söndag 6 december 2020

En finsk småstad

Dagen till ära kan det vara lämpligt att besöka en finsk småstad. Härovan kan du betrakta Idensalmi 24-7 som man nu säger. (Klicka på bilden och sen på Iisalmi Live Webcam) Idensalmi i norra Savolax, 55 mil norr om Helsingfors har sisådär 21 000 invånare.

Om jag inte minns alldeles fel for jag någon gång på tidigt 1970-tal med nattåget från Helsingfors till Idensalmi. En sådan resa går inte längre att göra. VR:s nattåg går numera bara till Lappland och i en västligare sträckning genom Österbotten, och vagnarna är, åtminstone om man ska tro VR:s reklam, mer lika lyxhotell. Annat var det på 70-talet. Jag minns sovvagnen som brun och träpanelad, och minns jag inte fel fanns det en kamin i vagnsänden. På det sättet var det varmt och gott när tåget rusade fram över den tavastländska och savolaxiska taigan.

Jag letade länge innan jag hittade en bild på nätet av en sådan gammal finsk sovvagn. Den här fanns på Järnvägshistoriskt forum och visar, förvisso inte Idensalmi, men väl Jakobstad och den gamla fina sovvagnen. Bilden är från 1974 och visar en direkt sovvagn från Helsingfors. I Bennäs kopplades vagnen ifrån norrgående tåg och kopplades på ett godståg för vidare färd till Jakobstad. Här kommer vagnen fram till Jakobstad.

Bennäs station heter numera Jakobstad-Pedersöre station. Bennäs är huvudort i Pedersöre kommun, där ett par andra byar är Purmo och Esse.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar