Med anledning av den nya
mandatperioden gjorde jag den 27 april ett inlägg i Skinnskattebergs
kommunfullmäktige med en presentation av den nyvalda kommunrevisionen och
information om revisionens verksamhet. På allmän begäran publicerar jag här
detta inlägg.
Jag skulle först vilja tacka för
förtroendet att ni har valt mig till ordförande i kommunrevisionen. Det var med
stort intresse som jag följde diskussionen i fullmäktige i samband med valet. Anledningen
till att jag nu har bett om att få ordet här på fullmäktige är att jag vill ta
tillfället i akt att berätta lite om revisionen och dess arbete. Det är ju en
ny mandatperiod och det finns en del nyvalda bland er. Det är också en nyvald
revisionsgrupp. Jag är den ende kvarvarande från förra mandatperiodens
revisionsgrupp.
De övriga revisorerna är Karin Lindström som också är vice
ordförande i revisionen, Susann Andehede,
Leena Berglund och Christina Stenberg. Köns- och
åldersfördelningen är mycket annorlunda än förra perioden. Nu fyra kvinnor och
en man, då fem män. Genomsnittsåldern har sjunkit med 15 år.
Revisionen arbetar på uppdrag av
kommunfullmäktige och vår uppgift är att granska kommunens nämnder och
styrelser. I vår kommun betyder det att det framförallt är kommunstyrelsen som
granskas.
Syftet med revisionens granskning
är tudelat. Det handlar dels om att förbättra den kommunala verksamheten, men
det handlar också om att utkräva ansvar. Man kan också säga att själva
granskningsarbetet är tudelat, men på en annan ledd.
Dels sysslar vi med kommunens
räkenskaper. Är redovisningen i ordning enligt lagar och god redovisningssed.
Dels sysslar vi med vad som brukar kallas effektivitets- eller
förvaltningsrevision. Båda delarna är förstås viktiga, men min personliga
uppfattning är att de förtroendevalda revisorerna ska lägga krutet framförallt
på effektivitetsrevisionen. I båda uppgifterna biträds vi av sakkunniga
biträden, konsulter som revisionen själv har upphandlat. För närvarande anlitar
vi revisionsbyrån KPMG. Konsulterna är utomordentligt sakkunniga när det gäller
räkenskapsgranskningen medan vi som förtroendevalda i kommunen och
kommunmedlemmar har mer av de lokala kunskaper som krävs för att granska och
förbättra kommunens verksamhet.
Vi har resurser för att genomföra
en eller två fördjupade granskningar årligen. Under perioden gjorde vi sådana
granskningar av genomförandet av cykelparken, anläggningen av vattenledningen
från Färna, kommunens styrsystem, kommunens politiska organisation,
räkenskapssammandraget och en uppföljning av vad som hänt efter våra tidigare
granskningar. Vi har idag beslutat att genomföra en granskning av kommunens
system för intern kontroll.
I alla de genomförda granskningarna
har vi upptäckt brister, som i flera fall lett till åtgärder. När det gällde
vattenledningen var ju grundproblemet de skenande kostnaderna. Detta har lett
till att en plan för styrning av stora projekt har beslutats. Utredningen av
styrsystemet riktade kritik mot att det inte fanns mätbara mål att utvärdera
verksamheten emot. Vi har noterat att arbete pågår för att utarbeta sådana
mätbara mål. Och utvärderingen av organisationen har lett fram till förslag som
för närvarande är på remiss till de politiska partierna.
Så här ska utvärdering idealt
fungera. Granskning i efterhand uppdagar brister och föranleder korrigeringar
och nya beslut. Vår uppgift är att upptäcka och påtala bristerna, men inte att
utforma nya förslag.
Att utkräva ansvar
Men ibland är bristerna så
allvarliga att det inte bara räcker att korrigera kursen. Det kan också vara
nödvändigt att utkräva ansvar. Detta sker i samband med årsredovisningen. När
fullmäktige behandlar årsredovisningen för 2014 kommer revisorerna att lämna en
revisionsberättelse där vi tar ställning i frågan om ansvarsfrihet. Det är då
förra mandatperiodens revisorsgrupp som uttalar sig.
Det finns tre nivåer av instrument
som vi kan använda i revisionsberättelsen. På den första, minst allvarliga
nivån, kan vi nöja oss med att rikta kritik mot kommunstyrelsen, miljö- och
byggnadsnämnden eller enskilda förtroendevalda dock utan att detta påverkar
ansvarsutkrävandet. Sådan kritik har vi under den gångna mandatperioden riktat
mot kommunstyrelsen för att man inte har förmått att utveckla
målstyrningssystemet. På nästa nivå kan vi rikta en anmärkning. Detta har skett
två gånger – dels i fråga om vattenledningsprojektet, dels i fråga om bristerna
i målstyrningen.
Om revisorerna riktar en anmärkning ska fullmäktige ta
ställning. I vattenledningsfrågan beslöt fullmäktige att ansluta sig till
revisorernas förslag och rikta en anmärkning mot kommunstyrelsen.
Det skarpaste instrumentet i
verktygslådan är att föreslå vägrad ansvarsfrihet. Om kommunstyrelsen, en nämnd
eller enskilda förtroendevalda vägras ansvarsfrihet kan fullmäktige avsätta den
eller de felande. Det är också möjligt att kräva skadestånd av den eller dem
som vållat skada. Också vägrad ansvarsfrihet är förstås något som fullmäktige
ska ta ställning till.
Ytterst är det i det demokratiska
systemet väljarna som får utkräva ansvar genom att inte välja om politiker som
felar. I de fall som var aktuella under förra mandatperioden var detta en svår
uppgift för väljarna eftersom de beslut som kritiserades hade tagits i
samförstånd mellan alla de politiska partierna. Det är uppenbart att de
partipolitiska motsättningarna i det nya fullmäktige har skärpts. Det finns de
som beklagar detta, men faktum är att det underlättar väljarnas uppgift. Om
revisionen påtalar brister i den kommunala verksamheten kommer det att vara mer
uppenbart även för väljarna vem eller vilka som bär ansvaret.
Jag ska nämna några av de grunder
för ansvarsutkrävande som kan bli aktuella. Sveriges Kommuner och Landsting
redovisar ansvarsfall i åtta olika kategorier:
- Bristande måluppfyllelse: Styrelsen har inte lyckats förverkliga de av fullmäktige beslutade målen.
- Bristande styrning, ledning, uppföljning och kontroll: Detta är definitivt den oftast förekommande anledningen till anmärkningar eller avstyrkt ansvarsfrihet. I våra anmärkningar mot hanteringen av vattenledningsprojektet var detta den centrala punkten.
- Ej rättvisande redovisning
- Ekonomisk skada: Styrelsens agerande har lett till ekonomisk skada för kommunen
- Förtroendeskada
- Icke lagenlig verksamhet, brottslig gärning: Brottslig gärning kan t ex vara korruption. I övrigt handlar det ofta om överträdelser av lagen om offentlig upphandling eller överträdelser av kommunallagen.
- Obehörigt beslutsfattande: Den eller de beslutande har fattat beslut som de inte hade rätt att fatta.
- Otillräcklig beredning av ärenden: Fullmäktige måste få ett fullständigt och genomarbetat beslutsunderlag för sina beslut.
Revisionens integritet
Slutligen några ord om revisionens integritet som jag
redan tidigare var inne på. Vi är alla i princip valda på partipolitiska
mandat, men ska inte bedriva partipolitisk i våra uppdrag. Det här är något som
det i den allmänna debatten har riktats mycket kritik emot. Men min erfarenhet
från den gångna mandatperioden är att vi har lyckats med uppgiften att hålla
partitaktiska överväganden borta från granskningsverksamheten. Det finns så
några arrangemang avsedd att stärka vår oberoende ställning.
Ett sådant
arrangemang är att revisionens budget inte bereds av kommunstyrelsen utan av
fullmäktiges presidium. Ett annat är att revisionen för sin egen förvaltning
och för granskningsarbete inte anlitar kommunstyrelsens förvaltning. Istället
har revisionen i sina sakkunniga biträden sin egen förvaltning. Dessa har
upphandlats av revisionen själv.
Jag har redan nämnt att revisionen inte har till
uppgift att utforma politiska beslut. Uppgiften är att hitta brister och att
därigenom ta initiativ till att något görs, men inte vad som ska göras. På
samma sätt är det revisionen själv som beslutar om vad som ska granskas. Ingen
kan ge revisionen i uppdrag att granska eller utreda bestämda förhållanden.
Detta hindrar inte att revisionen tacksamt tar emot
tips och förslag. Jag skulle vilja uppmana er alla som förtroendevalda att om
ni upplever att det finns förhållanden som borde granskas, att ni tar kontakt
med någon av revisorerna. Samma uppmaning kan riktas till kommunens personal
och till kommunmedlemmarna. Utan ett inflöde av idéer från dem som väl känner
kommunen står vi oss slätt i arbetet att genom granskning och utvärdering
förbättra verksamheten.
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar