Vårvintern 2004 visade svensk TV miniserien ”Angels in
America” med bl a Al Pacino, Meryl Streep och Emma Thompson. Den gjorde ett starkt intryck. När den nu sattes upp
på Dramaten var det självklart att vi borde se den. De båda delarna – ”Millenium”
och ”Perestroika” spelas var för sig, men vissa dagar kör man ett maratonpass
med båda delarna i följd. Av avståndsskäl valde vi en sådan dag. Det hela
börjar kl 14 på eftermiddagen och är slut kl 21.15. Det finns dock ett drygt
timslångt uppehåll kl 17 för intagande av en måltid t ex på Brasserie Elverket
(se särskilt inlägg för matrecension). Det hela var med andra ord något av en
sportprestation. Men vi klarade det.
Även på scen gav stycket ett starkt intryck. I första delen
är det stoj och glam. Ordentligt utspökade dansare inramade scenerna, som
avlöste varandra som i en såpopera. Dansarna skötte också scenarbetarjobbet. En
jättelik discokula snurrar. Från snömaskinen faller guldglittrande konfetti (och
i den scen när Marall Nasiri i
rollen som den av valium omtöcknade Harper med sina egna tänder gnager av en
tall i Antarktis tallskog är det snö som faller; förra gången vi var på
Elverket och såg en pjäs av Peter Birro
var det istället svart snö).
Någon recensent hade tyckt att luften gick ur pjäsen i andra
delen. Men så var ju också verkligheten. Det var slut på stojet och glammet och
folk började dö i aids. Det har framhållits hur mångdimensionell pjäsen är: den rymmer homofobi
(förstås), rasmotsättningar, amerikansk partipolitik uttryckt i den
konservativ-liberala dikotomin, religionsskillnader (speciellt judar och
mormoner). Det kan kanske därför tyckas vara lite överlastat med mer samtida
referenser till miljöförstöring och vad det nu kan vara.
En pikant omständighet som automatiskt ger en samtida
referens är förstås den i sanning ondsinte advokaten Roy Cohn (trovärdigt spelad av Staffan
Göthe; det här var har jag förstått en roll urspungligen avsedd för Rikard Wolff). Den ondsinte och
samvetslöse advokaten upphinns dock på sin dödsbädd av den elektrokuterade Ethel Rosenberg (spelad av Thérèse Brunnander). Referensen till
nutid är den verklige Roy Cohns roll som Donald
Trumps mentor.
Själv är jag sådär rent teatertekniskt särskilt förtjust i deus ex machina d v s när en
guddomlighet sänks ned uppifrån mot scenen med hjälp av rep och taljor. Här får
man sitt lystmäte av Therese Brunnanders
ängel. Eftersom ängeln också är utrustad med såväl manliga som kvinnliga
könsorgan får också Prior (Razmus Nyström) och den mormonska
mamman Hannah Pitt (Lotta Tejle) sitt lystmäte, fast på ett
mer köttsligt sätt.
Sammanfattningsvis får man dock säga att ”Angels in America”
på Elverket är en av de mer storartade teaterupplevelserna just nu. Om man kan
(och pallar sju timmar): Se den!
Thérèse Brunnander som ängeln sätter på Razmus Nyström som Prior. Foto: Jenny Baumgartner. |
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar