast tvinga fler att
åka buss istället för att ta bilen. Om man vill att fler ska åka buss får man
förbättra konkurrenskraften. Och det ser inte ut att finnas något annat sätt
att konkurrera än att sänka priset.
I Avesta kommun har man infört ett system med gratis
kollektivtrafik. Utvärderingen visar att bussåkandet har ökat med 80 procent
och att utsläppen av koldioxid har minskat med 40 ton per år. Om inte priset
för kollektivtrafiken sänks – helst till noll – blir snacket om att fler ska
åka buss just bara snickesnack. Och då går det åt helvete med planeten.
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar