Förvaltningsrätten i Uppsala
Box 1853
751 48 UPPSALA 2017-03-15
Överklagande av beslut av kommunstyrelsen
i Skinnskattebergs kommun (laglighetsprövning enligt kommunallagen)
Kommunstyrelsen i Skinnskattebergs kommun beslöt 2017-03-07
(§ 52) att fastställa befattningsbeskrivning för kommunchefen. I denna stadgas:
”Kommunchefen är ansvarig för kontakterna med
journalister i de frågor som rör kommunstyrelsens förvaltning, men har också
ansvaret för att hela den kommunala organisationen strävar efter bra
massmediarelationer och att ge ärliga och korrekta uppgifter”
Justeringen har
anslagits på kommunens anslagstavla 2017-03-13.
Jag yrkar att beslutet
upphävs på grund av att beslutet står i strid med annan lag (Kommunallagen
(1991:900) 10 kap 8 § fjärde punkten).
Beslutet strider mot Tryckfrihetsförordningen
Tryckfrihetsförordningen
(1949:105) föreskriver i 1 kap 1 § tredje stycket att det står envar fritt att
meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst till media
(meddelarfrihet). I 3 kap 4 § stadgas att det är förbjudet för myndigheter och
allmänna organ att efterforska vem som lämnat meddelande enligt 1:1 tredje
stycket (meddelarskydd).
Den beslutade befattningsbeskrivningens formulering
”Kommunchefen är ansvarig för kontakterna med journalister…” innebär att ett
allmänt organ (kommunstyrelsen) kan hålla kommunchefen ansvarig för vad som
meddelats till journalister. Om kommunchefen inte känner till vilka meddelanden
som lämnats kan han inte rimligen hållas ansvarig. Bestämmelsen i
befattningsbeskrivningen kan därför inte tolkas på annat sätt än att
meddelanden till journalister i frågor som rör kommunstyrelsens förvaltning
inte får lämnas av annan än kommunchefen själv eller av befattningshavare som
fått kommunchefens tillstånd. Befattningsbeskrivningens bestämmelse i detta
avseende strider därmed mot meddelarfriheten.
I den mån meddelanden lämnas av andra än kommunchefen eller
befattningshavare som fått kommunchefens tillstånd kan kommunchefen inte hållas
ansvarig om hen inte efterforskar vem som lämnat meddelandet.
Befattningsbeskrivningen strider därmed mot meddelarskyddet. Detsamma gäller
faktiskt även om kommunchefen själv skulle välja att anonymt lämna meddelanden
till media. Hen kan då inte hållas ansvarig om inte kommunstyrelsen
efterforskar vem som lämnat meddelande.
Det anses allmänt i litteraturen att det är tillåtet för en
offentlig arbetsgivare att utse en talesperson som har rätt att å myndighetens
vägnar kontakta media. Detta får dock inte innebära någon inskränkning i de
anställdas grundlagsenliga rätt att lämna meddelanden till media (se t ex JO 2000/01
s 589). Även en
instruktion om att personalen inte får lämna ”felaktig information” till media
är ett brott mot yttrandefriheten (JO 1994/95 s 521). Formuleringen i den
beslutade befattningsbeskrivningen inrymmer sådana olagliga inskränkningar i de
anställdas yttrandefrihet och rör inte exklusivt rätten att lämna meddelanden å
myndighetens vägnar.
Sammanfattning och yrkande
Den av kommunstyrelsen beslutade befattningsbeskrivningen
innehåller en bestämmelse om ansvar för kontakter med journalister. Denna
bestämmelse är grundlagsstridig ity att den strider mot
Tryckfrihetsförordningen 1 kap 1 § tredje stycket och jämväl
Tryckfrihetsförordningen 3 kap 4 §.
Jag yrkar att
kommunstyrelsens beslut om befattningsbeskrivning för kommunchefen upphävs då
det strider mot grundlag.
Henry Bäck
personnummer
kontaktuppgifter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar