Teatermaskinen i Riddarhyttan har
den här sommaren haft öppet för allmänheten varje dag med en fotoutställning
och kafé. En av de sista dagarna på semestern tog vi chansen och åkte dit. Allra
sista dagen besökte vi Galleri Astley i Uttersberg där det just var vernissage
med verk av Bo Larsson, en mästare på ljus. Dessa utflykter blev den utlösande
faktorn till denna betraktelse om Kulturrikets två poler.
Skinnskattebergs kommun har som så många andra kommuner en
slogan: ”Skinnskatteberg – kulturriket i Bergslagen”. Jorden har två poler
(nord och syd). Ett vanligt batteri har också två poler (plus och minus). På
samma sätt har kulturriket Skinnskatteberg två poler: Galleri Astley och
Teatermaskinen (höger och vänster).
Galleri Astley är smakfullt. Vitkalkade väggar. Tavlor
välhängda. Golv av sten och rent trävirke. Runt väggarna i kaféet en sträng
makadam. Man väntar sig bara en inkännande Ernst Kirchsteiger komma indansande
på bara fötter. Skulpturparken runtom har välansade gräsmattor och krattad
gårdsplan.
Teatermaskinen är en gigantisk brutalistisk plåtbyggnad med
det gamla skolhuset i Skräppbo inbyggt i huset. Som ett skrikande sår ligger
det mitt ute i storskogen. Till skillnad från det disciplinerade Galleri Astley
är det en anarkistisk plats.
Teatermaskinens entré. Obs på skylten står det "konst". |
Den inbyggda Skräppbo skola |
Men det finns också gemensamma drag. Kakorna i respektive
kafé förstås. Men framförallt seriositeten. Ingendera platsen lockar till ystra
skrattsalvor. I Galleriet hänger finkulturens bilder. Teatermaskinens verksamhet
förstås kanske bäst (?) av hemsidans beskrivning:
Teatermaskinen är en fri teatergrupp som
finns i skogen utanför Riddarhyttan, Västmanlands län, i Bergslagens hjärtland.
Här har vi funnits sedan starten 1997. Teatermaskinen är också en kooperation
av frilansande kulturarbetare. Teatermaskinen är sedan 2000 också en
internationell arbets- och mötesplats för processer där konsten och kulturen
står i centrum för kreativa processer i mötet med civilsamhälle, forskning,
privat och offentlig sektor.
Flaggskeppet i Teatermaskinens produktion är en serie om
Riddarhyttans historia sedan 1300-talet. Vi har hittills avstått från att se
något av detta. Vi har helt enkelt tyckt att det verkar alltför krävande. Årets
föreställning tar två dagar och det kostar 1.500 kronor att delta. ”Vandringen
sker längs stigar med stock och sten utan handikappanpassning. ... Utrustning:
Oömma, varma kläder, paraply, regnställ och stövlar.” Inget för veklingar med
andra ord.
En annan likhet är totempålarna. Astleys totempåle skulpterades
om jag minns rätt någon gång på 1980-talet av indianer från Haida-stammen i
British Columbia. Jag tänkte att jag skulle sätta min kompis Mark, som är socialantropolog och kan
alla primitiva folkslag på sina fem fingrar, på det hala och frågade honom om
han visste vilka verktyg Haida-indianerna använde i skulpterandet. ”Javisst”,
sa han ”Black and Decker”. Det stämde.
Totempåle i Uttersberg |
Totempålar vid Skilådammen |
Men frågan är om inte Teatermaskinen ändå slår Astley med 4
– 1. På baksidan finns nämligen i sluttningen ned mot sjön inte mindre än fyra
totempålar!
En fascinerande paradox är att Teatermaskinen, som närmast ser
ut som månbas Alfa, genom sin teaterverksamhet och utställningar är djupt
förankrad i lokalsamhället och dess historia. Galleri Astley däremot inryms i
industrisamhällets avlagda arbetsbyggnader men har ett innehåll utan varje
koppling till den lokala kulturhistorien. Innehållet kunde lika gärna finnas på
månbas Alfa.
Sådana är kulturrikets båda poler: Den högra och den
vänstra.
Ingrid med Bo Larssons serigrafi "Forsen i Uttersberg" |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar