Den ekonomiska
politiken handlar ofta om en balansgång mellan arbetslöshet och inflation. Ofta
har socialistiska regeringar prioriterat kampen mot arbetslöshet medan
högerregeringar har prioriterat inflationsbekämpning. Det här är ren
klasspolitik. Arbetarklassen har mest att förlora på hög arbetslöshet och
kapitalet förlorar mest på hög inflation.
Om en regerande höger lyckas konstruera strukturer som
kopplar stora folkgruppers intressen till samma ekonomiska intressen som
kapitalets så kan man försäkra sig om ett bestående väljarstöd. Utvecklingen av
det svenska pensionssystemet är en sådan struktur. Genom att medborgarna själva
tvingas placera allt större del av sina pensionsavsättningar på börsen skapar
man en intressegemenskap mellan kapitalet och medborgarna. När företag
”friställer” arbetskraft går aktiekursen upp. Pensionsspararen får ett direkt
intresse av högre arbetslöshet.
Att själv äga sin bostad och finansiera ägandet med lån
skapar en liknande struktur. Den
brittiske statsvetaren Patrick Dunleavy (1991) kallade bostadspolitiken för ett
exempel på ”partisan social engineering”: ” Labour regimes consequently favouring public housing, thereby building
a pro-Labour electorate, Tories on the other hand by selling out council housing produce electoral
support for the Conservatives.”
Den
kanadensiske forskaren Alan Walks (2004) uttrycker saken: “Homeowners have a particular stake
in their investment that is not shared by tenants. This is believed to convert
new homeowners to an exclusionary form of political conservatism based on
controlling shifts in property values and property taxes.”
På goda grunder kan man vänta sig en koppling mellan andelen
ägda bostäder och partiorientering. Det egna huset representerar förstås en
förmögenhet och man kan vänta sig att det får samma konsekvenser som andra
former av tillhörighet till högre sociala skikt. Det är också ett faktum att
husägare är särskilt beroende av politiska beslut som rör fastighetsbeskattning
och räntor. Det är rimligt att vänta sig att högerpartierna mer än
vänsterpartier kommer att agera för en politik med låg eller ingen
fastighetsskatt och låga låneräntor; en politik som ligger närmare husägarnas
ekonomiska intressen.
Särskilt ägande av hus kan förväntas leda till också andra
former av konservatism. Det egna huset och de ekonomiska intressen som är
knutna till det understryker och knyter samman familjen som en ekonomisk enhet.
Enfamiljshusets fysiska struktur kan ses som en materiell manifestation av
familjen som en enhet, distinkt avgränsad från sin omgivning. Av sådana både
materiella och symboliska skäl kan man anta att boende i ett enfamiljshus
gynnar värden och preferenser som förespråkar och försvarar den heterosexuella
kärnfamiljen. Slutligen medför småhusområdenas gleshet ett bilberoende som kan
förväntas leda till motstånd mot miljöpolitiken.
Man bör alltså, framförallt i storstadsregionernas
omfattande villa- och radhusområden förvänta sig en övervikt för högerpartierna
och färre röster på vänsterpartierna. Vidare bör man förvänta sig ökande
röstandel för fundamentalistiskt kristna partier med ökande småhusandel och en
minskande röstandel för miljöpartier.
Jag samlade 2002
in data för 85 kommuner och stadsdelsnämndsområden i de
tre storstadsregionerna. Så här såg sambandet mellan småhusandel (lägsta
gruppen har mindre än 10 procent småhus; högsta gruppen mer än 61 procent). Det
är tydligt att de borgerliga får fler röster ju större småhusandel det är i
området. Det här sambandet står sig också om man tar hänsyn till högre inkomst-
och utbildningsnivåer i villaförorterna.
Diagram 1
Höger-vänsterröstning och småhusandel i 85 kommuner och stadsdelsnämndsområden
i Stockholm, Göteborg och Malmö 2002.
Nu till de båda andra hypoteserna – att det finns ett
positivt samband mellan småhusandelen och röster på det fundamentalistiskt
kristna partiet och ett negativt samband med röster på miljöpartiet. Som
framgår av diagrammet nedan besannas båda farhågorna
Diagram 2 Röstning på
Kristdemokraterna och Miljöpartiet i 85 kommuner och stadsdelsnämndsområden i
Stockholm, Göteborg och Malmö 2002.
Särskilt markant är ökningen av de kristdemokratiska
rösterna från drygt 4 procent i områden med upp till 10 procent småhus till
nästan 9 procent i områden med mer än 61 procent småhus.
I storstädernas förorter har man tydligen lyckats med att
konstruera en bostadsstruktur som i det närmaste garanterar borgerliga
valsegrar. Vi ska minnas att det här är ganska gamla data och att den
omvandling av hyresrätter till bostadsrätter som drivits fram av samma
borgerliga majoriteter sedan dess har medfört liknande konsekvenser även i de
mer tättbefolkade delarna av storstadsregionerna.
Dunleavy
Patrick 1991 Democracy Bureaucracy &
Public Choice: Economic explanations in political science Hemel
Hempstead: Harvester Wheatsheaf
Walks R
Alan 2004 “Place of Residence, Party Preferences, and Political Attitudes in Canadian Cities and Suburbs” Journal of Urban Affairs 26: 269-95
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar