För en tid sen blev jag uppringd av en reporter på Skövde
Nyheter. I staden hade sedan en tid en konflikt rasat mellan barn- och
utbildningsnämndens ordförande och chefen för utbildningssektorn. Konflikten
hade successivt trappats upp och spridit sig i den kommunala organisationen.
Till slut ställdes nämndordföranden inför ultimativa krav från kommunalrådet
som tillhörde samma parti (M). När nämndordföranden inte ansåg sig kunna gå med
på kraven beslöt hon sig för att avgå. I en intervju i tidningen kommenterade
jag händelseutvecklingen. Den aktuella konflikten i Skövde är emellertid inte
unik. Relationen mellan kommunalråd och kommundirektör respektive mellan
nämndordförande och förvaltningschef är viktiga för att hålla ihop den
kommunala organisationen och konflikter blossar titt som tätt upp. Jag har
därför skrivit en promemoria om Skövde-fallet där jag analyserar det i lite mer
allmängiltiga termer.
Ladda ned analysen av konflikten i Skövde
Klicka här för att hämta analysen av händelserna i Skövde
Politisk och
administrativ organisation i kommunerna
Låt mig dock först ge lite bakgrund om sådana här parvisa
relationer i kommunerna. Likt guden Janus visar den kommunala organisationen
två ansikten. Det ena är den politiska organisationen. Den politiska
organisationen är uppbyggd med bas i det folkvalda fullmäktige som beskrivs som
”det beslutande organet”. Beredning av ärenden för fullmäktige och
verkställighet av fullmäktiges beslut tillkommer en struktur av nämnder valda
av fullmäktige. Finast av nämnderna är kommunstyrelsen som bland annat har
kontroll över budgetprocessen och som måste yttra sig över alla frågor som ska
beslutas i fullmäktige. En del mindre kommuner har inga nämnder utöver
kommunstyrelsen, som då svarar för beredning och verkställighet inom alla olika
verksamheter.
Kommunens andra ansikte utgörs av förvaltningen med anställd
personal. Det kan handla om chefer och andra administratörer, lärare,
socialarbetare, tekniker, parkarbetare o s v. Detta är en stor organisation. I
en genomsnittskommun står ungefär 10 procent av befolkningen på kommunens lönelista.
De är de som gör jobbet när det gäller att verkställa de politiska besluten.
Variationen i hur förvaltningen är uppbyggd är större än
skillnaderna mellan olika kommuner när det gäller den politiska organisationen.
De huvudsakliga byggstenarna brukar vara ”förvaltningar”, t ex
skolförvaltningen, socialförvaltningen, den tekniska förvaltningen, kultur- och
fritidsförvaltningen. Varje förvaltning har en förvaltningschef i spetsen.
Högsta hönset är kommundirektören.
Kommundirektören är ofta bara chef för kommunstyrelsens
egen förvaltning, men i många kommuner har förvaltningarna slagits ihop till en
med kommundirektören som förvaltningschef. Det är vanligt att man då kallar de
sammanslagna förvaltningarna ”sektorer”, var och en med sin sektorchef.
Kommunal tango
Indelningen i förvaltningar eller sektorer efter olika slags
verksamhet brukar vara parallell med den politiska organisationens indelning i
olika nämnder. Den kanske viktigaste länken mellan de båda janusansiktena
kommer då att utgöras av de par som bildas av de högsta hönsen på respektive
sida: nämndordföranden och förvaltningschefen. Om de här länkarna inte fungerar
blir det problem i hela systemet. Den ene får inte vara alltför påträngande och
det gäller att inte trampa varandra på tårna.
Ekonomiforskaren Rolf
Solli har beskrivit det hela som en tango. Jag har i tidigare inlägg diskuterat förhållandet mellan kommunalråd och kommundirektör i dessa
”tangotermer”.
Det är inte ovanligt att dansen trasslar till sig; att det
blir konflikter mellan ordförande och chef. Om det inte går att trassla upp
härvan får den ena parten lämna dansbanan, och det är nästan alltid den
anställda chefen. I så måtto är Skövde-fallet lite annorlunda eftersom det här
var utskottsordföranden som fick kasta in handduken.
Vilketdera utfallet nu än blir, d v s vem av danspartnerna
som måste lämna banan, kan det bli ytterligare konsekvenser. Konflikten lämnar
ofta en dålig eftersmak. Det har varit upprorsstämning i förvaltningen, partiet
har kanske tvingats ta avstånd från en av sina egna, det har blivit besvärande
uppmärksamhet i lokala media. Det har hänt att det som ett slags efterbörd till
den ursprungliga konflikten uppstått nya motsättningar som till slut gått ut
över kommunalrådet, som detroniserats.
Partiledningen måste
lyckas på flera arenor samtidigt
För att förstå en sådan händelseutveckling kan den
amerikanske statsvetaren Anthony Downs
1950-talsbok "An economic theory of democracy” vara till hjälp. Ett parti
(eller en partiledning) opererar enligt Downs på tre arenor: Väljararenan med
målet att maximera röstandelen, den interna partiarenan med målet att hålla
ihop partiet och den parlamentariska arenan med målet att till exempel genom
att bilda koalitioner maximera det parlamentariska inflytandet. Den svenske
statsvetaren Axel Hadenius
kompletterar arenaresonemanget med ”implementeringsarenan” där partiet har som
mål att styre den offentliga förvaltningen så att partiet kan genomföra sin
politik i praktiken.
Uppnåendet av målen på de olika arenorna stöder varandra.
God partisammanhållning bidrar till bra resultat på väljararenan. Detsamma
gäller om förmågan att genomföra sin politik genom effektivt agerande på den
parlamentariska arenan och genom förmåga att effektivt styra förvaltningen. Den
som kan genomföra sin politik ökar sina chanser på väljararenan.
Ett problem kan som en annan svensk statsvetare, Gunnar Sjöblom, har påpekat vara att
målen på de olika arenorna kan vara motstridiga. Ett parlamentariskt agerande
som ger de bästa positionerna kan gå stick i stäv med vad som är bäst för
partisammanhållning och röstmaximering (jämför Januariavtalet). Helst borde man
kunna isolera arenorna från varandra, så att aktörerna på en arena inte vet vad
som sker på de andra arenorna. Bland de aktörer som är mest betydelsefulla för
att bryta isoleringen är massmedia.
Om en konflikt till exempel genom mediabevakningen blir
allmänt känd, bryts isoleringen mellan arenorna. Ett försök att tillfredsställa
kraven från implementeringsarenan (förvaltningen) kan då leda till svårigheter
att göra bra ifrån sig inom partiet eller bland väljarna. Partiledningen kan då
i sista vändan tvingas bort.
Litteratur
Downs
Anthony (1957) An economic theory of
democracy New York: Harper & Row
Hadenius Axel (1979) ”Politiska
aktörers preferenser” Statsvetenskaplig
Tidskrift Vol 82 Nr 3
Sjöblom Gunnar (1968)
Party strategies in a multiparty system
Lund: Studentlitteratur
Solli Rolf & Anna Cregård (2008) Tango på toppen – om chefsomsättning Göteborg: Kommunforskning i
Västsverige
Mycket sakligt och informativt! Det är lindrigt sagt skamligt, hur våra förtroendevalda politiker rent generellt, med mycket få undantag, missköter sitt uppdrag!
SvaraRaderaFörhoppningsvis tvingas det Moderata kommunalrådet bort från sin position här i Skövde!
Birger Lindström