Från oktober förra året
till juni i år plågades Skinnskatteberg av en uppslitande konflikt som drevs av
de borgerliga (Liberalerna och Centern) tillsammans med fascisterna (Sverigedemokraterna
och Moderaterna) för att avsätta det socialdemokratiska minoritetsstyret. Det
slutade med en total buklandning för oppositionen. Detta har de inte kunnat
smälta. Nu gör de ett försök att blåsa liv i det gamla tjafset. ”Kommunanställda
som vill vara anonyma” har kontaktat Radio Västmanland och beklagat sig över
sossestyret: ”det kommer att vara fortsatt rörigt så länge den nuvarande
politiska ledningen finns kvar.” Som megafon har P4 Västmanlands reporter Kristin Axinge Jaslin tjänstgjort. Hon
är sedan länge känd för att ha en egensinnig tolkning av kravet på saklighet
och opartiskhet (det som är bra för borgerligheten är sakligt och opartiskt).
För att ge en mer
nyanserad bild av vad som varit publicerar jag här min krönika i
Fagersta-Posten den 9 augusti. Ungefär samtidigt utsattes Strömfors kommun för
en liknande attack. Läs mer om maktkampen i Strömfors här.
En giftig blandning av många fel
Skinnskattebergs kommun plågades under nära åtta månader av
en uppslitande konflikt. Den relativt nya kommunchefen anklagade kommunalrådet
för allehanda felgrepp, olagligheter och kränkningar.
Konflikten avslutades med att kommunchefen sa upp sig med en
fallskärm på 1,4 miljoner. Men med flera utredningar och annat har det kostat
minst det dubbla.
Dessutom kraschades kommunens förvaltning.
I media har det beskrivits som en konflikt mellan
kommunalrådet och kommunchefen.
Det må så vara, men samtidigt har händelserna haft
partipolitiska dimensioner. I Skinnskatteberg finns en historia av missgrepp
och strukturella problem som förklarar hur man kunde hamna i kris.
Den första missen var
den uppenbara felrekryteringen av kommunens högsta tjänsteman.
Man lyckades rekrytera en person som inte hade någon
kunskap, erfarenhet av, eller läggning för det känsliga samspelet mellan
politik och förvaltning i kommuner.
Den sammanhållna förvaltningsorganisation man valt öppnade
sedan dörren för denna kommundirektör som inte begrep sig på samspelet, och som
inte accepterade motsägare att själv styra hela organisationen.
Kort sagt var det raka rör för en auktoritär chef att ta
över organisationen som vore det hens egen firma.
Ett tredje olyckligt
förhållande var att kommunrevisionen, som måste vara oberoende, såväl
partipolitiskt som i andra avseenden, höll sig med ett sakkunnigt biträde som
utan att blinka gjorde sig ekonomiskt beroende av kommunchefen. Inte heller
revisionens ordförande klarade av att hålla huvudet kallt.
Den här giftiga blandningen av fel kommunchef, fel
organisation och kontrollorgan utan integritet satte igång krisen, och fick den
accelerera.
Till detta kommer hur det politiska styret blev organiserat.
Ett minoritetsstyre tillsattes. Inga förutsättningar fanns
för att detta skulle lyckas.
I praktiken var styret
mandatmässigt helt beroende av oppositionspartiet Liberalerna.
Dessutom kunde oppositionen inte hålla fingrarna i styr utan
sökte oavbrutet voteringssituationer där minoritetsstyret kunde utmanas och
förnedras.
I förlängningen låg förstås hotet om ett majoritetsskifte.
Oppositionen lierade sig med den olämpliga kommunchefen varigenom styrets
möjligheter att göra sig av med hen effektivt spärrades.
Oppositionen och kommunchefen ingick ett slags symbios där
den ene var den andres nyttiga idiot.
Dessa faktorer –
en misslyckad chefsrekrytering, en organisation öppen för en maktambitiös chef,
en revision utan integritet, ett impotent minoritetsstyre och en maktlysten
opposition, skapade den orimliga situation som vi här har sett drabba lilla
Skinnskatteberg.
Henry Bäck
Professor emeritus i
offentlig förvaltning och Skinnskattebergare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar