Kommunernas revisorer
utses av kommunfullmäktige på förslag av de politiska partierna. Det innebär
normalt att revisorerna är medlemmar eller åtminstone sympatisörer till de
olika partierna som ju också befolkar fullmäktige, styrelsen och nämnderna.
Revisorernas uppdrag är att kritiskt granska styrelsens och nämndernas
verksamhet för att göra det möjligt att utkräva ansvar av dem. Granskningen och
bedömningen av ansvarigheten förutsätts vara partipolitiskt oberoende. Det kan
ju kanske annars vara lockande att fortsätta det partipolitiska spelet in i
kommunrevisionen: de revisorer som tillhör oppositionspartierna kan lockas att
fälla de styrande, medan de revisorer som tillhör de styrande partierna omvänt
kan vara lockade att se genom fingrarna och fria de styrande.
Om det blir på det sättet förlorar den kommunala revisionen
sin trovärdighet. Att det är en uppenbar risk framgår både av att det finns en
rad exempel från olika kommuner där revisorer utsatts för påtryckningar från
sina partikollegor, och av debatten. I debatten har förra chefen för
Riksrevisionsverket Inga-Britt Ahlenius
spelat en viktig roll. Hon tillskrivs felaktigt uttalandet att bara Sverige och
Nordkorea har ett sådant system. Icke desto mindre är det problematiskt med de
av partierna utsedda granskarna.
De kommunala revisorerna ska en gång om året uttala sig om
den verksamhet som kommunstyrelsen och nämnderna bedriver: Har man haft en
godtagbar styrning och kontroll? Är räkenskaperna rättvisande? Har man följt
lagar och regler? Har man verkställt fullmäktiges beslut? Är verksamheten
effektiv – får medborgarna valuta för skattepengarna? I den revisionsberättelse
som lämnas varje år ska revisorerna dra slutsatsen av svaren på sådana frågor.
Ska styrelsen och nämnderna beviljas ansvarsfrihet, och om så, med eller utan
anmärkningar.
Nästan alltid är
revisorerna eniga om att godkänna styrelsens och nämndernas förvaltning utan
anmärkningar
Vanligast är att revisorerna i full enighet föreslår att styrelse
och nämnder ska få ansvarsfrihet utan anmärkningar. Det finns 290 kommuner och
20 landsting/regioner, alltså sammanlagt 310 stycken. Organisationen Sveriges
Kommuner och Landsting (SKL) för en databank om ansvarsprövning. Under åren
2010 till 2015 registrerades revisionsberättelser med anmärkning och/eller
avstyrkt ansvarsfrihet 152 gånger av totalt 1 860 gånger (310 kommuner
under 6 år). Andelen så kallade ”orena revisionsberättelser” var alltså bara
åtta procent. I 92 procent av fallen var man överens om att inte göra några
anmärkningar.
Särskilt intressant i perspektiv av eventuell
partipolitisering är de fall där revisorerna inte kommit överens, utan lämnat
två eller flera revisionsberättelser. Detta inträffade i 28 av de 152 fallen
(18 procent och 1,5 procent av samtliga 1 860 fallen). En granskning av
dessa mycket sällsynta fall kunde ge en fingervisning om i vilken utsträckning
partipolitiska hänsyn har styrt bedömningarna. Hur har revisorer som företräder
majoritets- respektive minoritetspartier gjort sina bedömningar?
Jag har tittat på 32 sådana delade revisionsberättelser där
det har föreslagits att styrelsen och/eller nämnder ska få en anmärkning. I
många av de fall där det riktas anmärkningar föreslås också nekad
ansvarsfrihet. De 32 revisionsberättelserna är för tiden 2011 – 2015 (före 2011
är det i flera fall svårt att knäcka partikoden) och kommer från 14 olika
kommuner. Man kan ordna revisionsberättelserna efter vilka revisorer som har
skrivit under dem i tre grupper:
Majoritetsrepresentanter:
Den eller de revisorer som skrivit under tillhör kommunens styrande parti(er).
I den här gruppen finns 11 revisionsberättelser.
Oppositionsrepresentanter:
Den eller de revisorer som skrivit under tillhör den politiska oppositionen i
kommunen. Åtta revisionsberättelser hör till den här gruppen.
Blandade:
Undertecknarna representerar både styrande partier och oppositionspartier. Hit
hör 13 revisionsberättelser.
Revisorer från
majoritetspartierna är nästan lika ofta kritiska som revisorer från oppositionen
Frågan är nu om ansvarsfrågorna hanteras olika i de här tre
olika fallen.
Av de elva ”blandade berättelserna” riktas anmärkningar i
fyra. I tre berättelser föreslår man att det inte ska beviljas ansvarsfrihet
medan slutligen fyra tillstyrker ansvarsfrihet utan anmärkningar. I de åtta
”majoritetsberättelserna” riktas anmärkningar i fem, avstyrks ansvarsfrihet i
två medan slutligen två är helt friande. I de 13 ”oppositionsberättelserna”
riktas anmärkningar i sex fall, avstyrks ansvarsfrihet i sex fall och ingendera
i ett fall.
Ett sätt att göra jämförelserna rättvisande är att räkna om
till procent:
Anmärkning
|
Ej
ansvarsfrihet
|
Friande
|
||
Blandade
|
36,4
|
27,3
|
36,4
|
100,1
|
Majoritet
|
62,5
|
25
|
12,5
|
100
|
Opposition
|
46,2
|
46,2
|
7,7
|
100,1
|
Kanske lite förvånande är majoritets- och
oppositionsrapporterna mer lika varandra än de liknar de blandade rapporterna.
Det är markant att de blandade rapporterna mycket hellre friar än de som
lämnats av majoritets- respektive oppositionsföreträdarna. De blandade
grupperna friar tre gånger så ofta som majoritetsgrupperna och nästan fem
gånger så ofta som oppositionsgrupperna.
Oppositionen tenderar att vara lite strängare än
majoriteten. Det är vanligare att oppositionsrepresentanter avstyrker
ansvarsfrihet, medan den är vanligare att majoritetsföreträdare riktar
anmärkningar och friar, men skillnaderna är som sagt större i jämförelse med de
grupper som innehåller revisorer som representerar både majoriteten och
oppositionen.
Utan tvivel finns det tecken i dessa data som tyder på partipolitisering,
men åtminstone jag hade väntat mig ett tydligare utslag. I någon mening är
därför analysen positiv för systemet med förtroendevalda kommunrevisorer.
Annorlunda i
Skinnskatteberg: Här friar revisorer från de styrande partierna alltid kommunstyrelsen
från anmärkningar
Skinnskattebergs kommun har fem revisorer:
- Henry Bäck (V)
- Karin Lindström (MP)
- Christina Stenberg (S)
- Sara Pettersson Ruyter (M)
- Anders Nordenbris (L)
Eftersom kommunen nu styrs av en koalition mellan de
borgerliga och Sverigedemokraterna så får de tre första (Henry, Karin och
Christina) räknas till oppositionen och de båda andra (Sara och Anders) till
majoriteten.
Både i fjol och i år har det varit omöjligt för
revisionsgruppen att enas om en revisionsberättelse. Förra året handlade
anmärkningarna om de felaktiga arvodesutbetalningarna till kommunalrådet. I år
handlar det om hur skolinspektionens beslut om förelägganden har hanterats i
kommunen.
I revisionsberättelsen för 2015 fanns tre
revisionsberättelser:
- Henry föreslog att kommunstyrelsen inte skulle få ansvarsfrihet.
- Karin och Christina riktade en anmärkning mot kommunstyrelsens ordförande.
- Sara ville helt fria kommunstyrelsen och dess ordförande (den plats Anders nu sitter på var vakant förra året)
I år finns två revisionsberättelser som alltså avser år
2016:
- Henry, Karin och Christina riktar en anmärkning mot kommunstyrelsen.
- Sara och Anders friar kommunstyrelsen helt.
Översatt i samma termer som i den förra tabellen ser det
alltså ut så här i Skinnskatteberg dessa båda år:
Anmärkning
|
Ej
ansvarsfrihet
|
Friande
|
|
Majoritet
|
2
|
||
Opposition
|
2
|
1
|
Det ser med andra ord ganska annorlunda ut än i
riksmaterialet. Majoritetsföreträdarna friar alltid kommunstyrelsen. Detta
tyder på en mer långtgående partipolitisering än vad som är vanligt i
kommunerna. Om man skärskådar de fem olika revisionsberättelserna kan man
konstatera att en av anmärkningarna riktar sig mot hela kommunstyrelsen och
även den nekade ansvarsfriheten avser hela kommunstyrelsen, det vill säga
kritiken riktas mot samtliga ledamöter från alla partier. En av anmärkningarna
riktar sig enbart mot kommunstyrelsens ordförande.
I huvudsak kritiserar ”oppositionsrevisorerna” på det här
sättet politiker både från majoriteten (L, C, M, Sd) och från oppositionen (S,
V, Mp). Det är därför knappast rimligt att påstå att det är dessa revisorer som
svarar för partipolitiseringen av kommunrevisionen. De friande
revisionsberättelserna från majoritetsföreträdarna friar visserligen samtliga
som kritiseras av oppositionsföreträdarna, men det är väl inte en alltför vild
gissning att det inte är av omtanke om de socialdemokratiska,
vänsterpartistiska och miljöpartistiska politikerna som de tar avstånd från
kritiken.
Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar