Sveriges Radio har
kollat upp resekostnaderna vid alla universitet och högskolor. Kostnaderna för
resor visar sig öka. Under buller och bång har detta kablats ut över landet de
senaste dagarna. Av tonläget är det uppenbart att vi ska bli upprörda. Det är värt
att reflektera över denna avsedda indignation.
I runda slängar var jag verksam vid svenska universitet i 40
år. Åtminstone när det gäller den samhällsvetenskapliga forskning som jag
kommit i kontakt med tycker jag att det har funnits anledning att vara upprörd
över hur lite man reser. För att
inte bli alltför provinsiellt självgod är det alldeles nödvändigt att hålla
kontakt med kolleger i andra länder. Mycket av dessa kontakter sker i form av
konferenser. Inom statskunskap och offentlig förvaltning som varit mina ämnen
finns sådana svenska, nordiska, europeiska och globala konferenser.
Inom ramen för de internationella nätverken öppnar sig
möjligheter att driva och delta i internationella forskningsprojekt. Ibland är
konstruerandet av sådana samarbeten ett villkor för finansiering. Det gäller t
ex i EU-sammanhang. Utan internationella nätverk inga forskningspengar.
Jämförande samhällsforskning är på olika sätt ett fruktbart
arbete. Inte minst gäller det samhällsnyttan – vi behöver beskriva och analysera
vilken politik inom olika fält som drivs i andra länder. Sverige är visserligen
världens bästa land, men det kan kanske vara möjligt att också Sverige behöver
impulser utifrån. Utan internationella nätverk ingen jämförande forskning.
Det akademiska samhället bygger på kollegial granskning i
olika avseenden. Det gäller t ex medverkan vid doktorsdisputationer som
opponent eller medlem av betygskommittéer. Utan internationella nätverk ingen
internationell kollegial kvalitetsgranskning.
Samhällsvetenskapliga institutioner som jag under mina år i
den svenska universitetsvärlden har stött på är ibland sorgligt provinsiella. Man
reser aldrig eller sällan på internationella konferenser. Inga nätverk
konstrueras och inga impulser kommer utifrån. Forskningen handlar om
universitetets eller högskolans närområde. Robertsfors, Hällefors och Finspång
blir empirisk bas för kunskapen om världen och samhället. Man citerar sig själv
eller sina närmaste kolleger. Provinsiell självgodhet i lokala ankdammar
ersätter deltagandet i det internationella vetenskapliga samfundet. I den
lokala ankdammen kan man lugnt pösa i sin egen förträfflighet istället för att
utsätta sig för blåsten på den internationella scenen.
Vad är det som Sveriges Radio vädjar till när vi ska bli
upprörda över de akademiska resekontona? Det sprids en uppfattning att höjden
av lycka är att resa. Om någon vinner miljoner på Lotto och tillfrågas om vad
hen ska ha pengarna till är rätta svaret i elva av tio fall ”att resa”. Det
handlar om paradisiska stränder och ett fritt flöde av sprit. Att resa är
lycka.
Om vi nu får oss itutat i varje nyhetssändning under flera
dagar att akademiker reser allt mer och allt dyrbarare i tjänsten är det
såklart upprörande. Vad har dessa lyxputtar gjort för att surfa runt i världen
på räkmackor? Och vad ont har vi andra gjort som inte får betalt för en resa
ens till Kolsva?
Det är denna dumhetens lov som Sveriges Radios
nyhetsredaktioner sjunger. Om drevet lyckas sprider sig skräcken för att reta
upp folket och det blir allt mindre internationalisering i akademin. Stilla och
utan att oroa någon sjunker ankorna ner i den lokala dyn.
Konstigt, de flesta andra verkar ju vara for okat resande, som finansiarer, bade akademiska och icke-akademiska organisationer. Det har ju nyligen varit debatt om att alla universitet rekryterar sina egna doktorer och att det ar for lite internationalisering. VR har ju ocksa avskaffat den svenska post-doc anstallningen.
SvaraRaderaFokus rankade 2008 Sveriges alla högskolor på en rad komponenter:
Raderahttp://www.fokus.se/2008/10/hogskolerankning/
Sveriges radio har rankat lärosätena efter internrepresentation
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/83/12089.pdf
Rangkorrelationen mellan de två listorna är -0,30 dvs mer fika ger bättre forskning och utbildning.
DK