I diskussionen om
skolan ska vara kommunal eller statlig har det ibland påståtts att det finns
ogina kommuner som prioriterar ned skolan och satsar mindre än andra. Om det
spelar så stor roll vet man inte, eftersom det är väldigt oklart med sambandet
mellan resurser och kvalitet i skolan. Men det kan kanske ändå vara av intresse
att se vilka kommuner det är som prioriterar ned skolan ekonomiskt.
Det finns förstås en rad förhållanden som kommunen inte
själv kan påverka som har betydelse för vad det kostar att driva runt skolan.
Sådana omständigheter kallas ibland ”strukturella”. Om man ska se hur skolan
prioriteras av kommunen och dess beslutsfattare borde man först undersöka hur
sådana strukturella faktorer verkar och s a s rensa kostnaderna för
strukturella olikheter.
Många kommunala verksamheter påverkas av hur stor kommunen
är. I de flesta fall handlar det om stordriftsfördelar. Kostnaden per elev
borde förväntas bli lägre i folkrika kommuner än i småkommuner. Skolverket har
publicerat en uppsättning strukturfaktorer: Det handlar om befolkningens
ålderssammansättning, andel med utländskt medborgarskap, andel kortutbildade,
andel barn i bidragsberoende hushåll, befolkningstäthet, tätortsgrad, politiskt
styre och skattekraft per invånare.
En statistisk analys (regressionsanalys) av samtliga dessa
utom politiskt styre ger till resultat att de viktigaste strukturegenskaperna
för kostnaden per elev i grundskolan är folkmängden, andel i åldrarna 6-15 år,
andelen utländska medborgare, befolkningstätheten och skattekraften. Kostnaderna
är större i små kommuner, kommuner med få barn i skolåldern, många invandrare,
glest befolkade och med hög skattekraft. Omvänt är det billigare att driva
grundskola i stora kommuner, kommuner med många barn i skolåldern, få
invandrare, tätt befolkade och låg skattekraft. För den tekniskt särskilt
intresserade ser modellen ut så här:
|
B
|
Beta
|
Signifikans
|
Konstant
|
107.629
|
|
0,000
|
Procent 6 – 15 år
|
-1.694
|
-0,264
|
0,000
|
Procent utländska medborgare
|
534
|
0,124
|
0,005
|
Glesbebygd
|
18
|
0,544
|
0,000
|
Skattekraft
|
0,08
|
0,176
|
0,001
|
Ln(folkmängd)
|
-1.879
|
-0,19
|
0,001
|
R2 = 0,52
Modellens förklaringskraft är ganska hög. Inte mindre än 52
procent av skillnaderna i elevkostnad i grundskolan kan förklaras med de här
strukturfaktorerna. Med hjälp av modellens koefficienter kan man räkna ut
vilken kostnad man utifrån strukturen skulle vänta sig i varje kommun. En
jämförelse av dessa beräkningar med de faktiska kostnaderna kan ses som ett
mått på hur kommunen prioriterar. Om de faktiska kostnaderna är lägre än vad de
strukturella faktorerna kräver är grundskolan lågt prioriterad och omvänt om de
faktiska kostnaderna är högre satsar man mer på skolan än man måste.
Det visar sig att kommuner med rött eller rödgrönt styre
satsar i medeltal ungefär 460 kronor mer per elev än vad strukturfaktorerna
kräver. Omvänt satsar kommuner med borgerligt eller blocköverskridande styre i
genomsnitt 270 kronor mindre än vad de borde vara tvungna.
Ett annat sätt att se på saken är att titta på topp-20: De
kommuner som satsar mest utöver vad strukturmodellen förutser. De kan jämföras
med botten-20: De kommuner som satsar minst i förhållande till den sociala
strukturen.
|
Topp
20
|
Botten
20
|
Alla
kommuner
|
Borgerligt eller blocköverskridande
styre
|
55
%
|
75
%
|
63
%
|
Rött eller rödgrönt styre
|
45
%
|
25
%
|
37
%
|
Av ”toppenkommunerna” har ungefär hälften rött eller
rödgrönt styre medan tre fjärdedelar av ”bottenkommunerna” har borgerligt eller
blocköverskridande styre.
Sambanden med politiska förhållanden i kommunerna är ganska
svaga. Det är t ex så att om man lägger till olika politiska egenskaper till
regressionsmodellen så blir de inte signifikanta. Men sambanden har ändå en väldigt
tydlig riktning: I genomsnitt är det röda/rödgröna kommuner som satsar mer på
skolan medan de borgerliga prioriterar ner skolan.
Ett förstatligande av skolan skulle förstås radera ut dessa
skillnader och tvinga de rödgröna kommunerna att sänka sina skolkostnader. Vore
det inte bättre och enklare för den borgerliga regeringen och major Björklund
att städa framför sin egen dörr och förmå sina egna i kommunerna att satsa mer
på skolan?
Intressant! Skulle man kunna skriva en artikel om ("partisan effects")! :)
SvaraRadera