När jag var barn på 50-talet kom brevbäraren två gånger om
dagen. Vid den andra utdelningsomgången fick man den post som kommit in under
dagen. Båda gångerna var det förstås brevbärare från Kgl Postverket. Också
nuförtiden kommer det (åtminstone vissa dagar) två brevbärare. Den ena kommer i
gul bil från svensk-danska statsposten och den andra i grön bil från norska
statsposten. Viss post delas ut från den gula bilen och annan post från den
gröna. Däremot går det inte som på 50-talet snabbare att få post som kommer in
under dagen, eftersom de gula och de gröna delar ut post från olika avsändare
och inte från olika tidpunkter. Är det bra det här? Inget tyder väl på att
servicen till kunderna (vi som ska ta emot post) blivit bättre, samtidigt som de
båda brevbärarna måste ha varsin fattiga lön.
Kanske lite för att retas ställde jag en gång frågan till en
docent i företagsekonomi som samtidigt var aktiv i någon av storföretagsamheten
finansierad organisation. Jag fick då en föreläsning om hur konkurrens på
marknader leder fram till den mest effektiva resursfördelningen i samhället.
Jag anade nog att det skulle bli svaret. Jag hade hört föreläsningen redan när
jag på sent 60-tal läste ettbetygskursen i nationalekonomi. Jag tror att det är
en god illustration av den politiskt oneutrala ekonomiska teorin och dess
förhållande till den påtagliga verkligheten (läs: orealistiska fantasier som
används för att legitimera arbetsköparnas profithunger).
Mycket av kontakten med posthanteringen kommer idag från
pakethanteringen. Det hänger förstås ihop med e-handelns väldiga tillväxt,
vilket inte minst är viktigt för oss som bor i glesbygden. Också här har det
hänt saker: Förr fanns i Skinnskatteberg ett postkontor där man kunde köpa
frimärken, betala räkningar, skicka och hämta paket med mera. Någon gång kring
sekelskiftet försvann det tillsammans med alla andra postkontor i landet. Det
blev ett förskräckligt kackalorum framförallt vad gällde pengahanteringen. Hur
skulle folk nu bära sig åt för att ta ut pengar och betala räkningar? Ansvarig
minister Björn Rosengren blev då
skitnödig och lovade att man även fortsättningsvis skulle kunna göra det på
postkontoren, som döptes om till ”Svensk kassaservice”. Så blev posten i Skbg
”Kassaservice” där man kunde ta ut och sätta in pengar. Men ville man ha ett
frimärke eller skicka eller hämta ett paket hade man inte där att göra. Då fick
man istället gå in på ICA som låg vägg i vägg med Kassaservice/Posten. Det gick
några år, sen las Kassaservice ned.
Numera har vi inte mindre än tre olika ”postkontor” för att
hämta paket i Skinnskatteberg. Posten (den svensk-danska alltså) finns på ICA
samlokaliserad med spelhålan. Deutsche Bahns (alltså tyska statsjärnvägens)
Schenker finns på Shell-macken cirka 50 meter från ICA och Deutsche Posts (alltså
tyska postens) DHL finns på blomsteraffären cirka 50 meter åt andra hållet
(mer om det sistnämnda i fallstudien nedan). Liksom när det gäller de gula och
gröna brevbärarna är det inte frågan om någon valfrihet och konkurrens om
kunderna eftersom svensk-danska posten (ICA), tyska järnvägen (Shell) och tyska
posten (blomsteraffären) lämnat ut paket från olika avsändare.
Ett praktikfall: Ingrids kritor
Ingrid gillar att måla. Henne
torrpastellkritor hade tagit slut. Vi skickade efter en ny uppsättning från ett
e-handelsföretag i Stockholm. Priset var 170 kronor. Dumt nog la vi inte märke
till att man annonserade med priset exklusive moms (vårt fel alltså). Priset
blev då istället 229:75. Sen kommer Deutsche Post in i bilden. Frakt 69 kronor
tillkommer för att köra det brevstora paketet med lastbil från Stockholm till
Skinnskatteberg (trodde vi). Nu var summan uppe i 298:75. Så kom ett brev
(utdelat av vanliga gula posten) med avisering. ”Paketet” skulle hämtas i
macken vid Oti krog i Fagersta, ungefär 4 mil härifrån. Det kliade i fingrarna
att börja rita, så det var bara att ta ut vagnen och åka de fyra milen till Oti
och tillbaka. Summa summarum 8 mil, som med en schablonkostnad på 20 kronor
milen alltså lägger 160 kronor till priset. Totalt kostade det alltså 389:75
att få hem kritorna som annonserades till 170 kronor. Och då har jag ändå inte
räknat de två Magnum Classic och ett Aftonblad som vi köpte när vi nu ändå var
på macken.
Vart blomsteraffären i
Skinnskatteberg hade tagit vägen vete gudarna. Den finns inte längre med på
listan över DHL-ombud. Däremot finns OK-macken i Kolsva – dit vi bara har 1,5
mil med, så det hade förstås varit behändigare än Oti krog i Fagersta. Men det
är förstås inte så lätt att veta när man sitter nere i Bonn och styr och
ställer med svenska paketbilar.
Det finns för säkerhets skulle en
reservation på DHL:s lista över serviceställen, att den kan ändras i takt med
att nätet av serviceställen utvecklas. Man förstår att ordet ”utveckla” här
används i sin nyspråkliga mening och att det egentligen betyder ”avveckla”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar