Leif Lewin byggde
sin bok Ideologi och strategi: Svensk
politik under 100 år (1984) kring vad som han såg som de åtta viktigaste
politiska frågorna i svensk politik sedan 1880-talet:
- Tullstriden på 1880-talet
- Rösträttstriden
- Parlamentarismens genombrott
- Krisuppgörelsen 1932 (”kohandeln”)
- Planhushållningsdebatten
- ATP-striden
- Kärnkraften
- Löntagarfonderna
I vår bok Den svenska
politiken: Struktur, processer och resultat (2006) valde jag och Torbjörn Larsson (och i tredje upplagan
2012 också Gissur Erlingsson) ut fem
frågor som vi sett som omvälvande i efterkrigstidens svenska politik:
- ATP-striden
- Kärnkraften
- EU-frågan
- Invandrings- och integrationspolitiken
- Könspolitiken
Om man smälter samman de båda listorna blir det totalt elva
politiska frågor under de senaste 135 åren. Med det aktuella beskedet om extra
riksdagsval den 22 mars 2015 kan man konstatera att fyra av dessa elva
politiska strider har lett fram till extra val: Tullstriden, parlamentarismen,
ATP-striden och invandrings- och integrationspolitiken. I ytterligare två
frågor – kärnkraften och EU-politiken – har väljarna kallats in för att i
folkomröstningar hjälpa till att lösa upp de politiska knutarna; i EU-frågan
till och med i två olika folkomröstningar. I pensionsstriden ordnades också
utöver extravalet en folkomröstning. De elva frågorna har alltså föranlett att
väljarna kallats in åtta gånger i extra riksdagsval eller folkomröstningar.
Hur har de tidigare extra valen och folkomröstningarna bidragit
till att lösa de politiska situationer som orsakat dem?
Tullstriden och Ångköks-Olle
Soppköket |
Andra kammaren biföll våren 1887 motioner om höjda spannmålstullar,
medan första kammaren avslog motionerna. Den frihandelsvänlige statsministern Robert Themptander övertalade kungen Oscar II att utlysa nyval till andra
kammaren. Frihandelsvännerna vann extravalet. På hösten genomfördes det
ordinarie valet som också innebar en frihandelsvänlig majoritet.
Nu inträffade
dock det fatala med Ångköks-Olle.
Ångköksföreståndaren Olof Larsson som
var invald som frihandelsvän i Stockholm avslöjades ha skatteskulder. Hela den
frihandelsvänliga listan i Stockholm med 22 mandat underkändes och valsegern
förvändes i ett slag till en förlust. Det blev protektionistisk majoritet i
kammaren.
Borggårdstalet och
parlamentarismens genombrott
Bondetåget |
Vintern 1914 ordnade högerkrafterna det s k bondetåget vars
krav var ökade försvarsanslag. Speciellt handlade det om bygget av en pansarbåt
som den liberala regeringen hade stoppat. Kungen, Gustav V höll för de mobiliserade demonstrerande bönderna sitt s k
borggårdstal där han tog ställning för kraven på höjda försvarsanslag – mot den
linje som hans regering stod för. Den liberala regeringen med statsminister Karl Staaff avgick och nyval utlystes
till den 27 mars. Valet blev en stor framgång för den försvarsvänliga högern
och ett förödande nederlag för liberalerna som förlorade 8 procentenheter.
Kungens avståndstagande från den liberala regering som hade riksdagens stöd var
förstås direkt i strid med parlamentarismens grundprincip. Vid valet 1917
segrade vänstern och en koalitionsregering med liberaler och socialdemokrater
tillträdde. Detta brukar betraktas som parlamentarismens definitiva genombrott
i Sverige. Även om borggårdskrisen och det efterföljande extravalet var ett
nederlag för parlamentarismen, så gick parlamentarismen segrande bara några år
därefter.
ATP-striden och
renegaten Ture Königson
Frågan om allmän tilläggspension aktualiserades redan på
1940-talet. Så småningom utkristalliserades tre olika ståndpunkter.
Socialdemokraterna och den fackliga rörelsen drev linjen om en obligatorisk
statlig pension (ATP), Högern, Folkpartiet och arbetsgivarna ville att
tilläggspensioner skulle regleras i avtal mellan arbetsmarknadens parter medan
Bondeförbundet föreslog en höjd folkpension kompletterad med frivilliga
försäkringar. Frågan kom därigenom att splittra koalitionsregeringen mellan
Socialdemokraterna och Bondeförbundet. En folkomröstning genomfördes 1957 för
att slita tvisten. Den socialdemokratiska linje 1 blev störst men fick inte
absolut majoritet. Bondeförbundet lämnade koalitionen. När regeringen inte fick
igenom sin linje i riksdagen utlystes nyval till andra kammaren. I valet den 1
juni 1958 gick Socialdemokraterna fram, men det var ändå inte möjligt att få
igenom pensionsförslaget i kammaren. Först sedan den folkpartistiska
riksdagsmannen Ture Königson hoppat
av från sin partilinje gick förslaget igenom.
Den otolkningsbara
kärnkraftomröstningen
Three Mile Island, Harrisburg |
Motståndet mot kärnkraften hade sin grund i motståndet mot
svenska atomvapen som seglade upp redan på 1950-talet. Det var stor splittring
inte minst inom det socialdemokratiska partiet. Planerna på en svensk atombomb
skrotades definitivt i mitten av 1960-talet, men ur forskningen om kärnvapen
hade utvecklingen av civil kärnkraft vuxit fram. Motståndet mot kärnvapen levde
vidare som motstånd mot kärnkraft. I början av 1970-talet svängde Centerpartiet
och anslöt sig till motståndet. Detta ledde till stora framgångar i valen 1973
och 1976, det senare ledde fram till ett borgerligt maktövertagande med centerledaren
Torbjörn Fälldin som statsminister.
Men de andra borgerliga partierna var för kärnkraft och regeringen avgick redan
efter två år. En turbulent period i svensk parlamentarism inleddes. Under de
sex åren 1976 – 1982 hade vi fyra olika regeringar. Motsättningarna om
kärnkraften var en viktig förklaring till turbulensen. Efter kärnkrafthaveriet
i Harrisburg 1979 beslöts att ordna en folkomröstning om kärnkraftens framtid i
Sverige. Liksom i pensionsomröstningen 23 år tidigare fanns det tre olika
linjer. Resultatet av omröstningen blev av detta skäl möjligt att tolka nästan
hur som helst. Riksdagen beslöt dock att kärnkraften skulle avvecklas till
2010. Så blev dock inte fallet. Endast ett kärnkraftverk har stängts och frågan
har fortsatt att vara problematisk vid både borgerliga och rödgröna
regeringsbildningar.
EU-medlemskapet och
euron
I det s k metalltalet 1961 klargjorde den socialdemokratiska
statsministern Tage Erlander
Sveriges inställning till EEC. Svenskt medlemskap i EEC var inte förenligt med
neutralitetspolitiken. Hösten 1990 drabbades Sverige av en valutakris. Bland andra
åtgärder som höjd ränta och kraftiga nedskärningar av statliga utgifter smögs
in att Sverige skulle söka medlemskap i EU. Ansökan lämnades in och
förhandlingar slutfördes. Partierna var splittrade både sinsemellan och
internt. Frågan hänsköts till en folkomröstning som genomfördes hösten 1994.
Ja-sidan vann knappt och Sverige gick med i EU. Hösten 2003 var det en andra
omröstning – nu om Sverige skulle införa euron som valuta. Skiljelinjerna
liknade dem i medlemskapsomröstningen men den här gången vann nej-sidan.
Nynazisterna och
främlingsfientligheten
I 1991 års val tog sig ett nytt parti in i riksdagen. Det
var Ny Demokrati med ledarduon ”greven och betjänten” – Ian Wachtmeister och Bert
Karlsson. Partiet profilerade sig med invandringsmotstånd och
främlingsfientlighet. I nästa val åkte partiet ut ur riksdagen och föll
därefter samman under såpoperaliknande former. De enda organisationer som fanns
kvar inom den främlingsfientliga opinionen var mer eller mindre nynazistiska
och fascistiska grupper. Dessa framstod förmodligen som allt för magstarka och
dessutom fungerade Ny Demokratis fiasko avskräckande. Ur dessa nazistgrupper
växte i slutet av 1980-talet Sverigedemokraterna fram. Efter att intensivt ha
arbetat med att tvätta bort naziststämpeln kom partiet in i riksdagen 2010. Det
fick formellt en vågmästarställning, men neutraliserades dels genom en blocköverskridande
överenskommelse om migrationspolitiken, men dels genom sin borgerliga politik.
Nästan genomgående stödde SD den borgerliga regeringen. När de ökade sin
representation i 2014 års val och när en rödgrön regering tillträdde
återuppväcktes vågmästarställningen. Vid budgetomröstningen den 3 december
stödde Sverigedemokraterna den borgerliga budgetmotionen. Regeringens
budgetproposition röstades ned och regeringskrisen var ett faktum. Sedan alla
försök att åstadkomma blocköverskridande förhandlingar misslyckats på grund av
borgerligt motstånd meddelades att nyval skulle utlysas, att äga rum den 22
mars 2015.
Misslyckade försök
att låta väljarna slita politiska tvister
Om man ska summera resultatet av hur det gått när man i
extraval och folkomröstningar bett väljarna att lösa upp politiska dödlägen
under de senaste 130 åren måste slutsatsen nog bli att det inte varit särskilt
framgångsrikt.
Konflikten om spannmålstullarna kom i praktiken att avgöras,
inte av det extra valet 1887, utan av den olycksaliga historien med
Ångköks-Olles restskatt. Det extra valet 1914 löste i och för sig striden om
försvarsanslagen, men det bakomliggande problemet med kungens brott med den
parlamentariska principen kvarstod och fick en lösning i praxis först tre år
senare. I lagstiftningen dröjde det ända till Torekovkompromissen 1971 som
ledde fram till 1974 års regeringsform. I ATP-striden kunde varken
folkomröstning eller extraval lösa frågan. Det var först sedan partidisciplinen
sviktat och svensk nutidspolitiks främsta renegat Ture Königson övergivit sin
partilinje. Kärnkraftomröstningen 1980 löste definitivt inte frågan om svensk
kärnkraft. Trots riksdagsbeslut om avveckling är vi fortfarande beroende av
kärnkraft och motsättningarna plågar ännu partierna och bidrar till att
försvåra koalitionsbildningar.
Så kommer vi till de enda framgångsrika fallen i genomgången
– EU-omröstningarna. Folket röstade ja till medlemskap i EU och nej till euron,
och Sverige är medlem av EU och handlar fortfarande med kronor. Av de åtta
gånger som folket kallats in i för att slita tvisterna med folkomröstningar och
extraval i de elva mest betydelsefulla stridsfrågorna har sex misslyckats. Till
detta kan man kanske lägga ytterligare en lyckad och en misslyckad
folkomröstning men i mindre betydelsefulla frågor: I folkomröstningen om
alkoholförbud 1922 vann förbudsmotståndarna. Och det blev inget förbud. I
folkomröstningen om införande av högertrafik blev resultatet en förkrossande
seger för vänstertrafiken. Men vilken sida av vägen kör vi numera på?
Och hur ska det gå i extravalet 2015? Kommer det att lösa
frågan om hur landet ska regeras med ett främlingsfientligt parti med
nazistiskt förflutet som vågmästare i parlamentet?
Bertolt Brecht har ett annat förslag i dikten die Lösung (1953): ”Wäre es da Nicht
doch einfacher, die Regierung Löste das Volk auf und Wählte ein anderes?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar