måndag 4 oktober 2010

Mera valnytt


Ja, så var valresultatet klart i överborgmästarvalet i Potsdam. Den socialdemokratiske kandidaten Jann Jakobs vann med 60,8 procent över Vänsterns Hans-Jürgen Scharfenberg som samlade 39,2 procent av rösterna. Resultatet var väntat. De 25 procent av väljarna som i första valomgången lagt sina röster på borgerliga eller gröna kandidater måste ju ta vägen någonstans. Runt 75 procent av dem tycks ha lagt sina röster på SPD, eller kanske snarare mot Linkes kandidat. Hans verksamhet under DDR-tiden lär nog ha skrämt bort en del borgerliga väljare, även om verksamheterna inte var någon hemlighet. Han publicerar dem själv på sin hemsida.

I Skinnskatteberg är det nu klart med majoritetsbildningen. Det blir en rödgrön styrande koalition av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Däremot måste jag rätta en uppgift från förra rapporten Sheila kommer bara in i fullmäktige som suppleant. Hon fick visserligen 16,3 procent av miljöpartirösterna vilket borde ha kvalificerat henne (det krävs minst fem procent). Men jag måste med skammens rodnad på kinderna medge att jag glömt bort regeln om att det ska vara minst 50 röster. Det var bara 22 röster som utgjorde de 16,3 procenten.

Däremot kryssade Fralle in sig i Köpings fullmäktige med 100 röster, vilket utgjorde 14,88 procent av de vänsterpartistiska rösterna. I Köping blir det en förstärkt rödgrön majoritet med 28 mandat (förra mandatperioden 27) mot de borgerligas 18 (en minskning från 20).

1 kommentar:

  1. Tack för uppdateringen om Potsdam igen! Tyvärr blev det ingen röst för mig i helgen - var så magsjuk (och hade i och för sig inte heller informerat mig tillräckligt för att rösta, men det kan väl vara skitsamma) - första gången jag skolkade från ett val..

    SvaraRadera